Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det som er interessant er vel å se om det er noen endringer i kurvene .. hvis de ikke viser noen 'unaturlige' utslag er vel det bevis godt nok på at effekten er minimal ...

Det er nok i grove trekk helt korrekt, ja. Jeg tror imidlertid at 8 måneder er litt vel kort tid for å evaluere effektene av bonusinnføringen.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Måler du for langt frem, vil du få andre trender med større innflytelse, så det er jeg ikke nødvendigvis enig i.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Måler du for langt frem, vil du få andre trender med større innflytelse, så det er jeg ikke nødvendigvis enig i.

Vel, det er jo nokså vanlig å gjøre analyser basert på tildels lange tidsserier av data (som går langt tilbake), og det er også en rekke teknikker man kan bruke for å kontrollere for andre trender. Har man gode nok data så er mao dette ikke noe problem.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Kan det være at Norwegian pøser på med kapasitet for å holde prisene på et såpass lavt nivå at bonusreiser mer blir en kuriositet enn noe man higer etter å oppnå? I og med at man må betale avgiftene på disse bonusbillettene, bør det gjerne være mindre interessant* å betale noen hundrelapper mer hver gang man flyr for etter å ha gjort dette ti ganger få muligheten til å muligens fly på et tidspunkt som passer for en hundrelapp mindre enn en Norwegian-pris. Men en forutsetning for å kunne redusere attraktiviteten til Eurobonus blant den gemene hop som bare av og til flyr er jo at prisnivået generelt er tilstrekkelig lavt. (Usikker på om dette resonnementet egentlig ble forståelig, beklager hvis ikke.)

Nå glemmer du vel at det ikke har vært noe forbud mot å ta ut bonusreiser innenlands - bare opptjening.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Nå glemmer du vel at det ikke har vært noe forbud mot å ta ut bonusreiser innenlands - bare opptjening.

Jeg tror kanskje poenget til slankebrusmannen er at verdien av bonuspoeng blir mindre hvis det generelle prisnivået for "vanlige" reiser er lavere, noe som gjør at opptjening av bonuspoeng blir mindre viktig.

Det er godt mulig at så er tilfellet, men fortsatt så oppfatter jeg vel fordelene med status til å være vel så viktige som selve poengene (som man kan tjene opp i hopetall gjennom f.eks. kredittkort).
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg er enig med mange her at det kan være flere faktorer som minsker effekten av bonus, som f.eks;
- Dersom prisene generelt er lave, og det er de nå.
- Aktøren uten bonus har billigere billetter enn den med bonus.
- At landet generelt er inne i en høykonjuktur, dvs de fleste har jobb og god inntekt.
- At næringslivet har blitt mer kostnadsbevisste og i større grad legger vekt på pris enn før.
- At det å bruke opp poengene slik man ønsker ikke alltid er like lett, og vel blir vanskeligere for hver dag som går
ettersom selskapene blir flinkere til å fylle opp flyene sine med betalende passasjerer - som igjen alle skal ha poeng
og bruke disse. Så færre ledige seter og flere som vil benytte dem.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det som er interessant er vel å se om det er noen endringer i kurvene .. hvis de ikke viser noen 'unaturlige' utslag er vel det bevis godt nok på at effekten er minimal ...

Dersom effekten er minimal, kan man også si at SAS har feilet. De la inn ganske mye ressurser på å få gjeninnført bonuspoeng, som sannsynligvis kunne vært brukt til noe mer fornuftig om det viser seg å ikke ha noen effekt.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Dersom effekten er minimal, kan man også si at SAS har feilet. De la inn ganske mye ressurser på å få gjeninnført bonuspoeng, som sannsynligvis kunne vært brukt til noe mer fornuftig om det viser seg å ikke ha noen effekt.

Helt klart et poeng, men for SAS har det jo vært like viktig å få harmonisert produktet sitt.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Helt klart et poeng, men for SAS har det jo vært like viktig å få harmonisert produktet sitt.

En vel så viktig effekt for SAS er vel at alle som tjener opp status på sine norske (jobb)flygninger velger SAS fremfor utenlandske selskap på helgeturer og sommerferien.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

En vel så viktig effekt for SAS er vel at alle som tjener opp status på sine norske (jobb)flygninger velger SAS fremfor utenlandske selskap på helgeturer og sommerferien.

Helt feil. Jeg er et eksempel på at dette ikke nødvendigvis stemmer.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Kan det være at Norwegian pøser på med kapasitet for å holde prisene på et såpass lavt nivå at bonusreiser mer blir en kuriositet enn noe man higer etter å oppnå? I og med at man må betale avgiftene på disse bonusbillettene, bør det gjerne være mindre interessant* å betale noen hundrelapper mer hver gang man flyr for etter å ha gjort dette ti ganger få muligheten til å muligens fly på et tidspunkt som passer for en hundrelapp mindre enn en Norwegian-pris. Men en forutsetning for å kunne redusere attraktiviteten til Eurobonus blant den gemene hop som bare av og til flyr er jo at prisnivået generelt er tilstrekkelig lavt. (Usikker på om dette resonnementet egentlig ble forståelig, beklager hvis ikke.)


*ikke det at nordmenn generelt er spesielt gode på break even-beregninger uansett


PS: Dersom teorien over har rot i virkeligheten, vil det ta tid før man kjenner de reelle konsekvensene av opphevelsen av bonusforbudet.

Einig i at opplevd verdi av bonusbilett er sterkt knytta til pris. Det er nesten så eg ser meir verdi å få Cashpoints heller enn EB-poeng. Det er jo "vanlege" pengar. Hadde ein kunne teke ut bonusreiser på anbudsrutene til WF (som ein vel kunne ei stund etter at forbudet kom), då hadde verkeleg poenga hatt ein verdi (for meg).
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Einig i at opplevd verdi av bonusbilett er sterkt knytta til pris. Det er nesten så eg ser meir verdi å få Cashpoints heller enn EB-poeng. Det er jo "vanlege" pengar. Hadde ein kunne teke ut bonusreiser på anbudsrutene til WF (som ein vel kunne ei stund etter at forbudet kom), då hadde verkeleg poenga hatt ein verdi (for meg).

Kan vel fint regne om EB poeng til en pris. F.eks så trenger man 10 T/R for å ha nok til 1 t/r på samme strekning. Det gjør vel at opptjeninga kan regnes som 10% av kjøpesummen. I motsetning til DY som hae 2 %....
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Kan vel fint regne om EB poeng til en pris. F.eks så trenger man 10 T/R for å ha nok til 1 t/r på samme strekning. Det gjør vel at opptjeninga kan regnes som 10% av kjøpesummen. I motsetning til DY som hae 2 %....

På sett og vis. Men dei billettene eg kjøper varierer mykje i pris, og om ein brukar bonuspoeng til å erstatte ein tur til 469 *2, og så betalar rundt 250 i skatt begge vegar begynner vi å nærme oss... Vel vel, nok avsporing.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det vi vet per i dag er:

-- Frekvensen innenriks har ikke blitt dårligere hos Norwegian, tvert imot (se feks EVE)
-- Norwegian har ikke lagt ned noe, tvert imot
-- Prisene er uendret både hos SAS og Norwegian.
-- Begge tjener penger

Så langt har KT tatt fullstendig feil med sin analyse om konsekvensen på de tynne rutene, mens de hadde selvsagt rett på de tunge.

Vi kan snakkes når det har gått ett år og se hva leppa Skånevik da sier. Er 100% sikker på at hun skal få spise ordene sine siden bare idioter legger ned lønnsomme ruter på trass.
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Nå glemmer du vel at det ikke har vært noe forbud mot å ta ut bonusreiser innenlands - bare opptjening.

Det har ingen betydning. Poenget er at ved å gjøre bonusreisene mindre attraktive kan de muligens forbli et uviktig argument i valg av flyselskap innenriks. Spekulasjonen er altså at med den tanken har Norwegian varslet økning innenriks som et mottrekk mot bonuspoengene. Jeg vet ikke om det har noe med virkeligheten å gjøre.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

I motsetning til DY som hae 2 %....

De har vel 10% på flexbilletter, noe som - på grunn av prisfluktueringer - trolig er bedre enn det SAS tilbyr, forutsatt at regnestykket om 1 gratis tur/retur etter 10 tur/retur holder for alle billettklasser.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

men fortsatt så oppfatter jeg vel fordelene med status til å være vel så viktige som selve poengene (som man kan tjene opp i hopetall gjennom f.eks. kredittkort).

Men nå er det uansett bare et lite mindretall som oppnår status og for de fleste reisende er ikke dette noe man er i nærheten av. Norwegian har satset mye på fritidsreisende og volum fremfor pris, noe som gjør det desto viktigere å beholde volumet blant, la oss kalle dem, folk flest.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Likevel bör vi huske de jobbreisende. De betaler opp til 80% av alle inntekter hos flyselskapene. (Mer eksakt, sjefen til jobbreisende betaler regningen).

Men heller ikke for disse vil bonusreiser være av nevneverdig betydning dersom en ordinær billett likevel koster "nada" og er lettere å få tak i. Da gjenstår dette med status. Men så skal vi huske på at det er langt fra alle forretningsreisende som reiser ofte.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

De som har mer enn 5 t/r reiser i året utgjør 70% av det skandinaviske markedet.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Men heller ikke for disse vil bonusreiser være av nevneverdig betydning dersom en ordinær billett likevel koster "nada" og er lettere å få tak i. Da gjenstår dette med status. Men så skal vi huske på at det er langt fra alle forretningsreisende som reiser ofte.

Nå finnes det heldigvis andre muligheter å bruke bonuspoeng på enn bare innenriks og syden der ordinære billetter er tilnærmet gratis.
 
Back
Top