Norwegian i Aftenposten

Skyhigh

ScanFlyer Blue
Dagen Aftenposten har en helsides reportasje ang Norwegians elendige punktlighet i det siste.

Det har vistnok før til krisemøter i Dy såvel som Røros Flyservice.

Igjen brukes været (noe som også gjelder andre selskap med betydelig bedre punktlighet), dog har de utelatt "lengre flytid enn andre selskap" denne gangen.

Det har tidligere vært opp til debatt her inne ang bruk av -800 og glatte baner.
Etterhvert som de eldgamle -300 skiftes ut og flåten blir enhetlig, så lurer jeg på:

Er dette noe man da vil se hver vinter hos Norwegian?

Reagerte på hvor negativ denne saken ble vinklet i Aftenposten - har journalisten blitt stående igjen forsinket?

Dette er ekstremt dårlig PR for DY - inntrykket folk flest står igjen med er at det som skal være det norske flyselskapet med stor N ikke takler vinterkulda.

Dette er ekstremt dårlig PR for DY - inntrykket folk flest står igjen med er at det som skal være det norske flyselskapet med stor N ikke takler vinterkulda.

Er det nå egentlig inntrykket folk flest sitter igjen med? Jeg har et lite inntrykk av at folk i bransjen tror at folk flest er like opptatt av hva som skjer i bransjen som en selv. Det gjelder negativt fokus på DY så vel som på SK. OM de sitter med inntrykket nå så tror jeg folk flest glemmer dette i løpet av en ukes tid. :) Om det derimot etablerer seg en praksis over lengre tid hvor DY er forsinket i 50% av tilfellene, så kan kanskje saken være en annen. Nå viser vel månedsstatistikk at DY langt fra er så lite on time som man kanskje får inntrykk av fra enkelte debattanter. Riktignok er de mindre on time enn SK, som jo har ligget i Europa-toppen for punktlighet, men med drøye 80% innen 15 minutter og drøye 90% innen 30 minutter (jfr f.eks. November statistikken) så er det ikke så galt.

Last edited:
Ligger denne saken på nett også? Kan ikke finne noe på aftenposten.no så langt iallefall.

Er det nå egentlig inntrykket folk flest sitter igjen med? Jeg har et lite inntrykk av at folk i bransjen tror at folk flest er like opptatt av hva som skjer i bransjen som en selv. Det gjelder negativt fokus på DY så vel som på SK. OM de sitter med inntrykket nå så tror jeg folk flest glemmer dette i løpet av en ukes tid. :)

Tja, unttagen de som selv har blit forsinket, og forteller venner og kolegar om dette osv.
Evvig eies kun et dårlig rykte.

Tja, unttagen de som selv har blit forsinket, og forteller venner og kolegar om dette osv.
Evvig eies kun et dårlig rykte.

HVor mange klager om de f.eks. er 30 minutter for sen? Jeg gjør det ikke, uansett om jeg flyr med DY, SK eller LH. Det er mulig at jeg er unntaket - det skal jeg ikke si for sikkert. Basert på antall ankomster innen 30 minutter av tidtabell, så er det vel f.eks. i november rundt 4-5 prosentpoeng som skiller SK og DY. Da får vi vel også huske på at SK har hatt en eksepsjonell track record for punktlighet.

Det er jo selvsagt ikke akseptabelt om punktligheten er så dårlig som vi har sett i en periode, og DY må helt klart skjerpe seg.

Det er klart at et dårlig rykte ikke er bra, men jeg stiller nå et lite spørsmålstegn med om det faktisk er slik at folk flest legger så mye merke til dette.

Punktlighet er en dyd...var noe jeg lærte som liten. Hørte sjefsøkonomen i First Securities gjenta viktigheten av å komme avgårde på tid når han fløy. Han er en mann som ikke kan kalles noenstor fan av SAS - men velger å fly "fienden" for å være sikker på å komme frem på tid.

Tror ikke man skal undervurdere hvor fort dette blir et tema blant folk som flyr av og til! Til og med mine gamle foreldre har merket seg at DY har et dårlig rykte (og det var før julens hendelser), og de flyr selv maks fire ganger i året. Nå skal det sies at de bor i et fergefylke, der man er avhengig av at ting går på tid. En drøy halvtime forsinket fly kan bety 2-3 timers ventetid på neste ferge/båt.

Poenget er at stadige forsinkelser, som folk opplever selv eller leser om i avisen, er med på å skape et bilde av at Norwegian ofte er forsinket. Det trenger ikke nødvendigvis å stemme, men en dårlig måned og mye medieoppmerksomhet, bidrar til å sette et stempen på selskapet som kan bli relativt langvarig. SAS har på samme måte tidligere blitt stemplet som å være et selskapet med mange streiker - og som dessuten alltid er dyrere enn Norwegian.

Er det nå egentlig inntrykket folk flest sitter igjen med? Jeg har et lite inntrykk av at folk i bransjen tror at folk flest er like opptatt av hva som skjer i bransjen som en selv. Det gjelder negativt fokus på DY så vel som på SK. OM de sitter med inntrykket nå så tror jeg folk flest glemmer dette i løpet av en ukes tid. :) Om det derimot etablerer seg en praksis over lengre tid hvor DY er forsinket i 50% av tilfellene, så kan kanskje saken være en annen. Nå viser vel månedsstatistikk at DY langt fra er så lite on time som man kanskje får inntrykk av fra enkelte debattanter. Riktignok er de mindre on time enn SK, som jo har ligget i Europa-toppen for punktlighet, men med drøye 80% innen 15 minutter og drøye 90% innen 30 minutter (jfr f.eks. November statistikken) så er det ikke så galt.

Det er nok mer oppblåst her ja. Det er også her pressen har registrert problematikken for så å lage en sak på det.

Som sagt er det her inne at dette er blitt en sensasjon. Norwegian leverer langt over tidligere år, for året som helhet. Desember er en katastrofe, men blir neppe føringen for resten av det nye året selv om noen gjerne skulle sett det.

SAS trenger oppturer og ikke minst de som følger selskapet tett her på forumet. Det har ikke vært mange av disse de siste årene. Diskusjoner og referering til media har vært preget av flere år med minus fortegn ved SAS og som i de fleste tilfeller er snudd til fordel for Norwegian.

Da kan man knapt klandre at engasjementet er stort for enkelte når da norwegian "endelig" tryner. Derimot kan jeg ikke annet enn å smile når jeg leser hvordan mange her tror akkurat dette er vendepunktet til SAS og at Norwegian nå vil få en massiv kundeflukt.
SAS har hatt alle muligheter til virkelig å poengtere sin punktlighet i markedet. Ingen ting er gjort og SAS sitter på gjerdet som vanlig.
Nå setter Norwegian inn støtet for å heve punktligheten og jeg er sikker på at de vil lykkes med det!

Tror ikke man skal undervurdere hvor fort dette blir et tema blant folk som flyr av og til! Til og med mine gamle foreldre har merket seg at DY har et dårlig rykte (og det var før julens hendelser), og de flyr selv maks fire ganger i året. Nå skal det sies at de bor i et fergefylke, der man er avhengig av at ting går på tid. En drøy halvtime forsinket fly kan bety 2-3 timers ventetid på neste ferge/båt.

Hvis dine foreldre bør på nordvestlandet så er saken en annen. Jeg har inntrykk av av "alle" jeg kjenner fra den delen av Norge er særdeles oppdatert på slike ting (...og veldig flinke til å klage når ting ikke går slik de vil....). :) Før noen kritiserer meg for mine generelle vendinger, så vil jeg bare ile til å si at de jeg kjenner fra det området er meeget trivelige folk.;)

Hadde også klaget (høyt) om 30 minutters forsinkelse hadde gitt ytterligere 2-3 timers forsinkelse...

:D Målet var å rekke en 1855-ferge, men med ca 35 minutters forsinkelse og glatt føre, kunne selv ikke broderens Alfa klare dette. :) Det ble i stedet en 2120-ferge. :angry: Når returen deretter ble 6 timer forsinket fra AES, og jeg havnet i Oslo ved 01-tiden og alle drosjer var opptatt, burde man kanskje heller vurdert Happy-billetter. ;)

Hadde også klaget (høyt) om 30 minutters forsinkelse hadde gitt ytterligere 2-3 timers forsinkelse...

Joda, det ville nok jeg også gjort, men nå spurte jeg om man hadde klaget om man var 30 minutter for sen. Det er jo langt fra alle passasjerer som blir 3 timer forsinket som en følge av at flyet er 30 minutter sent inn. ;)

At Norwegian også opplever motbakker synes jeg nesten de "fortjener"..... Jeg synes Mr.Kjos ,som er veldig dyktig på det,har fått vel mye positiv omtale. Og når det nå er noe de ikke får til,så må de tåle å få det brettet ut i avisene. Og til mer DY utvider,blir større,flyr flere ruter og er mer avhengig av at flyene kommer dit de skal når de skal - desto mer sårbare.
SAS har tydeligvis funnet en nøkkel som fungerer. På punktlighet er de best av de to.

...men i artikkelen i Aftenposten blir igjen handling agenten trukket fram som et viktig objekt for punktlighet... Lærer SAS noe av dette ? De som nå vil selge SGS.....

Last edited:
Når det gjelder handling, så får en det en betaler for. At Røros ikke har levert i desember (om dette er Røros sin feil), så kan det ha mange årsaker. Hvis DY betaler for en minimumsbemanning, og denne ikke er tilstrekkelig når avising etc. kommer inn i tillegg, så er får de som fortjent. Om det er Røros som sliter med tilstrekkelig bemanning, så har de kanskje tatt seg vann over hodet med de nye kontraktene de har fått med KL/AF. Det interessante her er vel at nettopp KL/AF ikke har slitt i samme grad som DY, noe som kanskje tyder på at det ikke er bare er Røros det skorter på?

Tror det er mange faktorer som spiller inn her, og det skal bli interessant å se om de har lært av dette utover våren. Det eneste som er helt sikkert er at DY ikke kan leve med det slik det har vært i hele desember over tid.

Dagen Aftenposten har en helsides reportasje ang Norwegians elendige punktlighet i det siste.

Det har vistnok før til krisemøter i Dy såvel som Røros Flyservice.

Igjen brukes været (noe som også gjelder andre selskap med betydelig bedre punktlighet), dog har de utelatt "lengre flytid enn andre selskap" denne gangen.

Det har tidligere vært opp til debatt her inne ang bruk av -800 og glatte baner.
Etterhvert som de eldgamle -300 skiftes ut og flåten blir enhetlig, så lurer jeg på:

Er dette noe man da vil se hver vinter hos Norwegian?

-300 maskinene er ikke så gammle hvis man tenker på alle de andre gammle flyene som fortsatt er i lufta!

Har jag fel eller har RFLY anställt mycket nytt folk på sista tiden? Det kan väl också vara en svikt innan alla har fått rutiner etc. på plats och i såfall är det bara en tidsfråga innan saker faller på plats. Bra att det sviktar är det inte men jag vet att RFLY har lika mycket kompetent (eller för den delen inkompetent folk) som vilken annan handlingagent som helst!

Back