Norwegian - IC fra Oslo

RavenRiley

Newcomer
Er det noe sannsynlighet for at Norwegian kunne satset på IC fra Oslo? I nesten alle IC-tråder her, nevner forumistene at SAS må satse IC fra Oslo. Hva er det som evt skal hindre Norwegian i å satse på noen store maskiner og satse på IC foruten kapital?:nor

kapital er vel en god nok grunn, og det sies at en IC flåte bør være => 15 maskiner
dermed er vel IC markede i norge alene litt lite, men Norge, Sverige og Polen ?

Tenker et par Norwegian-destinasjoner til Asia og USA burde kunne stjele noen kunder fra Sverige på pris? Markedsføringsmessig er vel merkenavnet "Norwegian" også betydeligere lettere og sterkere til å få turister til Norge fra USA og Asia enn SAS og Continental.

Vi har så vidt vært borti dette med DY og IC i en annen tråd. Og kom vel frem til at DY har 4 IC "ruter", 3 relativt ofte og en i ny og ne og bare i en retning (eller hva Egil :D) De flyr jo til/fra Las Palmas, Gran Canaria og Marrakech minst en gang i uka. Den siste "ruta" er BFI-OSL og flys bare i ny og ne :D

Men over til det dere mener her. Det er en ting å fly LCC innenfor europa og en helt annen å fly LCC på IC. Som det blir nevnt ovenfor så trengs det en del maskiner for å fly IC lønnsomt, og jeg vil tro at det vil bli vanskelig å få nok pax til å kunne drive IC lønnsomt ut ifra OSL (og gjerne ARN).

Best om Norwegian holder seg til det som de kan så får Finnair ta seg av IC. Finnairs ruter vestover burde gått fra OSL og østover fra HEL

Det jeg ikke forstår nå med innlegget fra MountaintDew er at det mases i alle tråder om at SAS skal fly IC fra OSL... men Norwegian skal pent holde seg hjemme i Europa. Jeg ville jo tro at Norwegian skulle kunne dra masse turister fra USA og Kina/Japan med god markedsføring i disse landene. Middelklassen i Kina vokser jo enormt og med dette en økt kjøpekraft som fører til mer reising.
Jeg skulle mye mer helller sett at staten spyttet litt tilskudd til Norwegian for drahjelp til dette enn det de har i SAS, men det er jo litt OT fra denne tråden.
Finnair vestover fra Norge ønsker jeg ikke å se.

Her kan det skrives en avhandling, men forretningskonseptene til SAS og DY er helt forskjellige.

Lavpriskonseptet (som ikke alltid er saa billig) forutsetter point-to-point (dvs ingen flybytter) og minimalt med samarbeide med andre selskaper.

SAS er et nettverksselskap, medlem av Star Alliance og baserer seg til stor del paa passasjerer som skal til destinasjoner de selv ikke beflyr. SAS har ogsaa et premium produkt som DY ikke tilbyr.

Hvis DY vil inn paa langrutemarkedet vil de maatte ut med helt andre kapitalkostnader, og dette vil oeke risikoen voldsomt. Ikke glem at DY saa langt har akkumulert et stort underskudd og at det ikke skal mye til for aa bikke pendelen feil vei. DY maa derfor soerge for at de kan vise til gode overskudd paa sin eksisterende drift foer de eventuelt retter blikket lengre ut i verden. Mitt raad ville vaert aa holde seg unna langrutene. Grunnlaget er spinkelt og kostnadene store. Mao. ville det vaere en enorm risk.

DY kan som Air Asia med tiden starte IC ruter, og jeg ser absolutt ett marked for 15+ fly som vil gi operasjonen + i boken.

Som DY har vist i Europa, med en mix av business ruter og leisure ruter, er det absolutt mulig å fylle flyene.

En IC operasjon er derimot langt frem i tid for DY. De bør konsentrere seg om DY og LF og introduksjonen av de 50+ B738ene de har bestilt.

Med Air Asia X, Aer Lingus som mer og mer er blitt ett LCC aktig flyselskap og Ryanair som snakker om å starte Longhaul, er det absolutt sannsynlig at DY er å se med bredbuksfly i snarlig fremtid.

DY kan som Air Asia med tiden starte IC ruter, og jeg ser absolutt ett marked for 15+ fly som vil gi operasjonen + i boken.

He he... Sånn som tingene er nå, er vel 90% av DYs marked nordmenn som bor i Norge... Det finnes pr. i dag EN interkontinental rute fra OSL med en 757 og du mener det er et marked for 15 fly??

Med Air Asia X, Aer Lingus som mer og mer er blitt ett LCC aktig flyselskap og Ryanair som snakker om å starte Longhaul, er det absolutt sannsynlig at DY er å se med bredbuksfly i snarlig fremtid.

Sorry, men jeg klarer ikke å se noe IC-marked for DY med 15+ widebodier.

Det er stort sett kun 3 markeder jeg kan se at det kan lønne seg for noen å drive IC i fra OSL og det er Usa, Kina og Thailand. Og det er disse stedene man gjerne begynner. Og skal man starte en IC rute så er det kanskje greit at det ikke er noe andre som flyr denne ruten ifra før. Nå kommer jo Kair med direkte flight til Krabi, CO har direkte til EWR. Så da er kanskje de reisemålene dekket. Og hvis SK kommer inn på EWR og BKK så minker vel potensialet enda mer.

Nå er jo Kina veldig populært, men vil det fortsette å være det om f.eks 10 år? Når det kanskje er aktuelt for DY å kunne starte opp med IC. Det er vel ikke nok nordmenn som vil reise til f.eks PEK året rundt for å binde opp et par-3 fly.

Nå finnes det andre reisemål i Usa enn NYC. Mange kunne kanskje tenke seg en liten sommerferie e.l. i Florida, eller en uke eller 2 i San Fransisco eller Las Vegas. Kanskje det er et marked til "The Midwest" hvor det er mange norsk-amerikanere som kanskje kunne tenkt seg en tur til Norge for å se "gamlelandet" og gjerne treffe slektninger de har her i Norge. Men er det et stort nok marked til å kunne drive en LCC rute på? Jeg tror ikke det.

Jeg tror AFG ser for seg en operasjon ut av OSL, ARN og WAW ...

Kanskje - om '200 aar' ... men som tidligere nevnt - en slik ekspansjon innebaerer en enorm risk og jeg er av den oppfatning at det ikke er verdt det. Noekkelen til DY's suksess ligger paa shorthaul, og de boer holde seg der.

Og Tommy .. ikke glem PIA! ;)

He he... Sånn som tingene er nå, er vel 90% av DYs marked nordmenn som bor i Norge... Det finnes pr. i dag EN interkontinental rute fra OSL med en 757 og du mener det er et marked for 15 fly??

Sa ikke kjos nylig at de nå har mer en 50% belegg av utlendinger på sine uteblandsruter? Mulig jeg husker feil.

Skulle nok blitt balluba i Finland dersom finnene måtte først til Oslo for å kunne sette seg på Finnairs fly vestover. Det kommer bare ikke til å skje, og det kan jeg sette mye penger på!!

BF:old

En annen faktor som kan gjoere seg gjeldende er at med unntak av USA, saa er alle IC-ruter ut fra Skandinavia underlagt bilaterale avtaler. Selv om norske myndigheter ville tillate at DY starter IC ruter, saa er det ikke sikkert at myndighetene i f.eks. Japan, Thailand og Kina uten videre aksepterer at andre enn de nasjonale selskapene faar drive paa disse rutene.

En annen faktor som kan gjoere seg gjeldende er at med unntak av USA, saa er alle IC-ruter ut fra Skandinavia underlagt bilaterale avtaler. Selv om norske myndigheter ville tillate at DY starter IC ruter, saa er det ikke sikkert at myndighetene i f.eks. Japan, Thailand og Kina uten videre aksepterer at andre enn de nasjonale selskapene faar drive paa disse rutene.

Nå er vel DY et nasjonalt selskap?

BF:question:

er det meg, eller er det mange våte drømmer ute å går her? hehe....

men mer IC fra OSL hadde jo vært artig det! Lurer på når første SK maskin til BKK og EWR står klar ved gate på OSL.

Back