Norwegian dropper Haugesund

Originally posted by tosfreight

Smart taktisk grep av DY å fremheve at de avventer avklaringen rundt bonuspoenger før de avgjør nye innenriksruter.

Da får de "mannen i gata" til å ønske at bonuspoenger ikke blir innført, slik at DY forblir "garantisten" for billige flybilletter og flere flyavganger til våre flyplasser.

Kjos har skjønt at han kan "benytte" lokalpatriotistene i oss til å skape business...

Helt enig. Norwegian er nå så store og ekspansive at de må kunne tåle at et helt legitimt virkemiddel som bonuspoeng blir tatt i bruk igjen. Kan ikke begripe hvorfor ikke det skal være mulig når det er lov både i Sverige og Danmark og flymarkedet i Norge er så stort. Men er ganske sikker på at regjeringen IKKE tillater bonusprogrammer igjen. Dessverre...:(

Originally posted by litt-amatør

Norwegian er nå så store og ekspansive at de må kunne tåle at et helt legitimt virkemiddel som bonuspoeng blir tatt i bruk igjen. Kan ikke begripe hvorfor ikke det skal være mulig når det er lov både i Sverige og Danmark og flymarkedet i Norge er så stort. Men er ganske sikker på at regjeringen IKKE tillater bonusprogrammer igjen. Dessverre...:(

Vel, det er forskjeller på Norge og Danmark (bl.a. en rekke reelle alternative transportmåter til fly), og i Sverige er det vel også visse restriksjoner på bonusopptjening (et system som helt sikkert kunne vært implementert også i Norge).

Dette er nok bare et spill for å unngå at det blir innført bonuspoeng på innenriksflyvinger igjen. Jeg tror ikke vi får se Norwegian hverken til Haugesund eller Ålesund selv om bonusforbudet blir opprettholdt.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor de skulle være så redd for dette...Norwegian har jo den største veksten på utenlandsruter, og der konkurrerer de med selskaper som har bonuspoenger?

Og hva med å se mulighetene dette kunne gi? Norwegian er blitt store nok til å kunne ha et eget bonusprogram, f.eks i samarbeid med Sterling. Både DY og Sterling flyr mye til typiske feriedestinasjoner der det vil være attraktivt å bruke poengene, mange vil jo bruke bonuspoenger til nettopp ferie / weekendturer.

Originally posted by LN-RKF

Dette er nok bare et spill for å unngå at det blir innført bonuspoeng på innenriksflyvinger igjen. Jeg tror ikke vi får se Norwegian hverken til Haugesund eller Ålesund selv om bonusforbudet blir opprettholdt.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor de skulle være så redd for dette...Norwegian har jo den største veksten på utenlandsruter, og der konkurrerer de med selskaper som har bonuspoenger?

Og hva med å se mulighetene dette kunne gi? Norwegian er blitt store nok til å kunne ha et eget bonusprogram, f.eks i samarbeid med Sterling. Både DY og Sterling flyr mye til typiske feriedestinasjoner der det vil være attraktivt å bruke poengene, mange vil jo bruke bonuspoenger til nettopp ferie / weekendturer.

Enig! JA til bonuspoeng!

Originally posted by LN-RKF

Norwegian er helt sikkert store nok til å ha et eget bonusopplegg, men er det interessant? Gamle fly, trange seter og lignende er ikke veldig interessant for mange forretningskunder og et bonusopplegg må være VELDIG godt før SAS og andre store aktører innenfor Star A. finner det interessant ser det som noe konkurranseulempe?

Vil Kjos ha et bonusopplegg på sine ruter i Norge hvis SAS får lov til å ha bonuspoeng? Neppe. Når jobben betaler vil folk sikkert foretrekke SAS, om Kjosern ikke kommer med et skikkelig godt tilbud. I bunn og grunn vil bonuspoeng i Norge trolig føre til høyere priser for vanlige reisende, og særlig for vanlige forbrukere (... og nei. Jeg bryr meg ikke om hva alle forretningsreisende med gode volumavtaler og betalte reiser mener). Tiden da en tur fra/retur Tromsø - Oslo kostet 5.000 kroner bør være forbi.

Originally posted by Trash2000

Vil Kjos ha et bonusopplegg på sine ruter i Norge hvis SAS får lov til å ha bonuspoeng? Neppe. Når jobben betaler vil folk sikkert foretrekke SAS, om Kjosern ikke kommer med et skikkelig godt tilbud. I bunn og grunn vil bonuspoeng i Norge trolig føre til høyere priser for vanlige reisende, og særlig for vanlige forbrukere (... og nei. Jeg bryr meg ikke om hva alle forretningsreisende med gode volumavtaler og betalte reiser mener). Tiden da en tur fra/retur Tromsø - Oslo kostet 5.000 kroner bør være forbi.

Jeg er enig i disse argumentene. Det er vanskelig å tro noe annet enn at dette bidrar til økte priser generelt sett - hvorfor skulle ellers SAS ønske å ha et bonusprogram om ikke det gir dem noe igjen. Det kan selvsagt vri konkurranse til fordel for SAS, uten økning i priser, på bekostning av DY. Det kan imidlertid på litt sikt føre til at DY reduserer aktiviteten innenlands. Da vil jeg tro at det kan bli vanskeligere å finne billige billetter til flere destinasjoner innenlands. Hvorfor skal vi ha bonuspoeng innenlands i Norge? Om man betaler billettene selv så vil jeg vel tro at det er bedre med lavere pris på kjøpstidspunktet enn bonuspoeng som ikke er like omsettelige som penger.

Kjos får et stort problem i markedet forretningsreisende dersom bonuspoeng blir innført igjen.

Spørsmålet mitt er hvor mange forretningsreisende foretrekker DY over SAS i dag?

Min påstand er at forretningsreisende velger SAS forran DY dersom prisene er stort sett like. Det gjør ihvertfall jeg, jeg velger kun DY dersom SAS er mer enn tusen lappen dyrere t/r. Med bonuspoeng, øker jeg nok denne summen litt...

Markedet Kjos henvender seg til, hadde fått 25% bonuspoeng og er pax som ikke bryr seg om bonusprogram, kun pris, så der er Kjos fortsatt på trygg grunn.

Jeg mener at DY er såpass sterke nå at bonuspoeng bør innføres igjen. Om Kjos er smart, lager han sitt eget, enkle bonusprogram, lik Southwest for mannen i gata: Hver 10. fullpris/20. lavpris tur er gratis.

Originally posted by Tommy777

Kjos får et stort problem i markedet forretningsreisende dersom bonuspoeng blir innført igjen.

Spørsmålet mitt er hvor mange forretningsreisende foretrekker DY over SAS i dag?

Min påstand er at forretningsreisende velger SAS forran DY dersom prisene er stort sett like. Det gjør ihvertfall jeg, jeg velger kun DY dersom SAS er mer enn tusen lappen dyrere t/r. Med bonuspoeng, øker jeg nok denne summen litt...

Markedet Kjos henvender seg til, hadde fått 25% bonuspoeng og er pax som ikke bryr seg om bonusprogram, kun pris, så der er Kjos fortsatt på trygg grunn.

Jeg mener at DY er såpass sterke nå at bonuspoeng bør innføres igjen. Om Kjos er smart, lager han sitt eget, enkle bonusprogram, lik Southwest for mannen i gata: Hver 10. fullpris/20. lavpris tur er gratis.

Jeg synes også dette høres fornuftig ut, men er litt uenig i vurderingen omkring dette med forretningsreisende. Min erfaring er at DY er en god del billigere på full flex billetter, iallefall på direkteruter (når det er flere strekninger så blir ikke DY en like god deal). Jeg tipper at DY ligger bortimot 500 kr lavere på full flex en vei TOS-OSL. Ikke veldig mye kanskje, men kanskje nok til at en del forretningsreisende velger DY fremfor SAS i fraværet av bonuspoeng.

Godt mulig det. En annen ting kan vel være at Kjos ikke vil ha bonus innelands, men ikke vil utvide innenlands uansett. Konkurransen slik den er i dag kan både SASBU og DY leve med, og tolker jeg DYs utvidelser bl.a. i Polen og ut fra OSL kan det se ut som om marginene er bedre derfra.

Jeg tror personlig fem nye års utsettelse ville vært sunt for innenlands flyruter, evt. kun bonus på de store rutene til BGO, TRD etc. Bonus på SAS sine enedistanser tror jeg rett og slett vil gå ut over prisen til vanlige privatkunder.

I Sør-Norge er tog og ekspressbusser mange steder gode alternativer, og da kan det vel være at SAS prøver å bruke mindre fly og satse på fullpris PAX.

Back