Norwegian legger ned ruter fra Rygge

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian legger ned rutene fra Rygge til Istanbul, Szczecin, Barcelona og Valencia. Szczecin og Barcelona vil bli fløyet fra Gardermoen, mens Valencia og Istanbul forsvinner helt.

Alicante, Sarajevo og Pristina stenges dessuten etter denne sommersesongen, men de åpnes igjen til neste sommer.

Norwegian har tidligere lagt ned ruter fra Rygge til Warszawa, London og Beograd, mens ruter til Antalya, Berlin, Krakow, Praha, Bodø, Tromsø, Stavanger og Trondheim har blitt opprettet. Det var planlagt ruter fra Rygge til Las Palmas og Marrakech, men disse kom aldri i gang.
 
Last edited:
Må huske på at WF fløy RYG-CPH med håp om en god del transfer-pax, på lik linje med TRF-CPH. Hvordan DY skulle klare å fylle et dobbelt så stort fly uten rare transfer, tror jeg sier seg selv.
 
Må huske på at WF fløy RYG-CPH med håp om en god del transfer-pax, på lik linje med TRF-CPH. Hvordan DY skulle klare å fylle et dobbelt så stort fly uten rare transfer, tror jeg sier seg selv.

Nårman lander i CPH i 12-tiden er det ikke så forbasket mange avganger å transfer'e til. Ei heller rekker man eventuelle møter i CPH.

En rute fra RYG til CPH kl 1040 er rett og slett totalt uinteressant for annet enn pensjonistturer og barselgruppeturer.
 
En rute fra RYG til CPH kl 1040 er rett og slett totalt uinteressant for annet enn pensjonistturer og barselgruppeturer.

Kanskje litt i overkant mye tid for Asia, og Washington og New York går vel 1220 begge to, så det blir nok for knapt, ser den. Men du kan fortsatt komme deg pretty much all over Europe fra CPH uten for mye ventetid på¨Kastrup, så det er da grunnlag for connections...
 
så nå legges tynne leisure-ruter ned, mens RYG får flere innenriksruter og RYG sammen med DY reklamerer for RYG som Oslos nye flyplass. Har Kjos en "skummel" plan om å flytte hele butikken til RYG, tro? Om man ikke har transfer med noen andre enn seg selv kan man like gjerne ha hele basen på en annen flyplass? Jeg har ellers vanskelig for å se rasjonalet bak en voldsom satsning på RYG. Flyplassen har (let's face it!) begrenset mede lokalt reisende, så planen må jo være å hente pax fra Oslo-området, som må komme til dels på bekostning av eksisterende passasjergrunnlag for OSL-operasjonene. Spennende!
 
Hvis DY flytter til RYG vil de jo støte fra seg en haug med forretningsreisende som i dag vil ha mulighet til å gå på flytoget og rett til Oslo S. Og meg, som synes det er veldig greit å gå på toget på OSL og kjøre rett hjem til familien iKongsberg eller venner i Oslo. Så dum tviler jeg på at Kjosern er.
 
så nå legges tynne leisure-ruter ned, mens RYG får flere innenriksruter og RYG sammen med DY reklamerer for RYG som Oslos nye flyplass. Har Kjos en "skummel" plan om å flytte hele butikken til RYG, tro? Om man ikke har transfer med noen andre enn seg selv kan man like gjerne ha hele basen på en annen flyplass? Jeg har ellers vanskelig for å se rasjonalet bak en voldsom satsning på RYG. Flyplassen har (let's face it!) begrenset mede lokalt reisende, så planen må jo være å hente pax fra Oslo-området, som må komme til dels på bekostning av eksisterende passasjergrunnlag for OSL-operasjonene. Spennende!

Kan ikke si jeg helt forsto logikken her. RYG har begrenset med kollektivtrafikk. Det er et must for å skape mange reisende. I rushet er jo flytogene nesten fulle, for at RYG skal få mange passasjerer så må det jo gå en helt sinnsykt antall busser bare for å erstatte flytoget. Kommer ikke akkurat noen jernbanestasjon på RYG med det første.

Det er jo mange ruter fra OSL Norwegian tjener penger på. Så forstår ikke hvorfor han vil endre på det.

Han satser jo ikke voldsomt på RYG. Han har bare sett at det er et marked for flyruter fra RYG som ingen andre har egentlig prøvd seg på.
 
Kan ikke helt se for meg at RYG har kapasitet til å handle DYs samlede program alene, selv om det selvsagt ikke er meg i mot med flere DY-ruter herfra. Rent konsesjonsmessig får man jo også en lobby-utfordring.
 
Jeg har ellers vanskelig for å se rasjonalet bak en voldsom satsning på RYG. Flyplassen har (let's face it!) begrenset mede lokalt reisende, så planen må jo være å hente pax fra Oslo-området, som må komme til dels på bekostning av eksisterende passasjergrunnlag for OSL-operasjonene. Spennende!

Ja, og derfor kommer ikke noen storskala flytting til Rygge til å skje. Rygge er og blir en lokal flyplass, og når de lokale ikke benytter seg av tilbudet, ja, da forsvinner tilbudet.
 
Og da var første fly (DY2725) fra SVG til RYG sendt av undertegnede i kveld. Får håpe ruten blir populær, selv om belegget så ut til å være midt på treet på den første flighten. Lykke til i hvert fall!
 
Var jo veldig bra på RYG-SVG. Ikke fullt så bra på SVG-RYG. Vil tro den kan bli populær men vil nok få en treg start som RYG-BGO fikk. Er jo kun en daglig og til en ganske så håpløs tid så vi får se hvordan det går etterhvert
 
Back
Top