Norwegian leaser 2 nye 787-9

Jetset

ScanFlyer Blue
Norwegian has signed an agreement to acquire two new Boeing 787-9 Dreamliners.

Both aircraft will be delivered in the first quarter of 2016. The 787-9 is larger than the 787-8 that Norwegian currently operates on its long-haul routes.

Norwegian continues to expand its international operations by signing an agreement with MG Aviation to lease two new Boeing 787-9 Dreamliner aircraft. Both aircraft are scheduled to be in operation during the first quarter of 2016. Today, Norwegian has three 787-8 Dreamliner aircraft in its long-haul fleet, as well as five more on order. The company will have 10 long-haul aircraft in its fleet, where of four will be delivered in 2014, one in 2015 and two in 2016.

Facts about Boeing 787-9 Dreamliner:

Accommodates up to 20 % more passengers than the 787-8 Dreamliner
6 meters (20 feet) longer than the 787-8
Significantly lighter than the 787-8, making it even more efficient
Significantly increased cargo capacity compared to the 787-8
8 % lower fuel consumption per seat than today’s model, which also means lower emissions
Can fly longer than the 787-8 (depending on cabin configuration)

Last edited:
Har vel ligget i kortene en stund, allikevel interesant at de velger gå bort fra en enhetsflåte på longhaul. Jeg blir også overrasket hvis disse blir de eneste -9 som kommer

Selskapet satser friskt videre. Imponerende.
5-10 år frem i tid vil DY være en betydelig aktør i det internasjonale markedet slik jeg ser det.

Morsomt! Hvordan kan det ha seg at en 787-9 er lettere enn en 787-8?

Ja, det kan du spørre om!

Den er lettere i forhold til størrelsen, ikke totalt sett. Men det høres ikke like bra ut i en pressemelding

Det er bare et typisk eksempel på en setning fra flymiljøet. Jeg leser daglig artikler og innlegg på forskjellige nettsteder med brukergenerert innhold og det som alt for ofte slår meg er hvor store språklige mangler det er i akkurat flymiljøet.
Jeg vet ikke om dette skyldes dårlig tid hos de som sitter bak tastaturene eller om flyinteressen har en tendens til å oppstå hyppigere blant de som også er svært svake skriftlig, men god underholdning for en lingvist er det absolutt!

Har vel ligget i kortene en stund, allikevel interesant at de velger gå bort fra en enhetsflåte på longhaul. Jeg blir også overrasket hvis disse blir de eneste -9 som kommer

Jeg blir ikke overrasket om man på sikt kvitter seg med 787-8 og blir sittende med en enhetsflåte av 787-9 for å kunne ha mest mulig fleksibilitet på anvendelsen av materiellet.

Back