• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian gjenopptar

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Norwegian gjenopptar'

Norwegian tilpasser seg markedet, man kan ikke forlange at de skal fly til en destinasjon uten å tjene penger på det. Hvis de bare tjener penger om sommeren så skal de fly om sommeren. Andre bedrifter må f.eks. redusere produksjonen om sommeren fordi markedet ikke er der. Sånn er det bare når du er en kommersiell aktør. Det er bare dumt å produsere tjenester til et marked som ikke er der, eller ikke er lønnsomt. Hvis SAS ikke tjener penger på det produkt så får de ta ansvar for det selv.

Hvis SAS Braathens ikke dekker en strekning til en større by/knutepongt i Norge får de problemer med samferdsels etaten.. Det er veldig få strekninger i distriktsnorge de faktisk tjener noe nevneværdig med penger på.. Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...

Originally posted by Scanor

Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der.. .

Innføre planøkonomi og konsesjoner igjen, altså?

Hvis SAS er så dumme at de flyr en strekning uten å tjene penger på det, er det deres problem, som DY ikke skal lide for. Men jeg tror heller ikke at SAS er så dumme...

Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...

mmm, håper de har en glimrende "master-plan" for virksomheten sin. Det høres nesten ut som om Redd Barna, SAS og Frelsesarmeen driver med samme: Masse arbeid på ren idealisme ;)

Hvis SAS Braathens ikke dekker en strekning til en større by/knutepongt i Norge får de problemer med samferdsels etaten.. Det er veldig få strekninger i distriktsnorge de faktisk tjener noe nevneværdig med penger på.. Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...
Kvifor skulle sas få problem med departementet? Det er då fri konkurransse i lufta!!

.. Det er veldig få strekninger i distriktsnorge de faktisk tjener noe nevneværdig med penger på.. Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...

Kanskje man flyr disse rutene med så store fly og såpass ofte fordi det er den MINST TAPSBRINGENDE løsningen? Man har tross alt investert i (eller inngått leasingavtaler for) en altfor stor enhetsflåte med altfor store fly som man ikke kommer unna. Det gjorde man i en tid da "monopol-i-praksis" som slott-begrensningene på Fornebu førte til, gjorde det mulig å holde høye nok priser til å kunne leve med så kostbar drift.

Originally posted by GF1

en altfor stor enhetsflåte
Kan det ord bruges til at betegne SAS's flåde?????

Det svarer vel til, at betegne GWB som demokrat:p

Ikke rette ord for SAS' flåte. Men i høyeste grad riktig for både Braathens og SAS Braathens.
Tenk om Braathens SAFE i sin tid hadde fortsatt med en blanding av 737- og F28-klassefly....

Originally posted by CK

bombe! det er jo i sommermånedene det er noe å hente på KKN. Men, Norwegian blir vel tatt i mot som "frelserne" igjen... selv om de ikke gidder fly på vinteren...

Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der..

skal Norwegian (jeg skal ikke si hva de blir kalt av en kompis da dette kan virke støtende) ha en del av kaka når det er overflod, bør de ta litt av "barkbrødet" når det er dårlige tider.

Jepp slik at SAS kan melke kundene med sine hoye priser. Klar det er jo ikke nordlendinger forrundt a fa tilgang pa billigbiletter. Nei her er jeg helt enig. La SAS fa monopol pa slike ruter ogsa kjorer vi prisene opp der etter.........;)
noen som ikke liker nordlendinger her eller...........:p

Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der.. .

Tror nok at Norwegian hadde vært en hard konkurrent om den konsesjonen, om SAS Braathens kun hadde stilt opp med årets vinterprogram. Da måtte de nok ha lagt på litt flere frekvenser for å være "sikret", f.eks OSL-TOS-KKN og tilbake.

Back