Norwegian internettstatus (B737)

Re: DY internettstatus

Da har NOO fått installert WIFI. Den kommer til OSL i morgen ettermiddag. Neste blir NOC som flyr ned til BUD i morgen tidlig.

Hva er anderledes med denne app'en til Norwegian og f.eks Viber som du også kan ringe med via WiFi??

Æh - overdrevet ... med alt det bråket som er i et fly er det som regel like plagsomt med en som prater på mobil som en som snakker med naboen over midtgangen. Ser ikke mange som benytter seg av det når jeg flyr her borte heller, så det tror jeg neppe blir noe sæærlig problem.

Hva er anderledes med denne app'en til Norwegian og f.eks Viber som du også kan ringe med via WiFi??

Iflg artiklen bruger de mindre båndbredde, hvilket mange steder på være en fordel, men ellers kan den app vel intet som Skype, Viper m.fl. kan - udover at tjene penge til Call Norwegian og Telio.

Men bortset fra det, så burde det ikke blive tilladt at tale i telefon på fly - det er ualmindeligt generende og forstyrrende at skulle høre på andres samtaler. Jeg vil ihvertfald gøre hvad jeg kan for at undgå fly med tele-snak ombord.

Greit at folk kan sitte på nettet å jobbe eller surre rundt på en flytur, men å drive med høyrøstet prating på flyet kan jeg takke meg for.
Noise cancelling headphones er absolutt tingen da hvis sidemannen skal sitte å skravle under flyturen....

Skjønner ikke poenget med dette.
DY burde skjønne at dette tar konsentrasjonen fra passasjerer - og folk får ikke med seg hva som skjer i f.eks nødstilfeller og viktige beskjeder fra cockpit.

Last edited:

Hvor mye mindre konsentrert er man når man snakker i telefonen kontra å surfe på nettet med telefon/PC, lese en bok, aviser o.l?

Det er vel bare snakk om "flick of a switch" i cockpit for å deaktivere Row44, hvor da alle eventuelle telefonsamtaler blir kuttet umiddelbart og passasjerer kan da konsentrere seg om eventuelle beskjeder fra cockpit i en nødsituasjon.

Så noe sikkerhetsspørsmål er det nok ikke.

De vil vel tjene Cash... Ellers så leste jeg en forskningsrapport om at grunnen til at mange finner mobil samtaler plagsomt er at hjernen driver å lager sin egen dialog for den personen i den andre enden av telefonsamtalen.

Også virker det som om iallefall på bussen at de som snakker i mobil må overdøve alle andre inkludert motorlyden.

De vil vel tjene Cash... Ellers så leste jeg en forskningsrapport om at grunnen til at mange finner mobil samtaler plagsomt er at hjernen driver å lager sin egen dialog for den personen i den andre enden av telefonsamtalen.

Også virker det som om iallefall på bussen at de som snakker i mobil må overdøve alle andre inkludert motorlyden.

Nå skal de overdøve lyden inne i flyet , blir bra dette gett :headbang

Tror ikke det vil by på problemer å det hele tatt. Bruker vedkommende nøtta litte grann, og ringer for å gi noe beskjeder etc, ikke sitter å prater bullshit i en lengre periode, og man ikke roper. Det tror jeg faktisk folk vil tenke over om man skal ringe ombord, når dette kommer igang.

Er vel ikke verre dette, enn å høre på mange andre skravle om vær å vind med kameraten på andre siden av midtgangen.

Hva er egentlig problemet?

Folk flest har en grei adferd ombord og tar generelt hensyn til sine medpassasjerer.
Om noen snakker i mobiltelefon i stedet for med naboen burde ikke by på de helt store utfordringene.

Men om noen har behov for å diskutere bruk av mobil ombord kan dette heller skilles ut i en annen tråd

De fleste er vel nevnt, men en liten oppsummering skader vel ikke..

DY kjerrer med skiboks på taket - 20 i tallet:

DYC, DYF, DYG, DYJ, DYK, DYL, DYM, DYN, DYO, DYP, DYQ, DYR, DYS, DYT, DYU, NOO, NOQ, NOR, NOT, NOX

Skiboksen er jo et påbygg som ødelegger deler av flyets strømlinjeformede kropp, hvor mye ekstra drivstofforbruk får egentlig en 738 av denne boksen?

Skiboksen er jo et påbygg som ødelegger deler av flyets strømlinjeformede kropp, hvor mye ekstra drivstofforbruk får egentlig en 738 av denne boksen?

Har ikke det vært anslått til 2-4% tidligere?

Ekstrautgiftene ved å fly rundt med skiboks blir vel mindre jo for større flyet er?

Är det LN-NOD som är näst på tur att få Wifi nu?

NOD flög ju som NAX1550 OSL till BUD igår (7/11) och NOC flög returen till OSL.

NOC har väl då fått Wifi installerat nu? :)

Back