Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg ser ironien, men ser også samtidig at du ikke synes å ha forstått forskjellen på hva som brukes som konkurranseparameter. Et velfungerende bookingsystem trenger du ikke være gullkunde for å få nyte godt av, på samme måte som gratis kaffe og te heller ikke krever at du ha fløyet x antall flygninger med selskapet for å nyte godt av. Det burde ikke være så vanskelig å se den prinsipielle forskjellen.

Det ser ut som at det kun er status du fokuserer paa for tiden siden argumentet mot bonusopptjening for folk med mindre volum har forsvunnet/ikke er gjeldende lengre?

Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet.

Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge.

Og da er vi tilbake til konkurranseparametre igjen. Folk som er lojale mottar en bedre service enn andre. Er det noe Norwegian er redd for, er det jo bare aa gi fordeler for deres lojale kunder (feks. via noe saa enkelt som segmentberegning. Flyr du 15 flighter faar du soelv, 40 flighter faar du gull og samme vilkaar som ved en fullprisbillett (minus fleksibilitet).

Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg ser ironien, men ser også samtidig at du ikke synes å ha forstått forskjellen på hva som brukes som konkurranseparameter. Et velfungerende bookingsystem trenger du ikke være gullkunde for å få nyte godt av, på samme måte som gratis kaffe og te heller ikke krever at du ha fløyet x antall flygninger med selskapet for å nyte godt av. Det burde ikke være så vanskelig å se den prinsipielle forskjellen.

Bonusforbudet gjelder forøvrig alle aktører på norske innenlandsflygninger.

Jeg ser forskjellene, men dette har flere sider en det du tror virker det som.
Jeg tror kanskje flere burde evne å se flere sider en bare sin egen i denne diskusjonen jeg.

Du som åpenbart er optatt av dette burde også sette deg bedre inn i hva et bonusprogram faktisk er, og ikke være opptatt av kun status, og hvordan dette oppnås og oprettholdes.
Ei heller hva gamle analyser viser i en vedren som suser videre ganske fort, spesielt i denne bransjen.

Men nok om det, tror uansett ikke vi blir enige her.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg ser forskjellene, men dette har flere sider en det du tror virker det som.
Jeg tror kanskje flere burde evne å se flere sider en bare sin egen i denne diskusjonen jeg.

Du som åpenbart er optatt av dette burde også sette deg bedre inn i hva et bonusprogram faktisk er, og ikke være opptatt av kun status, og hvordan dette oppnås og oprettholdes.
Ei heller hva gamle analyser viser i en vedren som suser videre ganske fort, spesielt i denne bransjen.

Men nok om det, tror uansett ikke vi blir enige her.

Vi blir nok ikke enige, men om du tror at min argumentasjon er basert på gamle analyser eller at KT sin beslutning om bonusopptjening innenlands er basert på gamle analyser så tar du nok feil. Jeg ser at bonusopptjening har fordeler og ulemper, noe jeg ha poengtert en rekke ganger. De som synes å argumentere for bonusopptjening synes å mene at det kun er fordeler og ingen ulemper, noe jeg tror er et feilaktig utgangspunkt for en analyse. Man kan saktens være uenige i hva som er den totale effekten, men man bør kanskje iallefall være såpass ærlig at man synliggjør alle effektene av dette. Tror du at det kun er positive effekter av dette?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det ser ut som at det kun er status du fokuserer paa for tiden siden argumentet mot bonusopptjening for folk med mindre volum har forsvunnet/ikke er gjeldende lengre?

Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet.

Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge.

Og da er vi tilbake til konkurranseparametre igjen. Folk som er lojale mottar en bedre service enn andre. Er det noe Norwegian er redd for, er det jo bare aa gi fordeler for deres lojale kunder (feks. via noe saa enkelt som segmentberegning. Flyr du 15 flighter faar du soelv, 40 flighter faar du gull og samme vilkaar som ved en fullprisbillett (minus fleksibilitet).

Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt.

Tommy, du tar litt feil.

Dersom man utdeler Bonus, sa ma man samtidlig ogsa diskutere na disse poenger skal löses inn.

Folk vil löse inn poenger eksakt ved disse tider hvor traffiken er höyt, dvs nar man har fulle fly. Dette betyr at man mister revenue da man ma gi noen plasser bort til Bonus. Og dette tapte inntekter kommer ikke tilbake i off-season.

Og folk vil ikke bare löse inn poenger til ferie ut i Europa, men ogsa i peak-traffikken innen Norge, da billettene er dyr og man far en dyr avgang relativ billig til bare noen tusen poenger. Gir man ikke muligheten til uttak, sa blir Bonus Programm ödelagt. Og ogsa her taper du inntekter, siden du kan fylle disse flyene i peak hour med local demand uten bonus.

Bonus er ikke for fritt, Bonus koster. Og disse kostnader fraktueres inn i prisene. Ergo vil prisene gar opp ogsa innenriks dersom Bonus kommer.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det ser ut som at det kun er status du fokuserer paa for tiden siden argumentet mot bonusopptjening for folk med mindre volum har forsvunnet/ikke er gjeldende lengre?

Om du leser det jeg skriver nå og har skrevet en rekke ganger tidligere i denne debatten så vil du se at jeg har hatt en spesielt fokus på verdien av bonuspoengene. Det kan ikke være noen tvil om at den store fordelen kommer når status er opparbeidet. Innelåsningseffekter vil man nok ha også for andre kundegrupper, men ikke i samme størrelsesorden som for de som kan nå terskelverdiene for status siden disse med relativt litt flyreiser relativt enkelt kan hente ut godt med bonuspoeng ved å bruke kredittkort på helt andre ting enn flyreiser.

Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet.

Om SAS velger å putte en rekke fordeler inn i billetter som fullfleks innenlands så det helt uproblematisk. Legger de også inn longetilgang, fast track osv. så er heller ikke det noe problem, så lenge disse fordelene ikke er betinget på at man må ha reist tilstrekkelig med SAS tidligere for å nyte godt av dette. Det er lov å kjøpe seg en tjeneste. Dette er helt standard "competition on the merits".

Nå er det vel enkelte gullkunder her inne som har sagt at det er fordeler med å være gullkunde innenlands, f.eks. i form av prioritet på ventelister og assistanse ved irr.

Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge.

Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt.

Jeg er veldig usikker på hvor sterk denne effekten du trekker frem er. Bonus har du uansett ikke innenlands for noen selskaper. Et selskap som KL med base i Nederland har nok en rekke lojale kunder, men for disse ville nok neppe SK uansett vært førstevalget ut fra sitt lokalmarked. Da er det evt kundene som reiser ut fra Norge som heller velger KL fremfor SK på utenlandsreiser, fordi de ikke har opptjening av SK bonus innenlands. Tja, det er vel et empirisk spørsmål, men enn så lenge har vel SK et bedre nettverk ut i Europa på viktige destinasjoner enn alternativene. Skal man langt avgårde er kanskje uansett ikke SK førstevalget, pga begrenset nettverk.

Så konklusjonen min er vel at hvorvidt denne effekten skal være stor nok til å diktere bonus innenlands har jeg litt problemer med å forstå. ;)
 
Last edited:
Tommy, du tar litt feil.

Dersom man utdeler Bonus, sa ma man samtidlig ogsa diskutere na disse poenger skal löses inn.

Folk vil löse inn poenger eksakt ved disse tider hvor traffiken er höyt, dvs nar man har fulle fly. Dette betyr at man mister revenue da man ma gi noen plasser bort til Bonus. Og dette tapte inntekter kommer ikke tilbake i off-season.

Og folk vil ikke bare löse inn poenger til ferie ut i Europa, men ogsa i peak-traffikken innen Norge, da billettene er dyr og man far en dyr avgang relativ billig til bare noen tusen poenger. Gir man ikke muligheten til uttak, sa blir Bonus Programm ödelagt. Og ogsa her taper du inntekter, siden du kan fylle disse flyene i peak hour med local demand uten bonus.

Bonus er ikke for fritt, Bonus koster. Og disse kostnader fraktueres inn i prisene. Ergo vil prisene gar opp ogsa innenriks dersom Bonus kommer.

Saksopplysning, det er ikke forbud mot å ta ut bonusturer på norsk innenriks med SK og WF på alle ruter unntatt FOT-ruter. Dessuten styres vel tilgangen på bonusseter også etter peak-tider og sesong, det er jo ikke like mange seter tilgjengelig på alle ruter til alle tider.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Dette hverken kan eller vil jeg svare spesielt på, da jeg ikke vet så mye om dette.
Men dette er en enorm frustrasjon internt også.
Jeg vet det jobbes med det, men ikke hvordan eller hva.

Men synes nå ikke dette har noe som helst med bonus eller bonusforbud på norsk innenriks. Men om det har noe med mac, og apps etc å gjøre, kom med det ;-)))
Men tro meg, det er en frustrasjon, som er stor internt i SAS.

ikke annet enn at det å kunne gjennomføre en bestilling og kunne enkelt forandre en bestilling via en app på en smart telefon har langt større verdi enn Bonus for SAS sine kunder, og så lenge disse ikke fungerer blir et eventuellet Bonus program langt mindre interessant. Kort sagt jeg får 0 EB poeng til SVG fordi jeg fikk ikke bestillt billett.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Tommy, du tar litt feil.

Dersom man utdeler Bonus, sa ma man samtidlig ogsa diskutere na disse poenger skal löses inn.

Folk vil löse inn poenger eksakt ved disse tider hvor traffiken er höyt, dvs nar man har fulle fly. Dette betyr at man mister revenue da man ma gi noen plasser bort til Bonus. Og dette tapte inntekter kommer ikke tilbake i off-season.

Og folk vil ikke bare löse inn poenger til ferie ut i Europa, men ogsa i peak-traffikken innen Norge, da billettene er dyr og man far en dyr avgang relativ billig til bare noen tusen poenger. Gir man ikke muligheten til uttak, sa blir Bonus Programm ödelagt. Og ogsa her taper du inntekter, siden du kan fylle disse flyene i peak hour med local demand uten bonus.

Bonus er ikke for fritt, Bonus koster. Og disse kostnader fraktueres inn i prisene. Ergo vil prisene gar opp ogsa innenriks dersom Bonus kommer.

Var vel noenlunde dette scenarioet som skjedde engang på '90 tallet, når BU og KL hadde samarbeid.
Om jeg ikke husker feil så la KL ned sin AMS-KRS-AMS rute ( for en stund ) da det "kun" var oljefolk med GULL som dro på bonusreiser til det store utland og dermed ødela lønnsomheten på ruten.
Correct me if i'm wrong
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Norwegian frykter fortsatt rutekutt

Norwegian advarte mot rutekutt på Vestlandet og i Nord-Norge hvis bonuspoeng ble gjeninnført på norske innenriksruter. Så langt har frykten vært ubegrunnet.

Kjos & co. flyr fortsatt ruter de sa de fryktet de måtte kutte på grunn av dårlig lønnsomhet - hvis bonuspoengene ble gjeninnført på norske innenriksruter.

- Det har bare gått et drøyt halvår siden bonuspoengene ble gjeninnført, så faren er på ingen måte over, fastslår Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik overfor VG

Kilde: vg.no

Jeg synes det er spesielt vanskelig å ta dette seriøst sett hen til at DY faktisk har økt frekvensen på nær sagt alle de ruter som skulle nedlegges/kuttes.

Hva tror folket?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Kilde: vg.no

Jeg synes det er spesielt vanskelig å ta dette seriøst sett hen til at DY faktisk har økt frekvensen på nær sagt alle de ruter som skulle nedlegges/kuttes.

Hva tror folket?

Jeg har vel muligens (;)) sagt det før, men det fremstår som nokså opplagt at det kan få konsekvenser for tynnere ruter. Det kan selvsagt skje ting som gjør det mindre aktuelt å legge ned ruter, som f.eks. en økning i trafikken (som vist til i artikkelen).
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg har vel muligens (;)) sagt det før, men det fremstår som nokså opplagt at det kan få konsekvenser for tynnere ruter. Det kan selvsagt skje ting som gjør det mindre aktuelt å legge ned ruter, som f.eks. en økning i trafikken (som vist til i artikkelen).

Jeg står vel også i fare for å gjenta meg selv her. Men om jeg lar det stå til: Jeg er enig med deg i at det teoretisk sett kan få slike følger. Men jeg er langt mer i tvil om DY trodde/tror at det kom til å få/fikk slike følger.

TOS (flyplassen, vel og merke) er et fint eksempel. Fem daglige DY-avganger før bonus. Deretter "truet" DY med en nedsabling av tilbudet om bonusen ble innført, ned til to avganger, var det vel. Få måneder etter innføringen, så økes tilbudet til seks avganger.

Jeg finner det mer sannsynlig enn ikke at DY var nokså klar over at de ikke kom til å trekke seg ut av diverse ruter slik de truet med. Altså at det var mer taktikkeri enn noe de mente å gjennomføre.

Men det er jo bare min tolkning, belegg for dette har jeg nokså åpenbart ikke utover nevnte observasjoner.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg finner det mer sannsynlig enn ikke at DY var nokså klar over at de ikke kom til å trekke seg ut av diverse ruter slik de truet med. Altså at det var mer taktikkeri enn noe de mente å gjennomføre.
.

Jeg vet selvsagt ikke, men konkurransemyndighetene mente jo med basis i selskapenes ruteregnskaper at lønnsomheten på de mindre rutene var såpass liten at selv mindre forskyvinger i trafikk mellom selskapene ville (alt annet likt; dvs. bla med samme trafikkvomum) betydd at noen strekninger ville kunne bli ulønnsomme. Det er selvsagt ikke noe i veien for å ikke tro at dette er tilfellet, og/eller at man tror at DY ville fortsatt å operere ruter selv med tap. Hvis trafikken tar seg opp og/eller andre forhold som bidrar til økt lønnsomhet inntreffer, så vil naturligvis fort disse spådommene fra DY ikke bli en realitet.

For Tromsøs del så tror jeg det skulle skjedd dramatiske ting for at rutekuttene skulle blitt i den størrelsesorden du indikerer.
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg vet selvsagt ikke, men konkurransemyndighetene mente jo med basis i selskapenes ruteregnskaper at lønnsomheten på de mindre rutene var såpass liten at selv mindre forskyvinger i trafikk mellom selskapene ville (alt annet likt; dvs. bla med samme trafikkvomum) betydd at noen strekninger ville kunne bli ulønnsomme. Det er selvsagt ikke noe i veien for å ikke tro at dette er tilfellet, og/eller at man tror at DY ville fortsatt å operere ruter selv med tap. Hvis trafikken tar seg opp og/eller andre forhold som bidrar til økt lønnsomhet inntreffer, så vil naturligvis fort disse spådommene fra DY ikke bli en realitet.

For Tromsøs del så tror jeg det skulle skjedd dramatiske ting for at rutekuttene skulle blitt i den størrelsesorden du indikerer.

Ja, det forbehold må jeg nesten ta - jeg har jo ikke sett tallene. Jeg ser selvsagt det samme som deg, men også du synes kanskje at DYs øvrige handlinger ikke fullt ut samsvarer med flyselskapets advarsler? Og for all del, de driver business - lobbyering er en del av dette. SAS gjør det samme, Statoil gjør det samme, alle gjør det.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Kilde: vg.no

Jeg synes det er spesielt vanskelig å ta dette seriøst sett hen til at DY faktisk har økt frekvensen på nær sagt alle de ruter som skulle nedlegges/kuttes.

Hva tror folket?


Men har DY noe å vinne på å overdrive dette? Hva skulle motivet være?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

TOS (flyplassen, vel og merke) er et fint eksempel. Fem daglige DY-avganger før bonus. Deretter "truet" DY med en nedsabling av tilbudet om bonusen ble innført, ned til to avganger, var det vel. Få måneder etter innføringen, så økes tilbudet til seks avganger.

En ting er teori noget andet er praksis. Dette bevidner jo meget godt at bonuspoint ikke er noget problem - akkurat som det heller ikke er i resten af verden.

Men at DY vil komme til at bruge det som undskyldning, hvis de på et tidspunkt igen går fra 6 daglige tilbage til 5 vil nok ikke være nogen overraskelse.

PR-strategien er jo tydeligvis at alt er andres skyld ;)
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Men har DY noe å vinne på å overdrive dette? Hva skulle motivet være?

Det opprinnelige motivet synes nokså opplagt. Men du tenker kanskje på dagens motiv?

Noe vanskeligere å forstå seg på. Men jeg utelukker vel ikke at DY gjerne kan ønske seg en omkamp om bonusgjenåpningen.

Som nevnt, jeg fortolker dette. Jeg VET jo ikke før DY offentliggjør intern kommunikasjon og det skjer vel ikke med det første.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

En ting er teori noget andet er praksis. Dette bevidner jo meget godt at bonuspoint ikke er noget problem - akkurat som det heller ikke er i resten af verden.

Men at DY vil komme til at bruge det som undskyldning, hvis de på et tidspunkt igen går fra 6 daglige tilbage til 5 vil nok ikke være nogen overraskelse.

PR-strategien er jo tydeligvis at alt er andres skyld ;)

Jeg vil nok ikke gå så langt som deg her ;) Jeg setter det ikke inn i en større, mer ondskapsfull sammenheng.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Om DY mener de ikke kan konkurere med SK sitt EB står de fritt til og bedre sitt bonusprogram.
Om de mener de ikke kan konkurere med EB er det vel et tegn på at bonusprogrammet til DY ikke er godt nok!
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg vil nok ikke gå så langt som deg her ;) Jeg setter det ikke inn i en større, mer ondskapsfull sammenheng.

Men det vil jeg. Virker bedre uttad og skyte den store ulven og skylde på dens rovdrift, enn at rutene ( dette står for min gjetning ) ikke tilsier 189 seter's materiell, og som sådan ikke er lønnsomt gjennom en hel sesong.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Heisann!

Bare bambus av "komiske" Skånevik.. Vil vel få fokuset bort fra alle problemene de har hatt i det siste i media, og "ta" noen andre..

Vi som flyr mye flyr med det som er hensiktsmessig. JA, jeg flyr nok til å triple gullkravet på SAS, men bruker Norwegian når det er best. Neste uke bruker jeg dem til London, i slutten av mnd til Riga... SÅ bonustullet kan hun bare slutte med, da får de selv opprette et bonussystem som er bedre enn det de har i dag!

Syting og bæring hjelper ikke! DY/DU vil selv inn på markeder andre vil beskytte, og så skal de ha beskyttelse her hjemme?

Tøv! God bedring!

Kim
 
Back
Top