Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?
Det ser ut som at det kun er status du fokuserer paa for tiden siden argumentet mot bonusopptjening for folk med mindre volum har forsvunnet/ikke er gjeldende lengre?
Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet.
Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge.
Og da er vi tilbake til konkurranseparametre igjen. Folk som er lojale mottar en bedre service enn andre. Er det noe Norwegian er redd for, er det jo bare aa gi fordeler for deres lojale kunder (feks. via noe saa enkelt som segmentberegning. Flyr du 15 flighter faar du soelv, 40 flighter faar du gull og samme vilkaar som ved en fullprisbillett (minus fleksibilitet).
Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt.
Jeg ser ironien, men ser også samtidig at du ikke synes å ha forstått forskjellen på hva som brukes som konkurranseparameter. Et velfungerende bookingsystem trenger du ikke være gullkunde for å få nyte godt av, på samme måte som gratis kaffe og te heller ikke krever at du ha fløyet x antall flygninger med selskapet for å nyte godt av. Det burde ikke være så vanskelig å se den prinsipielle forskjellen.
Det ser ut som at det kun er status du fokuserer paa for tiden siden argumentet mot bonusopptjening for folk med mindre volum har forsvunnet/ikke er gjeldende lengre?
Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet.
Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge.
Og da er vi tilbake til konkurranseparametre igjen. Folk som er lojale mottar en bedre service enn andre. Er det noe Norwegian er redd for, er det jo bare aa gi fordeler for deres lojale kunder (feks. via noe saa enkelt som segmentberegning. Flyr du 15 flighter faar du soelv, 40 flighter faar du gull og samme vilkaar som ved en fullprisbillett (minus fleksibilitet).
Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt.