Norwegian bestiller nye 787-9

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian has signed an agreement to acquire four new Boeing 787-9 Dreamliners. This means that the company has ordered 14 wide-body aircraft in total; three of which are already in service. The 787-9 is larger than the 787-8 that Norwegian currently operates on its long-haul routes.
Norwegian continues to expand its international operations by entering into an agreement with International Lease Finance Corporation (ILFC) to lease four Boeing 787-9 Dreamliners. The new Dreamliners are expected to enter service in 2017 and 2018.
Norwegian currently has three 787-8 Dreamliners in its fleet, with an additional five on order. The company also has two 787-9 Dreamliners on order for delivery in the first quarter of 2016. In total, Norwegian has ordered a fleet of 14 long-haul aircraft, where of four will enter service in 2014; one in 2014; two in 2016; two in 2017 and two in 2018.
“In order to run a competitive long-haul operation, we are dependent on brand new, cost-efficient aircraft. I´m very satisfied to have secured an additional four 787-9 Dreamliners. This is a great airplane with high passenger comfort, long range and low fuel burn,” said Norwegian’s CEO Bjørn Kjos.
The 787-9 Dreamliner accommodates more passengers, is even more fuel efficient and more environmentally friendly than the 787-8. Boeing has performed several successful test flights with this aircraft type, which is scheduled to enter commercial service this year.
Norwegian and ILFC already have an extended partnership as the latter owns several of the aircraft in Norwegian’s fleet, both Boeing 737-800s and 787-8 Dreamliners.
Facts about Boeing 787-9 Dreamliner:
• Accommodates up to 20 % more passengers than the 787-8 Dreamliner
• 6 meters (20 feet) longer than the 787-8
• Significantly lighter than the 787-8, making it even more efficient
• Significantly increased cargo capacity compared to the 787-8
• 8 % lower fuel consumption per seat than today’s model, which also means lower emissions
• Can fly longer than the 787-8 (depending on cabin configuration)

Media Contact:
Norwegian’s Press Office, tlf. + 47 815 11 816.


http://network.mynewsdesk.com/wf/cl...1iVCvooUs6W4Kcy5hnWim-2BztbvgE-2FTz-2FA-3D-3D
 
Last edited by a moderator:
Last edited by a moderator:
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Så var visst ikke dreamlineren så ille likevel, da?
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

-9 er vesentlig lettere enn -8, da lærte jeg noe nytt i dag også ;)
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Så var visst ikke dreamlineren så ille likevel, da?

Tror ikke Dreamlineren er så ille. Det er vel mere en rekke uheldige omstendigheter og noen mandagsfly som har klusset til. Jeg har lest/hørt svært lite negativt om 787 som produkt.
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Er det 8 787-8 og 6 787-9 som er de riktige tallene nå?
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Tror ikke Dreamlineren er så ille. Det er vel mere en rekke uheldige omstendigheter og noen mandagsfly som har klusset til. Jeg har lest/hørt svært lite negativt om 787 som produkt.

Vet det, men det var litt en kommentar til Norwegian sine kommentarer i avisen der absolutt alle problemer er Boeing sin feil, og det har jo vært en del. Om dette skulle stemme, så burde de jo aldri kjøpt flere fly fra Boeing.
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Siden man ikke bare kan svar ja, så svaret er ja LTH
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Vet det, men det var litt en kommentar til Norwegian sine kommentarer i avisen der absolutt alle problemer er Boeing sin feil, og det har jo vært en del. Om dette skulle stemme, så burde de jo aldri kjøpt flere fly fra Boeing.

Som var mitt poeng også. Hvorfor skulle oppstartsproblemene Norwegian har hatt med maks uflaks hindre dem i å kjøpe flere fly av typen som vanligvis fungerer meget bra og vil høyst sannsynlig levere gode resultater.

Jeg så hvor du ville med kommentaren om Norwegians kritikk av Boeing som er ganske korrekt.

Regner med de har ganske kontroll.
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Om jeg ikke husker feil hadde nå 777 ganske så store problemer da den ble lansert, men mediedekningen var vel ikke like heavy som den er i dag.

Selv om Norwegian har en elendig kundeservice, er det ekstremt mye uberettiget kritikk som hagler fra idiotkunder og media tar jo til seg slike historier uten noe videre bakgrunnssjekk. Alt skal krisemaksimeres fra media sin side, og dermed har ikke Norwegian noe annet valg enn å svare på kritikken. Norwegian vil uansett i løpet av de neste årene gå forbi SAS i antall langdistansefly, meget spennende spør du meg.
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Regner med at de har fått en grei deal på dette etter forsinkelsene og problemene med drommeflyene de allerede har :) hvor mange opsjoner har dy igjen på 787? :)
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Så var visst ikke dreamlineren så ille likevel, da?

Vet det, men det var litt en kommentar til Norwegian sine kommentarer i avisen der absolutt alle problemer er Boeing sin feil, og det har jo vært en del. Om dette skulle stemme, så burde de jo aldri kjøpt flere fly fra Boeing.

Dreamliner'n er ille, men man må kunne ha tiltro til at et selskap som Boeing med over 100 års erfaring innen flybygging, skal kunne komme bra ut også med Dreamlinern til slutt.

Tror vel også at, Kjos og Norwegian ikke har så mye annet valg. De kunne ha bestilt Airbus 350 selvsagt, men det tror jeg sitter veldig langt inne og det er vel spørsmål om det ikke haddde blitt forsinkelser i langdistanse satsningen da.
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Rolig nå. Det er bare DY som har de store problemene. Det er med andre ord flere sider av denne saken (også).
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Forhandler Kjos med Airbus også ved slike tilfeller, eller er de kun interessert i å prate med Boeing?
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Forhandler Kjos med Airbus også ved slike tilfeller, eller er de kun interessert i å prate med Boeing?

Nå leier Norwegian disse flyene fra ILFC og kjøper de ikke fra Boeing. Dette er jo heller ikke en ny ordre for Boeing men tas fra en av de mange 787 ILFC har i bestilling
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Nå leier Norwegian disse flyene fra ILFC og kjøper de ikke fra Boeing. Dette er jo heller ikke en ny ordre for Boeing men tas fra en av de mange 787 ILFC har i bestilling

Så ILFC hiver egentlig bare inn en stor bestilling på fly, og "deler dem ut" til flyselskaper som er intressert?
 
Back
Top