Re: Norwegian - ett dödligt hot på flyghimlen
... men å antyde at verken eiere, styre, ledelse eller långivere har "mål og mening" med et konsern på SAS' størrelse ville nok vært en særdeles grov undervurdering av deres intelligens, kapasitet og forvaltningeevne.
SAS sitt problem, slik jeg ser det, har vært at det tilsynelatende spriker i alle retninger hva angår strategi. Man sier en ting i en del av selskapet, og gjør noe annet i en annen del. Det er mulig at strategien er på plass, men at det ikke er like enkelt å implementere denne.
Kanskje er Service & Simplicity/Core-SAS et steg i riktig retning, men de skriver f.eks. "We promise to minimize your time related to traveling and we promise to maximize your value of the time
spent with us". Samtidig så kuttes en rekke avganger, man kutter på ombordservicen, man kutter i bonusopptjeningen, man øker kostnaden ved å bruke bonuspoengene, osv.
De har som visjon å bli "the obvious choice", men skiller seg kanskje kun ut som spesiell i forhold til sine konkurrenter hva angår punktlighet (og det er selvsagt flott, men muligens ikke godt nok til å bli det selvsagte valget for tilstrekkelig mange kunder). Elitekundene klager over at de på ingen måte synes å bli verdsatt og lagt merke til, mens man hos andre selskaper hører om adskillig mer personlig oppmerksomhet som gullkunde. På den positive siden er også muligheten til å sjekke inn på nett 22 timer før, noe enkelte andre nasjonale selskaper ikke tilbyr (men som riktignok mange andre nettverksselskaper som flyr ut av OSL og andre steder også tilbyr).
Man skal operere etter følgende prinsipp: "Dimensioning of traffic based on profitability with a focus on the needs of business travelers", men jeg vil anta at SAS også til nå har hatt som mål å dimensjonere trafikk basert på lønnsomhet (noe annet prinsipp kan jeg vanskelig tro er styrende).