Norwegian får ikke bruke påstand

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Norwegian får ikke bruke påstand

Forbrukerombudet mener at Norwegian ikke kan bruke påstanden: "Best på punktlighet" i sin markedsføring og pålegger Norwegian å stoppe bruken innen 04. april.

http://www.dagbladet.no/2013/03/12/nyheter/reiseliv/fritid/innenriks/luftfart/26165099/

Dette skyldes at avinors statistikk viser at ankomstpunktligheten er lavere enn avgangspunktligheten og at ved bruk av påstanden kan det oppfattes soom at man er mest punktlig på ankomst.

Vidar

Re: Norwegian får ikke bruke påstand

Avgangstidspunktet er lite interessant for meg, det er ankomsttida som er viktig, det er jo når du lander du skal videre til neste fly eller springe avgårde til et møte.

Er enig i at anomsttid er det viktigste.
Et snitt som måler landing på rutetid er mye mer verdt for meg.

Jeg synes det er absurd at dette i det hele tatt er et diskusjonstema, og jeg tror DY mister litt tillit på dette.

Det er da vel ingen som bryr seg om noe annet enn når de kommer frem? Eneste som kan ha gleden av å vite på sekundet når flyet ”kobles fra gaten” må jo være handling selskapet?

Og det fører til at lufthavnene og flyselskapene er så keene på å koble fra gate, at de heller står i laaaaang tid med motorene i gang i kø på taksebanen, i stedet for å vente 10 minutter elns på gate.

Min favoritt er fly som takser ut, parkerer på de-ice eller noe slik, shutter ned til APU og står der i 2 timer og venter på en CTOT, en CTOT som var kjent før push.

Da er ikke fuel økonomi no problem :D

i stedet for å vente 10 minutter elns på gate.
Da er ikke fuel økonomi no problem :D

Det å be om en REA/RFI message har ført til bedre slot i de aller fleste tilfellene som jeg har sett. Og siden ATC og ATFM systemene tar 0 (null) hensyn til handling og passasjerene ved forbedret CTOT, så er det grunnen.

Last edited:

Jeg har forstått det slik at det automatisk ligger en RFI i systemet fra scheduled off-block om ikke man er klar før schedule eller sender en delay message?
Må innrømme at jeg for noen dager siden stusset over en request fra NAX i Wien som spurte om de kunne få starte motorene for så å vente i nærheten av banen pga. slot. Den har jeg aldri hørt før i Wien.

Tja, egentlig på tide, personelig har jeg alltid opplevd Norwegian som det selskapet med de største forsinkelsene, enten det er tekniske problemer eller noe annet som forårsaker dette, SAS derimot, stort sett alltid i rute, å når man først er inne på saken, er det mulig å nekte Ryanair å påstå de er så presise som de tydeligvis ikke er?

Jeg opplever DY som veldig punktlige på mine flyturer. Både avgang og ankomst. De er like gode som SAS.

.... og lufthavnen, som kan kan bruke gaten til nestemann.

Tja...sannhet med visse modifikasjoner det også. At gaten er released..og selskapene har i den totalt misvisende statistikken "gått på tid"...betyr nødvendigvis ikke at parkerings stand er ledig. Mye push and hold pga slot tider innimellom ;)

Egentlig finnes det vel ikke en bra måte og måle punktligheten på uansett. Den mest riktige tiden er vel avgangs og landingstiden, men selskaper som flyr i mer CTOT utsatte regioner vil da alltid være tapere i statistikkens øyemed.

men selskaper som flyr i mer CTOT utsatte regioner vil da alltid være tapere i statistikkens øyemed.

Ikke hvis man legger inn mer tid på ankomsttiden som skal oppveie snittet av slot-tidene. Det gir selvfølgelig mer dødtid, og koster litt mer.

For Guds skyld. lat meg opplyse Eder om at det er ankomst tidspunktet som er viktigst!!!!!!!!!
Jeg sitter nu i Frankfurt pga snø, og at flyet jeg tok fra Kiev i dag tidlig,gikk på oppsat rutetid har lite å bety når man kommer en dag for sent på jobb.
Enkelt og greit. punktum finale ..amen

Dette er en endeløst diskusjon i sagaen DY vs. SK. Jeg oppfordrer alle nok en gang til å være glade vi i Norge er heldige og har 2 selskaper med så god punktlighet.

Det å be om en REA/RFI message har ført til bedre slot i de aller fleste tilfellene som jeg har sett. Og siden ATC og ATFM systemene tar 0 (null) hensyn til handling og passasjerene ved forbedret CTOT, så er det grunnen.
Nja, det siste der en sannhet med modifikasjoner

RFI tar hensyn til hva som er aktuell "taxi-tid" (fra EOBT til take-off) på flyplassen, f.eks. har Sola 10 minutter på vanlige dager, som ofte endres til 20 minutter på de-icing dager.
På andre til dels større flyplasser vil jeg anta at "standard taxi-time" er noget høyere..
I denne sammenhengen vil et fly aldri får en bedre CTOT enn "aktuell tid + taxi-tid".

Ved sending av REA kan man definere "minimum line-up-tid", altså et individuelt tall per REA-melding/fly fra når en improvement-kommer, og til flyet kan være i lufta.

For en som står på en taksebane ved siden av rullebanen kan man sette 3 minutter, og for et fly som står ved gate kan man sette 5 min.. hvis flyet trenger deice, men gjerne vil være med i CTOT/REA-konkurransen, kan man sette 15-20 minutter... alt ettersom.

I februar i år hadde SAS 34 kanselerte avganger fra Oslo mot Norwegians 0. I mars sålangt har SAS kanselert 45 flighter mot Norwegians 4.

Selv med så mange kanselerte flighter er SAS sin punktlighetstatistikk elendig. Jeg tror ikke Norwegian ligger etter SAS når det gjelder å få passasjerer fram til avtalt tid. Tvert i mot.

Selv med så mange kanselerte flighter er SAS sin punktlighetstatistikk elendig. Jeg tror ikke Norwegian ligger etter SAS når det gjelder å få passasjerer fram til avtalt tid. Tvert i mot.

Synsing. Statistikken viser det den viser. Forbrukerombudet ønsker å stoppe Norwegian, men ikke SAS; det sier vel nok?

Diskusjonen handler egentlig ikke om SAS vs. DY, men måten DY gikk ut og "kåret" seg selv til mest punktlige selskapet, men på feil grunnlag. Det blir feil, uansett hvor mye DY eller SAS fan man er :)

Spacetime: Dette er ikke noe noen har funnet på, eller bare har oppfatning av. Det er reelle tall... Om du har oppfatning av at SAS har dårlig punklighetstatestikk er det leit.

Back