Norwegian internettstatus (B737)

Re: LN-NIG og internett..

Jeg flydde med -NIG i går, og da fungerte det kjempebra! Riktignok bare BGO-OSL.. Det fungerer best helt foran evnt. helt bak!

Det er ikke sannsynlig at hvor du sitter på flyet har noe å si. Du har ikke direkte kontakt med satelittene, men bruker et trådløst nett ombord i flyet. Dette har god dekning i hele flyet, men er avhengig av kapasitet på satelittforbindelsen. Den kan variere.

Har du testet foran bak og i midten av flyet flere ganger på samme flyvning? Hvor mye varierte resultatene? Hvor stort samsvar er det mellom målingene fra ulike avganger?

Jeg synes også det virker veldig rart at kapasiteten skal variere med flyindivid. Det er like systemer installert på like fly. Når dere mener det er forskjell på individene, har dere prøvd nettilgangen på samme individ på flere forskjellige ruter?
 
Re: LN-NIG og internett..

Det er ikke sannsynlig at hvor du sitter på flyet har noe å si. Du har ikke direkte kontakt med satelittene, men bruker et trådløst nett ombord i flyet. Dette har god dekning i hele flyet, men er avhengig av kapasitet på satelittforbindelsen. Den kan variere.

Flyet har en antenne som er montert på toppen av skroget, og er svært synlig. Dette har direkte kontakt med satelittene, som sender signalene ned til bakken.

Flyet har 2 bokser som tar imot (og sender ut) WiFi-signaler. Disse boksene er lokalisert fremme og bak. Jo nærmere du sitter en slik boks, jo sterkere blir signalet, og jo raskere får man overført data. Dette kan du prøve hjemme også. Går mobilen din raskere når du har tre streker, kontra en?;)
 
Re: LN-NIG og internett..

Flyet har en antenne som er montert på toppen av skroget, og er svært synlig. Dette har direkte kontakt med satelittene, som sender signalene ned til bakken.

Det er helt riktig. Ganske normal satelittkommunikasjon på Ku-bånd. Her vil et antall fly dele begrenset båndbredde, uten at jeg tror det er offentlig hvor mye som er tilgjengelig. Tilgjengelig båndbredde er uansett begrenset.

Flyet har 2 bokser som tar imot (og sender ut) WiFi-signaler. Disse boksene er lokalisert fremme og bak. Jo nærmere du sitter en slik boks, jo sterkere blir signalet, og jo raskere får man overført data. Dette kan du prøve hjemme også. Går mobilen din raskere når du har tre streker, kontra en?;)

Normal WiFi har mye større båndbredde enn satelittlinken. Det er altså mye mer kapasitet tilgjengelig internt på flyet enn på linken ut. For deg som bruker, vil det altså ikke være noen begrensende faktor i WiFi internt på flyet.

For å sammenligne med en litt annen situasjon: Har du ei treg internett-linje, hjelper det ikke å flytte seg litt nærmere trådløsruteren.

Du glemmer også en liten, men viktig, komponent i systemet. For trafikk over https, så sendes denne via en proxy-server ombord på flyet. Den er uansett ikke viktig i denne sammenhengen.

Hvor mye kapasitet du har tilgjengelig bestemmes av congestion control-mekanismene i TCP, en av de viktigste byggesteinene i internettkommunikasjon. Wikipedia har gode innføringer, men det viktigste å være klar over er at de er eksplisitt laget for å løse det problemet som oppstår ombord på et fly: Mange brukere har en rask forbindelse til en treg flaskehals. Skal du lese deg opp på bare en del av protokollen, er det "slow start" som er viktigst for å forstå hvordan begrenset kapasitet kontrolleres.

Kort oppsummert: Når du har en rask forbindelse (WiFi) til en treg forbindelse (satelitt), er det kun kapasiten på den trege forbindelsen som er avgjørende.
 
Ingen internet på 787 før tidligst i 2017 ..

https://www.runwaygirlnetwork.com/2016/01/28/norwegian-reverses-course-on-787-9-wifi-equipage/


Seven months ago Norwegian Air Shuttle expressed eagerness for the delivery of its 2016 round of Boeing 787 Dreamliner aircraft to help grow longhaul operations and to extend one if its key marketing points – inflight connectivity – to travelers who arguably need it the most, those on the company’s longest flights.

Speaking at that time Norwegian CCO Thomas Ramdahl told RGN that, “On the –9 we will have [connectivity] and then we will retrofit on the –8.” With the first of the –9s rolling off the assembly line earlier this month there was a conspicuous absence of the radome for wifi connectivity. So, what gives?

In a recent statement to RGN, the company confirmed that this first –9 will not have connectivity (no surprise) but also that none of the 2016 deliveries will have the kit installed. This is a material change of course from previously announced plans. The explanation offered for no connectivity is sufficiently vague as to open up many other questions about the plans.
 
På en DY-flight med LN-NOO ble ikke WiFi-en slått av under nedstigning, og jeg kunne surfe på WiFi helt til flyet var på bakken. :rolleyes:

Skal ikke WiFi slås av og på automatisk når man når en viss høyde?
 
Norwegian planlegger starte wifi installasjon på 737MAX i Q2 2018, samt at samtlige 737-800 skal ha det i Q3 2018. Samtidig vil første 787 få det i Q3 2018.

Kilde: Q2 2017 presentasjonen
 
Noen som vet hvorfor wifi ikke monteres fra fabrikk (på nye fly)? Hvilken leverandør man ønsker er vel ikke så forskjellig fra valg av motor eller seter (?)
 
Last edited:
Det er mange leverandører og Boeing vil ikke kaste bort tid i produksjonshallen med spesialutstyr. Det er kundens og leverandørens sak.
 
Såvidt jeg vet er det restriksjoner fra en del leasingselskaper på å skjære hull i taket for å installere antennen, disse flyene vil derfor ikke utstyres med WiFi.
 
För leasingbolagen är ju detta än kostnadsfråga, vet att det finns leasing flyg med Wifi ombord.

Tror det beror på flera olika faktorer, bland annat typ certifikaten.
Wi-Fi mod är om jag inte misstar nmig en s.k. major mod. Det är nog billigast att ordna typ supplemental type certificate på aftermarket än på produktion (Boeing t.e.x tar enorm tid för att inskaffa sådana, och skulle förmodligen begära hiskeligt mycket pengar för den faciliteten.
 
Re: Norwegian gjenåpner Oslo-Dubai

Dårlig at ikke Wifi kan monteres direkte på fabrikk. Det er jo ikke noe som blir prioritert seinere. Monteres ikke før første sjekk hos Lufthansa i Budapest.
 
Re: Norwegian gjenåpner Oslo-Dubai

Dårlig at ikke Wifi kan monteres direkte på fabrikk. Det er jo ikke noe som blir prioritert seinere. Monteres ikke før første sjekk hos Lufthansa i Budapest.

‘Kan’ er nok ikke ordet her. Hvis jeg husker riktig, så var ikke systemet sertifisert for MAX da DY begynte å ta levering. I tillegg bruker DY en leverandør som Boeing ikke støtter.
 
Re: Norwegian gjenåpner Oslo-Dubai

Ok mange eiere (leasing/banker osv) liker ikke at de skjærer hull i taket.
 
Re: Norwegian gjenåpner Oslo-Dubai

Dårlig at ikke Wifi kan monteres direkte på fabrikk. Det er jo ikke noe som blir prioritert seinere. Monteres ikke før første sjekk hos Lufthansa i Budapest.

Sånn cirka, hvor lang tid tar det før første sjekk blir utført?
 
Re: Norwegian gjenåpner Oslo-Dubai

Dårlig at ikke Wifi kan monteres direkte på fabrikk. Det er jo ikke noe som blir prioritert seinere. Monteres ikke før første sjekk hos Lufthansa i Budapest.
Det stemmer jo ikke. Nye fly (NG) har hatt sitt eget program for WiFi-installasjon de siste årene, utenom programmet for vintersjekker.

Ellers er jo alle MAX levert med "skiboks", noe som for meg klart indikerer at strukturen er klargjort for antenneinstallasjon, og da er jo mye allerede gjort.
 
Re: Norwegian gjenåpner Oslo-Dubai

‘Kan’ er nok ikke ordet her. Hvis jeg husker riktig, så var ikke systemet sertifisert for MAX da DY begynte å ta levering. I tillegg bruker DY en leverandør som Boeing ikke støtter.

Hvor mange og hvilke av de er godkjent av hhv Boeing og AB?
 
Back
Top