Norwegian går "cashless"?

Re: Norwegian går "cashless"?

Positivt! Men for oss under 18 vil nok dette bli litt problematisk dersom dette utvides til ruter som varer i mange timer. Det eneste kortet vi har tilgang på er visa electron(?), og alle under 13 kan vel ikke få kort i det hele tatt, uvisst hvorfor, for det er jo ikke ulovlig.. kun noe bankene internt har bestemt(?) men jaja, litt ot..

Poenget er at om man skal "isoleres" fra omverdenen i flere timer i strekk, så må det gå an å bli tilbydd mat og drikke, så lenge man har penger i en eller annen form. I en post her nevnes det kuponger, det støtter jeg! Eller at man feks veksler inn 100 kr mot 100 "virtuelle norwegian-penger" en eller annen plass på flyplassen, evt andre steder. Eller noe ala kontantkort.

Men, når man først snakker om DY - er det ikke mulig å opprette bankterminaler med dekning slik at de kan ta visa electron, nå som de får internett på alle flyene? Da kan jo terminalene være "live", kan de ikke? Eller står det på andre ting?

Finansavtalelovens paragraf 38(3) sier at "En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren", uten at jeg kjenner regelverket noe nærmere.

Mye underholdende juss i denne og andre tråder :D

Finansavtaleloven er irrelevant for det vi diskuterer her. Den gjelder nemlig bare for finansavtaler (eureka!). Det følger allerede av § 1 (og av tittelen på loven). En finansavtale er en avtale mellom en finansintitusjon og en person eller virksomhet om å låne penger. Så selv om du har avtalt med banken din om at huslånet skal trekkes rett fra konto eller betales over giro, kan du når som helst troppe opp i banken og betale med norske myntet og sedler.

En eller annen uttalte seg skråsikkert her om at tvungne betalingsmidler ikke er "juridisk definert". Selvsagt er det det, til og med i lov, en såkalt "legaldefinisjon". Sentralbankloven § 14 slår fast at Norges banks mynter og sedler er tvungne betalingsmidler i Norge.

Såvidt jeg husker fra studietiden, gjelder norsk lov på norsktegistrert luftfartøy uansett hvor det måtte befinne seg fordi norsk luftfartøy regnes som norsk territorium. I så fall må man ta imot cash ombord på DYs fly. Men her skal jeg ikke være skråsikker.

Last edited:

Enig med RWY 24 med hensyn til norsk territorium, det er flaggstatens lover og regler som gjelder. Og står det malt LN- på flyet, ja så er det norsk territorium, uansett i hvilket luftrom det måtte befinne seg.

Mvh,

Mye underholdende juss i denne og andre tråder :D

Takk for oppklaringen :). Må være like irriterende for deg når lekmenn leker jurister son for meg når folk har skråsikre meninger om språk ;).

Som en kuriositet til dette kan jeg nevne at i høyttaler-opplesningen (hvorfor må det være så j*vla høyt?) på min SAS-flight fra Værnes til Sola i går kveld ble påpekt at "salg av drikke og snacks blablabla..og selvsagt kan du betale med kontanter" :)

Må indrømme at jeg ikke ser problemet. Tværtimod. Det eneste problem jeg ser er at man ikke indfører det på alle ruter.

Hvis alle betaler med kort, så spares en masse tid (og penge) og det gør chancen for at alle bliver betjent på kortere flyvninger større - ligesom det på længere ruter vil mininere ventetiden for pax.

Vi skriver trods alt 2011 og langt de fleste mennesker har adgang til et kredit- og betalingskort. For de få der enten ikke har et kort eller ikke vil betale med kort, så står det dem heldigvis frit at købe mad/drikke i lufthavnen hvis de ønsker det - alternativt kan man jo vælge ikke at købe noget. At sælge/servere mad/drikke ombord er trods alt en service som flyselskabet yder og ikke en livsnødvendighed.

På amerikanske selskaber fungerer det ganske fint at man kun kan betale med kreditkort, hvorfor skulle det ikke fungere fint i Norden.

Personligt håber jeg at SAS og andre selskaber, der har BOB ombord følger efter og indfører dette på samtlige ruter ASAP. Det vil være til gavn for både pax, crew og flyselskab.

Sikkert en helt grei løsning for kabinpersonalet som nå slipper hele mynt- og vekslelogistikken. Men det kan jo være mye styr med disse kortene også, terminaler som ikke leser ordentlig og magnetstriper som må "pusses" på jakkeermer og bukselår synes jeg er et vanlig syn i flykabiner hvor det selges. Og så skal det tastes og trykkes og signeres - tar tid det og.

Jeg har en idé om at det burde være mulig å sette det du kjøper på sete der du sitter. Sånn som på hotell der du setter ting på rommet. Så får du enten en regning i etterkant eller det blir trukket fra kredittkortet du bestillte reisen med. Nå vet jeg at det finnes ulemper med dette også som feks. at folk skifter seter osv.

Sikkert en helt grei løsning for kabinpersonalet som nå slipper hele mynt- og vekslelogistikken. Men det kan jo være mye styr med disse kortene også, terminaler som ikke leser ordentlig og magnetstriper som må "pusses" på jakkeermer og bukselår synes jeg er et vanlig syn i flykabiner hvor det selges. Og så skal det tastes og trykkes og signeres - tar tid det og.

Det gjør det. Det beste hadde selvfølgelig vært terminaler som kan lese chippen som alle norske kort og mange utenlandske kort har.

Jeg har en idé om at det burde være mulig å sette det du kjøper på sete der du sitter. Sånn som på hotell der du setter ting på rommet. Så får du enten en regning i etterkant eller det blir trukket fra kredittkortet du bestillte reisen med. Nå vet jeg at det finnes ulemper med dette også som feks. at folk skifter seter osv.

Virgin America har bestilling og kortbetaling integrert i IFE-skjermen, så ingen umulighet når det planlegges inn i tide.

Jeg kan leve greit med å unngå kontanter på fly. Men dette henger jo litt sammen. Mindre kontanter gjør at færre har akkurat og kommer med en 500-lapp for å betale kaffen på en morgenflight. Hva tenker man med da? Bankene burde bli mye flinkere/pålegges å ha mindre sedler i minibankene. Er jo bare 500-lapper å få der snart om f eks tar 1000 eller 1500 kr...:rolleyes:

Hva er galt med hundrelapper og femtilapper, meget praktisk, butikkene elsker når man kommer med mindre sedler. Jeg er så gammeldags at jeg også mener at man trenger kontanter fortsatt. Følelsen av at noe koster noe osv får man ikke bare ved å dra kortet.:old

Og; jeg synes kontanter er bra også i andre situasjoner. Det er jo bare her i Norge, vi er så ekstremt glad i å dra kort. Man skal vel ikke lenger enn til Sverige og DK før man tross alt bruker mer kontanter. Nedover i Europa er jo kontanter myyye mer vanlig.

Etter 1 oktober så har vi som crew i DY lov til å ta imot betaling med Visa Electron :)

Etter 1 oktober så har vi som crew i DY lov til å ta imot betaling med Visa Electron :)

Lurer på hvor du tar dette fra.

Visa E går igjennom på OBT'n, men det skal IKKE brukes.

Resten tar vi på REDNOSE........

Lurer på hvor du tar dette fra.

Visa E går igjennom på OBT'n, men det skal IKKE brukes.

Resten tar vi på REDNOSE........
Muligens går vel Nordea sine Electron-kort - siden disse har 16 siffer som vanlig VISA.

Har dere forresten mye trøbbel med terminalene?
Fløy -KKX for litt siden, og da måtte crew taste kortnummeret manuelt, leseren fungerte ikke på noen kort.

Muligens går vel Nordea sine Electron-kort - siden disse har 16 siffer som vanlig VISA.

Har dere forresten mye trøbbel med terminalene?
Fløy -KKX for litt siden, og da måtte crew taste kortnummeret manuelt, leseren fungerte ikke på noen kort.

Det er litt opp og ned med disse terminalene. GG har vel ikke fler enn det som absolutt trengs, og det merkes der de trengs......

Tror faktisk de fleste Electronkort går "igjennom", men de er ikke tillatt pga det skal gå på kreditt.........
Og, som sagt, det skal en kredittdel til på kortet før det kan brukes ombord hos Norwegian. DERFOR er det ikke nok med Visa Electron som man kan kan få før man er 18.(Kreditt, juss og myndighetsalder er en HELT annen diskusjon)

Last edited:

Oops, kan man bli nektet debetkort.. ? Alle trygdede får jo alt via bank, må disse ev nektet, gå i bank og ta med cash på flyet ? Hvordan kan de kjøpe flybillett ?

Nei så lenge det er Visa på debetkortet så det helt fint. Alt i alt er denne betalingsløsningen supert, besetningen sparer tid og servicen ombord går tildels mye raskere. En vinn vinn situasjon for alle.

Back