Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Men er ekstra thrust på enkelt -800 maskiner i det hele tatt en løsning som er mulig? Husk at flyene omrokkeres på basene hele tiden, og skal inn på tyngre og tyngre sjekker etterhvert som de får høyere gangtid.

Det finnes seg flere mulige løsninger, som ikke nødvendigvis innebærer en teknisk opprusting av (del-)flåter av de to store aktører SK og DY.

Den ene er utbygging, den andre er en formal-juristisk revudering av inn- og utflygning. Nøkkelordet her er "safety-case" som gir Avinor en spille-rom, dersom de ønsker å forandre noe.

Har reist mye over KKN i perioden 2000 - 2004. Husker en vintersøndagskveld i 2002, da vi sto å ventet på SK's MD-80 fra Oslo. Den var maks lastet i forhold til den korte banen, og fikk nok litt for høy fart på finalen, og avbrøt 150 fot over rullebanen. De gjorde ikke et nytt forsøk (for lite fuel?) og gikk deretter istedet til Lakselv, og kastet av 50 passasjerer som måtte ta buss de 40 milene til Kirkenes. Iflg FA'en jeg pratet med da jeg gikk ombord i KKN, var det ikke akkurat kø av frivillige som ville ta buss fra Lakselv, og hele prosessen tok drøyt 2 timer. Stemningen var amper, med tilløp til håndgemeng. Hun var mildt fortvilet.
KKN fortjener uansett en skikkelig rullebane uten dagens begrensninger. Terminalen som var bygd i 2007 er allerede sprengt kapasitetsmessig.

Interessant. Jeg var faktisk med dette flyet. Pendlet mellom KKN og TOS hver mnd. Skulle tilbake til Vadsø etter helg på kulturskole i Tromsø og det var vel stadig M80 fra Tromsø til Kirkenes med SAS. Planen var å fly med WF videre til Vadsø, men uheldige som vi var ble det Lakselv tur på oss. Husker at flyet gikk MAPT og la kursen rett for Lakselv. Prøv å gjett hvor mange som våknet skikkelig til bak i flyet og lurte på hva i alle dager som skjedde. Meg inkludert. Flyet gikk rundt, men ikke nok med det, det fortsatte og stige ("i det uendelige"). Husker enda at de la på vanlig climb og tok en lang venstre sving, nordover, for så østover mot BNA VOR direkte (snakket med crew etterpå). Lurte fælt på hva som hadde skjedd. Fikk ikke info på PA før det var gått ca 15 minutter. Da fortalte de at det hadde kommet et "vindkast" og at det ikke var tilrådelig å prøve flere ganger på landing i Kirkenes.

En av flygerne fortalte at det kom et vindkast fra siden. Kombinert med glatt bane var det uforenelig med landings-descision og de gikk rundt. Fra kabinen var det ikke noe spesiell antydning til mye vind, (crab, turbulens, korrigeringer) så det har vel kommet veldig plutserlig. Årsaken til at de gikk videre til LKL var at de hadde litt høyere fuel burn østover enn de hadde regnet med grunnet mer motvind, og i tillegg at banestatus ble rapportert som nokså dårlig, spesielt med tanke på fullastet fly. Med lite gjenværende fuel ombord var det bare en mulighet og det var å søke til LKL så snart som mulig. Husker det var et tresifret ant KG på hver tank da vi stod på LKL ;) ;)

Last edited:
Back