Norwegian i 3. kvartal

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian i 3. kvartal 2015

Norwegian legger i dag fram et kvartalsresultat før skatt (EBT) på 1,1 milliard kroner, en kraftig forbedring fra fjoråret. Det er langdistanseoperasjonen og de internasjonale rutene som trekker opp resultatet. Aldri tidligere har fyllingsgraden vært så høy på kvartalsbasis, 91 prosent i hele rutenettet.


Resultatet før skatt ble 1,1 milliard kroner, opp fra 505 millioner kroner i samme kvartal i 2014. Fyllingsgraden i tredje kvartal var 91 prosent, opp seks prosentpoeng fra fjoråret. Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i tredje kvartal, en økning på 9 prosent.På langdistanse var passasjerveksten 15 prosent sammenlignet med i fjor. Den desidert sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick, hvor selskapet har baser både for kort- og langdistanse. Trafikken på de spanske basene økte også kraftig. I Norden er situasjonen stabil, men likevel med noe økning i markedsandeler.

- Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse. Vi ser også at virksomheten i Europa for øvrig trekker opp, mens det er stabilitet i det skandinaviske markedet. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Tredje kvartal er også kjennetegnet av viktige milepæler som lansering av spanske innenriksruter og vinterruter mellom USA og Karibia, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.


I tredje kvartal vant Norwegian nye kundepriser internasjonalt, blant annet to Passenger Choice Awards i USA. Fem nye fly ble levert i løpet av tredje kvartal, to nye Dreamlinere ble bestilt og det ble inngått leasingavtaler for 12 Airbus A20neo som leveres fra og med 2016. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited som eier disse flyene og skal lease dem ut for en periode på 12 år.


http://media.norwegian.com/#/pressr...ordhoey-fyllingsgrad-i-tredje-kvartal-1239218
 
Last edited:
Ikke fått lest rapporten ennå, men virker som man kan fastslå at langdistansesatsningen nå går i pluss, og har vel gjort den de siste par kvartalene?
 
Mye pga forventet 1.5milliarder overskudd, kontra 1.1

Det samt et par punkter som trolig skuffer litt eller skaper litt bekymring

Rask oppsummering av av meglerhusene skriver:

Swedbank: Høyere fuel- og leasingkostnader enn forventet
Pareto: Skoffende utvikling i enhetskostnaden
Citi: OK passasjerinntekner, men litt dårlig utvikling i tilleggsinntekter og er bekymret for overkapasitet i Skandinavia i 2016, og frykter økt mulighet for emisjon
Handelsbanken: Yieldpress i 2016 og forventer økte drivstoffkostnader fremover
DnB: Svakere en ventet utviklig i enhetskostnader


Enkelt forklart så har de fortsatt tro på Norwegian, men frykter de neste årene ikke blir fullt så bra som tidligere antatt
 
Det var vel ifølge bransjeekspertene ikke mulig å tjene penger på LCC long haul... ;)

(disclaimer: jeg har ikke lest rapporten)
 
Det var vel ifølge bransjeekspertene ikke mulig å tjene penger på LCC long haul... ;)

(disclaimer: jeg har ikke lest rapporten)

Det stemmer det og det er bare et spørsmål om tid før dette korthuset til stormannsgale Kjos raser sammen iflg "ryktene":lol:
 
Det var vel ifølge bransjeekspertene ikke mulig å tjene penger på LCC long haul... ;)

(disclaimer: jeg har ikke lest rapporten)


Noe som er et litt rart ettersom det bør være lettere å konkurrere med de store og tungrodde selskapene som flyr langdistanse enn med slanke selskapene som flyr kortdistanse.
 
Back
Top