Norwegian går "cashless"?

Re: Norwegian går "cashless"?

Et helt fornuftigt tiltag. Håber samme praksis indføres hos os i SAS, når vi nu absolut SKAL tage betaling for servicen på Economy. Kontantveksling og følgende diskussioner heraf er simpelthen for ufleksibelt og tidskrævende. Personligt spørger jeg altid kunden efter kreditkort - også selvom de sidder klar med kontanter. Det er for gammeldags og desuden uhygiejnisk. Og med de vekselkurser på Euro og USD, kan andet ikke svare sig. Og når en passager tror, jeg kan veksle en norsk 500 kr. seddel på en morgenflyvning fra Oslo

Nu lyder det jo til, at DY crew selv tæller penge. Det gør vi dog ikke i SK (DK), men at crew skal slæbe rundt på kontanter i 2011, er for langt ude.

Et forståelig og bra tiltak - gjør Norge kontantfritt! Gleder meg nesten til å bli gammel og grå og fortelle barnebarna mine om da vi brukte kontakter som betalingsmiddel ...

Så nå skal det ikke lenger være mulig å bruke opp utenlandske penger på flyet hjem?
Da kjøper jeg heller med meg mat på flyplassen og konsumerer det ombord.
Så går slipper DY bryet med å selge meg noe i det hele tatt.

Til vanlig i butikkverden prøver man jo å legge til rette for så mye salg som mulig, og tar villig i mot den type betaling som kunden ønsker, det være seg norske kroner, VISA, Dinersclub, sågar andre nordiske mynter, og gjerne euro og dollar hvis man samtidig prøver å være litt internasjonal. Alt dette for at selve betalingsmiddelet ikke skal være noe hinder for at kunden skal handle hos butikken.

Ikke i Norge. Norske forretninger har jo i forbindelse med cruiseturisme blitt kritisert for at svært få av dem aksepterer utenlandsk valuta (spesielt euro). Det er også mange steder som kun aksepterer bankAxept. Andre kredittkort enn Visa og Mastercard skal du slite lenge med å få brukt til dagligdagse innkjøp.

Sentralbanklovens paragraf 14 gjør det veldig klart at mynt/seddel er tvunget betalingsmiddel i Norge. Og siden de må ha cash handling for det norske markedet forsvinner jo mye av en besparelsen på de andre rutene.

Det er egentlig uinteressant så lenge begrepet "tvunget betalingsmiddel" ikke er definert juridisk. Poenget er at en kreditor har plikt til å akseptere oppgjør av en gjeld/utestående beløp med tvunget betalingsmiddel. Dersom en person for eksempel skylder en annen person 500 kroner er førstnevnte under norsk lov nødt til å anse gjelden som oppgjort hvis han får f.eks. en 500-lapp eller 5 hundrelapper av sistnevnte, men kan lovlig nekte å akseptere ekvivalent beløp i euro eller rupier.

Ved BOB oppstår ingen gjeld siden betaling skjer samtidig som man mottar produktet. Med mindre norsk lov sier noe mer om hva tvunget betalingsmiddel er, er man derfor ikke pliktet til å ta imot kontanter.

Hvis de har tapt penger på ombord-salg i årevis skjønner jeg ikke hvorfor de har holdt på med det.
Så nå kan vi vel vente oss lavere priser.....
:cool:

Uansett så er jo dette tidsbesparende for alle parter, så ser ikke noe negativt at man ikke kan bruke cash ombord på flyet :)

Finansavtalelovens paragraf 38(3) sier at "En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren", uten at jeg kjenner regelverket noe nærmere.
Jeg vil anta at den loven kun gjelder i Norge og er derfor ikke relevant her.

Utmerket tiltak, kontanthåndtering er som flere sier dyrt, tidkrevende og sikkerhetsmessig utfordrende både i forhold til utro tjenere og tyveri/ran.

Som ekstrasjåfør på Flybusstransport merker jeg meg imidlertid at det er en god del utlendinger som ikke har eller stoler på bruk av kort. I Norge (Norden) er vel kortbruken spesielt høy hos de aller fleste.

Å med tanke på norske bankers iver i å ilegge begrensinger i hvordan kundene skal få bruke sine egne penger kan dette bli intresangt. Er man så uheldig at man har betalingsanmerkning er man mer eller mindre garantert å få avslag på et Visa debetkort. Og da sitter man i igjen med et rent norsk betalingskort som ikke fungerer ombord på fly, eller Visa electron, som også er ubrukelig ombord i fly. SÅ skal altså den delen av befolkninga bli avskoret ifra å handle ombord i fly? På korte reiser er det greit, da de fleste klarer seg en time halvanen uten servering. Men på turer som er 3timer eller mere blir dette litt være.

Og hvor mange av dem som flyr får med seg at kort er den eneste betalingsmåtem dem godtar ombord? Nei her kan det bli mye bråk en stund framover ja nor pax klager sin nød til media osv.

Det er egentlig uinteressant så lenge begrepet "tvunget betalingsmiddel" ikke er definert juridisk.

Hvilke regler som gjelder på utenlandsruter har ikke jeg helt greie på (hvordan reguleres dette?), men i sentralbankloven står det klart og tydelig at "Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge" og finansavtalelovens §38 sier at: "En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren".

Uansett så vil en slik regel, som sagt utelukke alle som ikke har/får betalingskort, noe som da kan stride mot god forretningsskikk.

Nå gjelder jo dette KUN mellom de skandinaviske hovedstedene, så jeg er sikker på at de fleste kommer til å overleve...

Norwegian har også tidligere kun akseptert kort på disse strekningene uten problem, men måtte gå bort fra dette igjen pga noe lovverk som nå har blitt endret.

Dette er et tidsbesparende tiltak, og personlig er jeg positiv til det.

Oops, kan man bli nektet debetkort.. ? Alle trygdede får jo alt via bank, må disse ev nektet, gå i bank og ta med cash på flyet ? Hvordan kan de kjøpe flybillett ?

Så nå skal det ikke lenger være mulig å bruke opp utenlandske penger på flyet hjem?
Da kjøper jeg heller med meg mat på flyplassen og konsumerer det ombord.
Så går slipper DY bryet med å selge meg noe i det hele tatt.

Jeg tror du ikke har lest godt nok. Dette gjelder kun på rutene mellom de skandinaviske hovedstedene. Så OSL-ARN, OSL-CPH og slikt. Dette er veldig korte turer der man ofte ikke rekker å servere alle. Så da må man gjøre noe tiltak for at alle skal få den servicen de fortjener. Så å si alle norske bankkort kan brukes ombord da de også er VISA eller Mastercard debit/kreditkort. Hvordan det er med svenske eller danske kort vet jeg ikke?

. SÅ skal altså den delen av befolkninga bli avskoret ifra å handle ombord i fly? På korte reiser er det greit, da de fleste klarer seg en time halvanen uten servering. Men på turer som er 3timer eller mere blir dette litt være.

Og hvor mange av dem som flyr får med seg at kort er den eneste betalingsmåtem dem godtar ombord? Nei her kan det bli mye bråk en stund framover ja nor pax klager sin nød til media osv.

Verden gikk ikke under etter at amerikanske selskaper sluttet å akseptere kontanter ombord, tvilsomt at det vil gjøre det dersom Norwegian og SAS velger det samme. Foreløpig gjelder det kun noen få ruter. Og det er fremdeles ikke ulovlig å ta med mat ombord (det var bare Sterling som drev med det).

Kan noen her prøve å betale med cash og "se hva som skjer"? Dette tror jeg ikke på før jeg ser det...

Oops, kan man bli nektet debetkort.. ? Alle trygdede får jo alt via bank, må disse ev nektet, gå i bank og ta med cash på flyet ? Hvordan kan de kjøpe flybillett ?

Trygdede, asylsøkere etc som ikke har konto, kan få det som kalles "Kronekortet" som er tilsvarende.

Bra tiltak fra DY dette. På slike korte strekninger er det om å få effektivitet i serveringen, og da er det greit å slippe vekselpenger.

w

Kan noen her prøve å betale med cash og "se hva som skjer"? Dette tror jeg ikke på før jeg ser det...

Det skjer ikke annet enn at man ikke får kjøpe. Crew vil ikke ha veksel tilgjengelig, eller mulighet for å ta imot kontanter.

Back