• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian konkurs innen 5 år?

Re: Norwegian konkurs innen 5 år?

Jeg tror nok at vi SAS-elskere har fått det med sesg at SAS aldri kommer til å blir "SAS "igjen.
-Det var en tid da folk innrettet seg etter flytidene til Sas og ikke omvendt.
-Det var en tid da Sas ble hyllet som the business mans airline og ble valgt til "Airline of The year"
-Det var en tid da folk satt pris på litt ekstra service og syntes det var flott at Sas også kom og hentet( eller booekt dem om) når flyet dems gikk i stykker.
-Det var en tid da alle synes det var greit å kunne kjøpe gjennomgående biletter til hele verden og ikke bare en og en leg med LCC.

Desverre så har Sas "oppdaget" det for sent og vært for treige til å omstille seg. "Core SAS" heter den siste satsingen til Sas og er antalgelig den aller , aller siste muligheten Sas får lov til å bestemme selv , om fremtiden.
Det som er mest tragisk i dette bildet er jo at Sas Norge er snart det eneste i Sas ,som tjener penger.

Hva med litt mer respekt for de som jobber og sliter i disse selskapene ? , ikke bare nyte, kommentere og slenge med leppene fra utsiden ?

Jeg tror ingen legger noe direkte ansvar på f.eks CC her. De jobber og står på, de. Men lederansvaret må det kunne stilles spørsmålstegn ved. Dersom en bedrift, som overfor aksjonærene kun har en oppgave: tjene penger, ikke er lønnsom, ja, da er det noe som er galt.

Dette har jo fint lite med SAS å gjøre... Sjefen i Ryanair mener at Norwegian vil gå konkurs...(...men at så amnge her tar Ryanairsjefen alvorlig bekymrer meg mer enn tilstanden til Norwegian!)

Så holder vi oss primært til DY og "konkurs innen 5 år?"-saken i denne tråden

Foreslår at vi utsetter all videre diskusjon til etter 20. februar kl. 08:30 - da har vi noe mer å bygge på enn bare følelser og MOL-leppa ;)

Last edited:

Si det til sjefen i Ryanair du?

Norwegian-elskerne er vel ikke desto mindre forutsigbare...

Nå er jeg hverken det ene eller det andre, men noen ganger blir det bare patetisk - og som du sier - det går begge veier.

Tror ikke vi skal legge så mye i hva Ryanair-sjefen sier. Virker som han liker å slenge ut oppsiktsvekkende uttalelser.

Merkelig at vi skal ha et elsk/hat forhold til enten SAS eller Norwegian og da motsatt til det andre selskapet.

Som pilot i SAS føler jeg vi gjør det relativt greit. I alle fall når vi tar i betrakting hva ledelsen i SAS har eksperimentert med de siste årene. Da tenker jeg både på Spanair og kostnadene ved å lage eget selskap i Norge + andre kostelige prosjekter.

Jeg tror nå at det er en mulighet for å drive med overskudd i et nytt omstrukturert Core-SAS.

Når det gjelder Norwegian håper jeg de også overlever finanskrisen og finnes om 5 år.
Det er absolutt behov for 2 operatører i Norge. Blir en borte dukker det uansett opp en ny.

Totalt sett i løpet av de siste årene har DY gått med underskudd og det har de også gjort i de fleste av årene

Hvordan ser tallene ut for SAS i den samme periode mon tro?

Hvordan ser tallene ut for SAS i den samme periode mon tro?

Enda værre. Poenget er at i de siste års økonomiske boom har ingen av de to klart å tjene penger. En pga inkompetanse og tullete strategi, og den andre pga en dårlig produkt

Ekskludert 2008 så tapte de to følgende pr. passasjer de har flydd i perioden 2002-2007:

SAS Group = SEK 14,07
Norwegian = NOK 8,66

Første året med 737 blødde DY penger og tapte NOK 236 pr. passasjer, og beste år til nå var 2007 med et overskudd pr. passasjer på NOK 16,30

Tilsvarende tall for SAS Group var dårligst i 2004 (når 2008 er utelatt) med et tap pr. passasjer på SEK 47,92 og ditto overskudd kom i 2007 med SEK 27,80 pr. passasjer.
Som en liten tilleggsopplysning, så var tapet pr. passasjer i 2008 SEK 218, og dette var nesten på nivå med det Norwegian hadde i sine første måneder. Selv når en trakk ut det underskuddet Spanair alene skapte og deres passasjerer, så var det er annus horibilis for resten av SAS med et tap på nesten SEK 71 pr. passasjer.

Nå er det litt over ni dager til at vi kan se på Norwegian tall for 2008.

Bjørn Kjos er, kanskje ikke så overraskende, ikke enig i tesen om at Norwegian er konkurs om 5 år.

"- Slike uttalelser om konkursfare sier han vel om alle flyselskapene i hele verden tror jeg, så Norwegian er forsåvidt i godt selskap. Jeg tror nesten ikke han vet hvem Norwegian er egentlig heller, sier den tidligere jagerflyveren."

Hentet fra artikkel hos e24.no

2002: -71 MNOK
2003: -59 MNOK
2004: -152 MNOK
2005: +37 MNOK
2006: -32 MNOK
2007: +113 MNOK

Forutsigbart kanskje, men at så unge folk kan prestere å ha så dårlig husk er meg ubegripelig.

Så en liten praktisk opplysning - Norwegian har greid å søle bort 110 millioner siden de startet med 737er i 2002. Hvis en sammenligner med resultatet til SAS Groups for 2008, så har DY klart å søle vekk 3,6% av det SAS Group greide å søle vekk utregnet pr. passasjer flydd. Som en ytterligere opplysning, og dette er for DYs del også inkludert de ekstra utgifter som det medfører å starte noe nytt.

Sitt ned og hold kjeft pro-SAS

2002: -71 MNOK
2003: -59 MNOK
2004: -152 MNOK
2005: +37 MNOK
2006: -32 MNOK
2007: +113 MNOK
2008: -7 MNOK

P.A.Viking, summererer du de tallene så blir det 171 millioner i minus ja - og sju års morro har bare kostet 3,2% av SAS Groups morro bare i 2008 ;)

P.A.Viking, summererer du de tallene så blir det 171 millioner i minus ja - og sju års morro har bare kostet 3,2% av SAS Groups morro bare i 2008 ;)

Hm, nå var vel dette en tråd om DY.

Det var dette om å gå konkurs som var temaet P.A. VIKING ;)

Back