Norwegian kjøper FlyNordic

• Thread starter Thread starter SK931
  • Start date Start date
S

SK931

Guest
Norwegian kjøper FlyNordic

Norwegian inngår avtale om kjøp av Finnairs
datterselskap FlyNordic.
Finnair og Norwegian har signert en
intensjonsavtale om salg av FlyNordic til
Norwegian innen utgangen av andre kvartal 2007.
Salget er avhengig av endelige godkjennelser.

For dette mottar Finnair aksjer i Norwegian Air
Shuttle ASA. Som et resultat av dette vil Finnairs
eierandel bli fem prosent. Hvis Finnair ønsker å
benytte alle aksjeopsjonene, vil Finnairs andel
øke til 10 prosent (basert på nåværende antall
aksjer). Denne opsjonsmuligheten kan gjennomføres
i tidsrommet fram til utgangen av 2008 til en
gjennomsnittkurs på NOK 115.

Finnair og Norwegian har også blitt enige om å
starte et samarbeid om rutenettet. Norwegian
skandinaviske rutenett vil bli linket til Finnairs
stadig økende satsning på ruter til Asia. Et slikt
samarbeid vil møte den økende etterspørselen etter
reiser mellom Europa og Asia.

Se vedlegg på www.newsweb.no

Re: Norwegian kjøper FlyNordic

Dagens overaskelse kan man si.
Men det var vel nevnt senest i går noe med konsolidering i LCC ?

Godt jobbet av DY, dette begynner å ligne på en alvorlig konkurrent til SK.
Noe av det smarteste trekk innen Skandinavisk luftfarts historie siden dannelsen av SAS.
Som jeg har ment tidligere, DY har kommet for å bli i markedet.

Litt overraskende var det at dette ennå (riktignok med 15 minutters tidsforsinkelse) fortsatt ikke ser ut til å ha gitt noen reaksjon på aksjekursen til NAS. Jeg ville ha trodd at kursen burde ha reagert ved så betydelige meldinger.

ja. tiden får vise hvor smart dette er. begge selskap er jo minusforetak.....

Overraskende. Men DY har vel en jobb å gjøre med FlyNordic da de vel ikke var juvelen i Finnair. Men de har jo også fått selskapet til nærmest "gi bort" pris. Men blir spennende å se hvor tett samarbeidet mellom AY og DY. Hvis de skal feede AY så må de jo interline og tilby gjennomgående billetter, men ser de velger å beholde FlyNordic navnet

Nå blir jo også plutselig DY en MD operatør.

Aksjekursen er opp 2% så markedet reagerer svakt positivt på nyheten, med det er lavt volum i aksjenb

Nå kommer den ja. Men det var litt lengre reaksjonstid enn jeg regnet med... Blir spennende hvordan den fortsetter i løpet av dagen.

Ser at det er fem ganger så mange kjøpere som selgere, så den spretter nok videre.

Det var jo dagens bombe... Den så jeg ikke komme fra noe sted. Men absolutt positivt grattis :clap

Dagens gladnyhet :nor :SWE

De må vel finne et nytt felles navn til selskapet. Siden de også har base i Polen så er heller ikke Flynordic så passende. Blir vel snart 737NG på den svenske delen.

Hva svarer sas med nå? IC fra oslo.....Kan jo håpe.:D
Men spørsmålet blir om Norwegian gaper over for mye.
begge selskapene produserer jo knallrøde tall....

Det stod på Boarding at de skulle beholde hver sin identitet... Men det varer vel ikke i evigheter... Forslag: Fly Norwegian, Nordic Norwegian eller noe i den duren :)

Tror vi skal huske på at FlyNordic var Finnairs satsning på LCC. Det har ikke vært vellykket, så et salg er ikke så dumt....

At dette representerer en konsolidering hva angår LCC i Norden er det ingen tvil om, spørsmålet er hvordan Norwegian vil bruke de ekstra ressursene. Én mulig utvei er selvsagt å bygge ned virksomheten til FlyNordic, satse på enhetsflåte med 737, og bygge videre på lønnsomme ruter.

Siden begge selskaper taper penger er det allikevel noe her som ikke går helt opp. Spørs om ikke målet er å bli en reell konkurrent til SAS, og da må mye annet på plass også, før de begynner å tjene penger.

Hvor mange maskiner har Flynordic i stallen? Klerer ikke helt å se for meg at de skal kunne få flynordic til å levere gode tall om de ikke effektiviserer flåten inn i Norwegians eksisterende flypark. Her er det vel mye kostnader å spare!

I følge deres webside har de 8 stk MD 82/83

Gratulerer til Norwegian med handelen! Jeg kan se for meg at DY kan snu tapsprosjektet LF til noe positivt, om ikke annet fordi de blir kvitt en konkurrent (nå blir det jo strengt tatt to når man regner med FlyMe som ex-LF konkurrent) og fordi man forhåpentlig kan få noen flere stordriftsfordeler. :clap

Det blir vel også interessant å se hvordan de nå takler strekningen Oslo - Stockholm der de enn så lenge er harde konkurrenter.

Og VG sin overskrift på saken: "Norwegian flyr TIL ASIA"

Det var vel en ganske drøy beskrivelse av saken (hvis vi denne sammenhengen ser bort fra at de skal fly til Asia, nærmere bestemt Tyrkia).

Back