Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015) -> Endret til 13

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian har bestilt 19 787-9, og vil ha 38 i 2020.

På kvartalspresentasjonen til Norwegian torsdag, fortalte Bjørn Kjos at selskapet har bestilt 19 Boeing 787-9 (Dreamliner) langdistansefly til.

Flyene skal leveres fra 2017, og selskapet har en opsjon på ytterligere 10 fly. Med dette mangedobler Norwegian Dreamliner-flåten sin.
- Ifølge Boeing er dette den største Dreamliner-ordren fra et europeisk selskap, sier Kjos.

Med denne ordren til Norwegian ha 38 Dreamlinere i 2020, med mulighet for 48.

- Da er vi oppe i en flåte vi er fornøyd med, sier Kjos og legger til:
- Vi trenger høyere frekvenser på nettet, og det er deler av verden vi ikke har tatt for oss en gang.

http://direkte.e24.no/studio/aksjelive
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Her er pressemeldingen - kombinasjonen av så mange 787 og 737 MAX gir jo vanvittige muligheter.

Norwegian satser videre i det internasjonale markedet og utvider langdistanseflåten med 19 Boeing 787-9 Dreamliner. Dette er den største enkeltbestillingen av Boeing 787-9 Dreamliner i Europa. For Norwegian innebærer det en mangedobling av dagens langdistanseflåte som i løpet av de neste fem årene vil bestå av 38 Dreamlinere. Med de nye flyene vil Norwegian lansere en rekke nye langruter de kommende årene.


Norwegian har i dag åtte fly av typen 787-8 Dreamliner i drift, samt 11 av den noe større Boeing 787-9 i bestilling. Med dagens ordre vil Norwegian ha en langdistanseflåte bestående av 38 Dreamlinere innen 2020. Avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type. De nye flyene har lengre rekkevidde, flykroppen er lenger og det er plass til 53 flere seter. Flyene i den nye bestillingen vil bli levert fra 2017. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited (AAA) som skal eie flyene.

- Denne bestillingen på 19 nye Dreamlinere er en stor milepæl for Norwegian. Med de nye flyene kan vi lansere en rekke nye ruter til reisende over hele verden. I løpet av to år med langdistanse har fyllingsgraden om bord i snitt ligget på over 90 prosent, noe som beviser at det har vært et stort behov for billige billetter mellom Europa og USA og Europa og Asia. Det behovet kommer definitivt til å bli enda større fremover. For å kunne vokse og dermed styrke vår konkurransekraft, er Dreamlineren helt avgjørende. Ikke bare har flyet lavt drivstofforbruk og lavere utslipp, men er i en særklasse når det gjelder passasjerkomfort, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Norwegian har vært i førersetet gjennom å bruke 787 i utviklingen av sin vellykkede lavprissatsing på langruter. Ved å utvide flåten med flere 787-9 kan Norwegian lansere nye ruter, tilby flere seter og fortsette å tilby utsøkt passasjerkomfort, sier Todd Nelp, Vice President of European Sales, Boeing Commercial Airplanes.

Norwegians versjon av 787-9 har 344 seter, hvorav 35 i premium og 309 i økonomi.Med dagens bestilling har Norwegian mer enn 150 fly i bestilling hos Boeing, inkludert 100 737 MAX. I tillegg har selskapet 100 Airbus A320neo i bestilling.

http://media.norwegian.com/#/pressr...-med-ny-bestilling-paa-19-dreamlinere-1239253
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Offisielt på Boeing sine sider også

http://boeing.mediaroom.com/2015-10-22-Boeing-Norwegian-Finalize-Order-for-19-787-9-Dreamliners
OSLO, Norway, Oct. 22, 2015 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) and Norwegian have finalized an order for 19 787-9 Dreamliners valued at more than $5 billion at current list prices. The order also includes options for 10 more 787-9s, as the carrier looks to significantly grow its existing long-haul fleet into the next decade. It is the largest single order for 787-9s from a European airline.

Litt som forventet egentlig, men det som er nytt er at de nå går inn for og bestille flyene selv og ikke ta dem gjennom leasing (selv om flyene jo skal eies av deres eget datterselskap AAA)


Relativt rask levering så tyder vel på at Norwegian har tatt over leveringsposisjonene til noen av Boeings nylige avbestillinger. Aeroflot kansellerte jo 22 i sommer, også var det en ukent kansellering på 15 maskiner på samme tid, trolig fra EY/AB.

Hvis man sammenligner flåteplanen i kvartalsrapporten med forrige kvartal så ser det ut som 2 av disse 19 blir levert i 2017
 
Last edited:
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Meget imponerende dette.

Kjos har også lagt frem meget gode regnskapstall for selskapet; et kvartalsresultat med et overskudd før skatt på 1,1 milliard kroner, hvilket er dobbelt så mye som samme periode i fjor.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Meget imponerende av det irske selskapet Arctic Aviation Asset Ltd.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Artig å se en nordmann og et norsk selskap med globale ambisjoner, noe som er en mangelvare i dette landet.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Er dette noen "slots" som har blitt ledig på produksjonslinjen i forbindelse med at andre selskap har trukket avtalen på nevnte flytyper?

Edit: Ifølge DN.no ble avtalen signert allerede for 2! år siden:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...e-overraskelse-har-bestilt-19-nye-dreamlinere

Vi forhandlet faktisk om flere Dreamlinere allerede for to år siden, det var da vi satte disse posisjonen. Men da kunne vi ikke si noe, sier Kjos til DN.- Så dere har holdt det hemmmelig i to år?
- Ja, det kan du godt si.
 
Last edited:
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Dette var vel ikke akkurat noen kjempe overraskelse. Men fremdeles artig at et lite selskap fra lille Norge gjør en slik, "kjempe ordre" som det faktisk er i langdistanseverden. Jeg er ganske sikker på at DU kommer til å benytte oppsjonen på 10. Dermed snakker vi en flåte på 48 787 202? Dersom de ikke brukes til å bytte ut 787-8ene da.

Hvor mange selskap world wide kommer til å opperere så mange 787?
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Har Norwegian sagt noe om hvor lenge de planlegger å ha 787-maskinene i flåten? De planlegger vel å bytte ut 737-maskinene hvert syvende år.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Det er vel den samme ordren som det ble referert til under 'Irland-bråket' ... Den har sikkert aldri blitt formelt kansellert.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Verdiskapningen som Norwegian står for er uten sidestykke i norsk sammenheng.
Det er bare å ta av seg hatten for suksessen til selskapet og dets eiere.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Verdiskapningen som Norwegian står for er uten sidestykke i norsk sammenheng.
Det er bare å ta av seg hatten for suksessen til selskapet og dets eiere.

Kjempegreier at Norske selskap gjør det skart.

Men 2014 resultatet for Norwegian Air Shuttle var ett brukbart minus, og Norwegian Long Haul har tilgode å vise positive resultater siden oppstart i 2012.
Aksjekursen droppa vel nesten 8 % i dag.... (men den er jo nesten 250% opp siste 5 da)
Men ja, solid stykke arbeid av Kjos.

Dog er jeg svært uenig i svært mye av det de foretar seg;)
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Ytterligere ned 8% på fredagen. Noen i "økonomien" som kan forklare hva årsaken til dette er ? Ned fra 350,- til 308,- fra Tirsdag til Fredag. Syns det virker unormalt mye
 
Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Vel, det er jo selskap som overekspanderte og gikk under... Selv husker jeg godt Braniff da de startet over dammen.

Disclaimer : Har ingen formening om hvilken vei dette går, men de store andre i Europa og USA etc sitter vel ikke på gjerdet ?
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Ytterligere ned 8% på fredagen. Noen i "økonomien" som kan forklare hva årsaken til dette er ? Ned fra 350,- til 308,- fra Tirsdag til Fredag. Syns det virker unormalt mye

Someone har noen forklaringer som virker plausible:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1020838&postcount=5

I den tråden den kommentaren er hentet ser du forøvrig en kommentar om at long haul går med overskudd (til ditt forrige innlegg).
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Someone har noen forklaringer som virker plausible:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1020838&postcount=5

I den tråden den kommentaren er hentet ser du forøvrig en kommentar om at long haul går med overskudd (til ditt forrige innlegg).

Ja, de er nok inne på noe.

Men tallene som ligger ute tilsier at longhaul ikke tjener penger (med forbehold om 2015 seff)

NAS: http://www.proff.no/selskap/norwegian-air-shuttle-asa/sola/flyselskaper/Z0IBLQ0G/

NLH: http://www.proff.no/regnskap/norwegian-long-haul-as/lysaker/flyfrakt/Z0IB17P0/
 
Back
Top