Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015) -> Endret til 13

Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Ja, de er nok inne på noe.

Men tallene som ligger ute tilsier at longhaul ikke tjener penger (med forbehold om 2015 seff)

NAS: http://www.proff.no/selskap/norwegian-air-shuttle-asa/sola/flyselskaper/Z0IBLQ0G/

NLH: http://www.proff.no/regnskap/norwegian-long-haul-as/lysaker/flyfrakt/Z0IB17P0/

Dette er fjorårstall og er like relevant som og bruke dagens vær for og melde morgendagens. Selv om det er en liten korrelasjon så er det bort i mot ubrukelig

Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Det var UBS (Sveits) og J P Morgan (USA) som solgte på NOK 308,50 fredag. Skulle ikke forundre meg at disse to kom inn med kjøp i mars i år, og da blir det litt over 50% profitt på litt over 6 måneder ved realisering. Begge disse bankene er ikke institusjonelle investorer som investerer i et selskap over en lengre periode for hjelpe til å utvikle selskapet, men er ute for å maksimere sin egen korttidsprofitt ved kjøp og salg. Om dette siste er fordelaktig for selskapet kan diskuteres. Det det gjør er at slike selskap som har mange slike investorer blir kortsiktige i stedet for å følge langsiktige planer og mål.

Jeg er glad at jeg jobber i en bedrift med en institusjonell investor som ønsker å utvikle bedriften på lang sikt. Våre eiere går ikke av veien for å knytte sammen bedrifter i sin portefølje slik at de kan lære av hverandre selv om de er innen forskjellige bransjer. At denne investoren ikke er amerikansk er også en fordel (det har jeg prøvd før, og den detaljstyringen var grufull).

Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2015-tråden)

Er det fire Dreamlinere Norwegian får neste år? Når vil den første ankomme?

Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2015-tråden)

Er det fire Dreamlinere Norwegian får neste år? Når vil den første ankomme?

Startet sluttmonteringen av den første 787-9 i forrige uke. Er ute av fabrikken ca rundt midten av januar.

Det var UBS (Sveits) og J P Morgan (USA) som solgte på NOK 308,50 fredag. Skulle ikke forundre meg at disse to kom inn med kjøp i mars i år, og da blir det litt over 50% profitt på litt over 6 måneder ved realisering. Begge disse bankene er ikke institusjonelle investorer som investerer i et selskap over en lengre periode for hjelpe til å utvikle selskapet, men er ute for å maksimere sin egen korttidsprofitt ved kjøp og salg. Om dette siste er fordelaktig for selskapet kan diskuteres. Det det gjør er at slike selskap som har mange slike investorer blir kortsiktige i stedet for å følge langsiktige planer og mål.

Jeg er glad at jeg jobber i en bedrift med en institusjonell investor som ønsker å utvikle bedriften på lang sikt. Våre eiere går ikke av veien for å knytte sammen bedrifter i sin portefølje slik at de kan lære av hverandre selv om de er innen forskjellige bransjer. At denne investoren ikke er amerikansk er også en fordel (det har jeg prøvd før, og den detaljstyringen var grufull).
Det er kunder av bankene, ikke egenhandel

Norwegian har også langsiktige investorer. Tror selskapet er kommet for å bli(kanskje du ønsker de var en døgnflue, hehe)?
Siden 2002 har jeg hatt penger inne i Norwegian. Startet smått med en mnd lønning fra min daværende ex sambo som startet som vertinne i DY. Det var lite cashflow tilbake da så ansatte ble tilbudt å invistere lønningene sine i aksjer. Jeg overtok hennes mnd lønning(ca 20000nok tilbake da i reelle penger, ala netto). Kan ikke si jeg har angret på det all den tid inngangssummen per aksje var rundt 20kr:-)

Last edited:
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Og de nye blir også med Rolls Royce? Noen som vet?

Det er ikke bestemt.

Det ville overraske stort om det ikke blir det

Som forventet så blir det Rolls Royce på disse også, bekreftet i dag

http://www.rolls-royce.com/media/press-releases/yr-2016/pr-2016-02-01-rr-wins-norwegian-order-worth-$2-point-7-billion.aspx
Rolls-Royce has won a $2.7bn order from Norwegian for Trent 1000 engines and TotalCare® long-term service support for 19 new Boeing 787 Dreamliner aircraft.

Re: Norwegian bestiller 222 fly

I tillegg ser det ut som en bestilling (konvertering) av ytterligere 10 Dreamlinere er på gang..

http://uk.reuters.com/article/norwegian-air-boeing-dreamliners-idUKO9N15P02D

Ser det ble litt smør på flesk etter å ha lest linken til Someone, men en spennende sak kan ikke gjentas for ofte ;-)

Etter en rask gjennomgang ser det da ut til fremtidig levering av B787-9 blir som følger:

2016 4x 787-9 (Hvorav 2 allerede er levert)
2017 9x 787-9
2018 9x 787-9
2019 5x 787-9
2020 5x 787-9

I tillegg kommer eventuelt de 10 som er nevnt over og ytterligere 5 purchase rights.

Kan bli en riktig stor longhaul flåte med totalt 55 787 for DY etterhvert om alle flyene blir levert..

Last edited:

Det er en poster på Airliners.net som sier at det går rykter om at Norwegian vurderer Boeing 787-10 ... om avtalen hos DOT går i gjennom ...

På vike ruter vil et slikt fly være av interesse for Norwegian ?

Boeing 787-10 versjonen er den største, men også den versjonen med kortest rekkevidde ...

Det er en poster på Airliners.net som sier at det går rykter om at Norwegian vurderer Boeing 787-10 ... om avtalen hos DOT går i gjennom ...

På vike ruter vil et slikt fly være av interesse for Norwegian ?

Boeing 787-10 versjonen er den største, men også den versjonen med kortest rekkevidde ...

Mellom Europa og østkysten i USA vil jo 787-10 være et veldig effektivt fly, mens slik jeg tolker payload-range charts så vil det vil slite til California, selv om brosjyrene til Boeing påstår en rekkevidde på ca 6400nm

Tror ni 787-10 i Norwegian cabinconfig skulle ha ca 400 seats?

I følge Boeing sin siste ordreoversikt har Norwegian kansellert 6 787-9 maskiner av de som de har bestilt på egen bok. Dermed er ordren redusert fra 19 til 13 maskiner

Derimot så betyr ikke det nødvendigvis at maskinene ikke skal til Norwegian, da det er stor sannsynlighet for at disse faktisk er overført til et leasingselskap, som endel av finansieringen av flyene. Dog kan ingenting bekreftes nå

Attachments

• DYBo.JPG
    DYBo.JPG
    43.6 KB · Views: 1,088
Last edited:
Norwegian nye Dreamlinere

Hvor mange dreamlinere er planlagt inn i Norwegian i år? Og hvor mange gjenstår det totalt å få levert?

Re: Norwegian nye Dreamlinere

Boeing holder på med testflighter på 3 fly nå. G-CLJN, SE-RXA og RXB. Ett fjerde fly skal snart skrus sammen i monteringshallen. Ikke flere fly og se på produksjonslista til Boeing etter disse 4 pr nå.

Back