Re: Norwegian åpner for danske og svenske helter på halene
Jeg ser poengene dine Isbamse, men jeg er ikke like enig.
Selv tror jeg det ville være katastrofalt for Norwegian å bytte navn. Mye av suksessen til Norwegian ligger i at de til en viss grad spiller på nasjonalfølelsen i Norge. Jeg vil faktisk våge å gå så langt at i å påstå at Norwegian neppe hadde oppnådd den suksessen de i dag opplever (opinion, presse, reisende, konkurrenter, osv), hvis ikke profilen og ”Norwegian” hadde vært selskapes profil. Norwegian vinner svært mye på at de gir de norske reisende en norsk identitet som man på ingen måte skal undervurdere.
Når det er sagt, tror jeg avgjørelsen om å profilere flyene med kjente ”scandies” gjør at man myker opp det nasjonale symbolet noe. I motsetning til SAS, å har Norwegian forstått at det er i sitt hjemmemarked røttene må settes. Å bytte merkevarenavn og profil for et selskap som så til de grader fester seg ved sitt hjemmemarked, ville være et markedsmessig selvmord. Det er nettopp navnet ”Norwegian” som skiller selskapet fra SAS.
Jeg ser heller ingen problemer med å markedsføre seg som Norwegian i Sverige og Danmark.
Jeg har ingen problem med å Booke British Airways fra Osl til Billund eller Madrid.
Tror heller ikke at Swiss ikke selger billetter til Nice, eller at Estonian ikke selger billetter til Moskva.
Her er det ikke navnet, men markedsføringen rundt navnet og profilen som er avgjørende. Få er vel i tvil om at Norwegian har lykkes med det?