Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)
Det er jo ikke særlig mye tvil om hva dette egentlig dreier seg om.
- Fra foreningenes side er det at de misliker sterkt ansettelsesmodellen til NAI med bemanningsbyråer.
Den truer faktisk deres eksistens og fjerner mye av deres tradisjonelle store makt og påvirkningsevne.
Samt at stillingsvernet til den enkelte ansatt blir svakere.
- For selskapene er det å stanse en brysom konkurrent som har en smartere forretningsmodel som gir lavere kostnader
og som på sikt fører til at den behagelige økonomiske "melkekua" i det transatlantiske kartellmarkedet blir truet.
Dette er jo begge argumenter som "selger dårlig" blandt mannen i gata, så da finner man vikarierende argumenter som selger bedre som, bekvemmelighetsflagg, sosial dumping, sikkerhetsrisiko, nasjonalisme og proteksjonisme. Disse argumentene er mye mer
følelsesladet som man lett kan lettmanipulere uten nødvendigvis å dokumentere sine påstander.
W
Det er jo ikke særlig mye tvil om hva dette egentlig dreier seg om.
- Fra foreningenes side er det at de misliker sterkt ansettelsesmodellen til NAI med bemanningsbyråer.
Den truer faktisk deres eksistens og fjerner mye av deres tradisjonelle store makt og påvirkningsevne.
Samt at stillingsvernet til den enkelte ansatt blir svakere.
- For selskapene er det å stanse en brysom konkurrent som har en smartere forretningsmodel som gir lavere kostnader
og som på sikt fører til at den behagelige økonomiske "melkekua" i det transatlantiske kartellmarkedet blir truet.
Dette er jo begge argumenter som "selger dårlig" blandt mannen i gata, så da finner man vikarierende argumenter som selger bedre som, bekvemmelighetsflagg, sosial dumping, sikkerhetsrisiko, nasjonalisme og proteksjonisme. Disse argumentene er mye mer
følelsesladet som man lett kan lettmanipulere uten nødvendigvis å dokumentere sine påstander.
W