Norwegian kjøper Widerøe

Norwegian kjøper Widerøe

Norwegian har inngått en avtale om å kjøpe Widerøe for 1,125 mrd kroner

https://newsweb.oslobors.no/message/594847

Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) today announced that it has entered into a transaction agreement under which the Norwegian group will acquire Widerøe AS ("Widerøe") for a cash consideration of NOK 1,125 million subject to certain adjustments to be determined after closing.

Widerøe beholdes som eget selskap, men blir vel en viktig feedpartner for Norwegian

Both companies will continue to operate under their separate brands, and Widerøe will be organised as a separate business unit to Norwegian, independent from Norwegian´s core low-cost carrier operation. Employees will remain in existing companies under existing collective agreements.
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Oi, dette var jo litt av en nyhet, men det har kanskje vært en kjent hemmelighet for noen? Ble SAS i sin tid tvunget til å selge Widerøe av konkuransehensyn da Giske var næringsminister? Dette endrer vel en god del på reisemønstre rundt om i landet.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Står i oppdatert versjon at Widerøe skal inn som et slags datterselskap og fortsetter under samme navn.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Det må i det minste føre til at bonusprogrammer justeres og at det blir rimeligere å bruke de to i kombinasjon.

Tidligere har det konsistent vært slik at om man skal bruke DY/WF-kombinasjon så er det dyrere enn WF/SK + det insisteres på at man bruker DY/WF begge veier (også når WF/WF er tilgjengelig).

Gir også en spennende mulighet til åkombinere frekvens (mindre fly) med større fly i peak -- på ruter der de overlapper, f.eks. BGO-SVG/TRD.

Veldig spennende, også fordi det gir en helt ny kraft til Norwegians nettverk utifra regionale flyplasser, ikke minst Bergen -- med WF til å knytte disse flyvningene til et større marked av folk (Florø, Førde, AES/MOL osv).

Lett å se hvordan det kan lønne seg for Norwegian med markedsføring av videreforbindelser fra småbanenettet også i nord.
 
Last edited:
Re: Nyhetsvarsel: Norwegian kjøper Widerøe

Mye info i selve børsmeldingen, anbefaler å lese!

Genialt for begge parter egentlig, f.eks. DY får mindre fly på ruter hvor det gir mening, slik som SK har med Link og alt det der.
 
Re: Nyhetsvarsel: Norwegian kjøper Widerøe

Mye info i selve børsmeldingen, anbefaler å lese!

Genialt for begge parter egentlig, f.eks. DY får mindre fly på ruter hvor det gir mening, slik som SK har med Link og alt det der.

Kan bare understreke dette, mye detaljer i den!

Så at WF Ground Handling var nevnt som en asset -- det blir interessant å se hva som skjer på Ground Handling siden nå.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Men! Whats in it for Widerøe? Unngå konkurs?

Eierne får cashet inn investeringen sin. Private equity selskapet EQT kjøpte jo resten av Torghatten for noen år siden, men de ville ikke ha flyselskapet, slik at det da har blitt liggende igjen
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Spent på om dette vil bety en ny ordre for flere Embraer 190/195 E2 som vil brukes på ruter/avganger hvor en 737 kanskje blir litt for stor.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Overraskelsens tid i luftfart er fortsatt ikke over. Slik har det alltid vært.
Smart trekk av Norwegian.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Hva skjer neste gang Norwegian går konkurs?
Blir vi stående uten kortbane flyselskap?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Spent på om dette vil bety en ny ordre for flere Embraer 190/195 E2 som vil brukes på ruter/avganger hvor en 737 kanskje blir litt for stor.

Tviler på det i første omgang. Det blir nok heller satsing på Q400. Enhetsflåte er nøkkelordet.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Gratulerer til Widerøe og Norwegian:-)
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Hva skjer neste gang Norwegian går konkurs?
Blir vi stående uten kortbane flyselskap?
Selv om Norwegian har hatt en restrukturering nå så står vi jo ikke uten Norwegian så skjønner ikke helt hva du mener her. Norwegian kjøper Widerøe AS og pt er det annonsert som et eierskap, ikke en fusjon. Et selskap går jo heller ikke automatisk konkurs om eier går konkurs.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Tviler på det i første omgang. Det blir nok heller satsing på Q400. Enhetsflåte er nøkkelordet.

Jeg tror det er et interessant spørsmål.

På den ene siden kan man selvfølgelig argumentere for at DY tar de lengre flyvningene og at E2 da ikke er så nødvendig lengre -- men det er et hopp fra E2 til 737, og E2 kan også tilføre DY muligheter til å konkurrere med SAS på tynnere ruter.

Jeg vil vel anta at først og fremst betyr dette at de i kombinasjon kommer til å gå hardt på SAS. Om de drar til skikkelig kan det til og med være man vil se E2 på ruter som OSL-KSU -- og at de ser på E2 som et nødvendig våpen i kampen med SAS.

Skillet mellom WF og DY kan her faktisk være en fordel -- siden man slipper å levere så mye pålavpris om det er WF/E2 som leverer.
 
Back
Top