Norwegian internettstatus (B737)

Re: DY internettstatus

Testa WiFi på -DYO på søndag. :)
Var veeeldig tregt i starten - og noen ganger kom det feilmeldinger.

Etter 45 minutter i flighten begynte nettet å fungere helt greit til vanlig nettsurfing - fikk testa videosamtale i Skype som faktisk fungerte, men med varierende kvalitet.
Morro å se seg selv på radaren mens man var i lufta, hehe.

Hastighettest og forsinkelse for de som er interessert i det:
1443587267.png

Iflg. IP-adressen var jeg i Tyskland, så det tyder på at signalene kommer derfra.

Last edited:

Hvis jeg har forstått det rett så benytter Norwegian Row 44?
Jeg leser noen som har testet hastighet på nettet og ping, og spesiellt ping var imponerende med 7ms, noe jeg sliter med å forstå at man kan klare med satelittbasert kommunikasjon. Noen som har noen kommentarer?

7 ms är omöjligt via satellit. Det är nog närmare 700 ms vi pratar om när det går via satellit.

7 ms är omöjligt via satellit. Det är nog närmare 700 ms vi pratar om när det går via satellit.

Ja, det var det jeg også mente. Det var bare det at det var en ytterst datakyndig person som rapporterte det, så jeg begynte jo å lure

Nå hadde hadde visst testet på nytt.

Ny tur nett no, OSL-AES. 9, 11, 11, 17, 19, 20 og 27ms. Opplasting om lag 23Mbps avg, nedlasting massivt varierande mellom 5 og 27Mbps.

Han "pinger" vel serveren ombord som cacher nettsider da kanskje? 9ms på satelitt, glem det :)

Tempoet på WiFi-istallasjon skal settes opp.

Vi opplever stor suksess med vårt bredbånd om bord, og opplever stor passasjervekst på typiske WiFi-ruter. Opprinnelig var planen at vi skulle ha 21 fly med WiFi innen utgangen av året, men nå øker vi installasjonstakten, slik at mellom 30 og 33 fly vil ha WiFi innen utgangen av året, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til DinSide.

http://www.dinside.no/877856/halvparten-av-norwegians-fly-faar-wifi

Plane-spotter.com ble før oppdatert på nye innkommende fly, utfasete fly og hvilke fly som hadde wifi installert. Det er lenge siden det er oppdatert noe der nå. Er vel ca 3 Wifi-fly mer enn det som er oppført der. Hvem er det som oppdaterer denne siden?

Det er 12 fly som nå har Wifi i drift og flere følger fortløpende.
Disse 12 er LN-DYC, DYF, DYG, DYJ, DYK, DYL, DYO, DYP, DYS, DYU, DYQ og NOR.

Ja, det skjønte jeg. Uansett teoretisk og praktisk helt umulig med så lav ping/latency på ei satelittbassert nettlinje. Derfor jeg mistenker at Norwegian sin løsning med caching av nettsider tuller det til for feks. speedtest.net

Ser man på ping resultatet til Glenn så ligger det på 868ms, virker mere som det er rett. Testa selv på min egen fiber og da er ping på 5ms, så virker som de andre som har testa har pinga server'n til Norwegian og ikke selve linja ut.

Kan ikke se at noen har postet noe om at DY oppjusterer tempoet av installasjon av wifi.
Sandaker-Nielsen said:
Opprinnelig var planen at vi skulle ha 21 fly med WiFi innen utgangen av året, men nå øker vi installasjonstakten, slik at mellom 30 og 33 fly vil ha WiFi innen utgangen av året, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til DinSide.

... og samtidig ser det ut til at de droppe gebyret de hadde tenkt å innføre når alle selskapets maskiner har fått "hatten på hode" - som de jo snakket en del om i oppstartfasen av hele wifi-prosjektet.

Norwegians mål er å ha internett på alle fly innen 2012. Foreløpig er det gratis å surfe på internett om bord, og det kan godt være at det vil fortsette å være sånn i tiden fremover.

– Vi ser at det har et stort inntektspotensiale, men det er ikke sikkert vi kommer til å ta betalt for dette. Vi ser at WiFi er attraktivt blant reisende, og og passasjerene velger oss nettopp fordi vi har WiFi, forklarer Sandaker-Nielsen.
:fly :up:

http://www.dinside.no/877856/halvparten-av-norwegians-fly-faar-wifi

Det begynner og bli en stund siden ett fly var inne til WIFI-montering nå. Det er vel DYJ som foreløpig siste tro. Må vel snart skje noe igjen nå om målet er og nå over 30 fly innen utgangen av året. Kanskje DYV som snart kommer er nestemann ut.

Back