Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Norwegian at the launch of winter 2015 season will begin to adopt flight number “D8″, initially on flights from London Gatwick for European routes. Certain service from London Gatwick will be using “D8″ flight numbers from 25OCT15. From 27MAR16, Norwegian service for the remainder of London Gatwick, flights to/from Spain, as well as Helsinki, will also see flight number switches from DY to D8.

http://airlineroute.net/2015/07/09/d8-w15/
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Beklagår beklagår. Vanskelig å søke på "D8" her på forumet. Blir for kort :p
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Betyr dette at Norwegian flyvningen operert fra Europeiske baser kun vil få D8 som flightnummer? Eller vil det være noe ala DY/DU miksen hvor flygninger av DU jo står oppført som DY ut mot passasjerene?
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Betyr dette at Norwegian flyvningen operert fra Europeiske baser kun vil få D8 som flightnummer? Eller vil det være noe ala DY/DU miksen hvor flygninger av DU jo står oppført som DY ut mot passasjerene?


Jepp. Nei.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8


Stemmer ikke helt at alle skifter over fra DY til D8 til/fra London Gatwick.
F.eks TRD-LGW og SVG-LGW fortsetter på DY, som i dag, da denne flys (hovedsaklig) av personell fra TRD og SVG basene.

Ellers er listen slik:

Norwegian-ruter, hvor flyvninger skifter IATA-kode fra DY til D8.

Fra 25. oktober 2015:
London Gatwick – Aalborg
London Gatwick – Alicante*
London Gatwick – Berlin Schönefeld
London Gatwick – Budapest
London Gatwick – København
London Gatwick – Faro
London Gatwick – Fuerteventura
London Gatwick – Funchal
London Gatwick – Grenoble
London Gatwick – Helsinki*
London Gatwick – Lanzarote
London Gatwick – Larnaca
London Gatwick – Las Palmas
London Gatwick – Oslo
London Gatwick – Palma Mallorca
London Gatwick – Rom
London Gatwick – Salzburg
London Gatwick – Stockholm
London Gatwick – Tenerife
London Gatwick – Tromsø
London Gatwick – Warszawa


Fra 27. marts 2016:
Alicante – Aalborg
Alicante – Aalesund
Alicante – Bergen
Alicante – Billund
Alicante – Køln
Alicante – København*
Alicante – Gøteborg*
Alicante – Hamborg
Alicante – Helsinki*
Alicante – München
Alicante – Oslo
Alicante – Oslo Rygge
Alicante – Sandefjord
Alicante – Stavanger*
Alicante – Stockholm*
Alicante – Tromsø
Alicante – Turku
Barcelona – Berlin Schönefeld
Barcelona – Billund
Barcelona – København*
Barcelona – Dubrovnik
Barcelona – Gøteborg*
Barcelona – Hamborg
Barcelona – Helsinki
Barcelona – Oslo*
Barcelona – Stavanger
Barcelona – Stockholm*
Barcelona – Trondheim
Barcelona – Warszawa
Helsinki – Alicante
Helsinki – Athen
Helsinki – Budapest
Helsinki – Bourgas
Helsinki – Chania
Helsinki – Dublin
Helsinki – Dubrovnik
Helsinki – Las Palmas
Helsinki – Nice
Helsinki – Oulu
Helsinki – Palma Mallorca
Helsinki – Prag
Helsinki – Rome
Helsinki – Rovaniemi
Helsinki – Split
Helsinki – Tenerife South
Helsinki – Venice
Las Palmas – Bodø
Las Palmas – Evenes
Las Palmas – Helsinki
Las Palmas – Oslo*
Las Palmas – Sandefjord
Las Palmas – Stockholm*
Las Palmas – Tromsø
London Gatwick – Aalesund
London Gatwick – Barcelona
London Gatwick – Corfu
London Gatwick – Dubrovnik
London Gatwick – Gøteborg*
London Gatwick – Helsinki
London Gatwick – Ibiza
London Gatwick – Kefalonia
London Gatwick – Madrid
London Gatwick – Malaga
London Gatwick – Santorini
Madrid – Birmingham
Madrid – Catania
Madrid – København
Madrid – Dubrovnik
Madrid – Hamborg
Madrid – Helsinki
Madrid – Malta
Madrid – Oslo
Madrid – Stockholm
Madrid – Warszawa
Malaga – Aalborg
Malaga – Birmingham
Malaga – Køln
Malaga – København*
Malaga – Gøteborg*
Malaga – Hamborg
Malaga – Helsinki
Malaga – München
Malaga – Oslo
Malaga – Oslo Rygge
Malaga – Sandefjord
Malaga – Stockholm*
Malaga – Warszawa
Tenerife – Oslo

* Visse flyvninger med D8-kode og visse flyvninger med DY-kode
 
Last edited:
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Bodø-Las Palmas er allerede over på D8-callsign nå. Kan hende dette gjelder flere av rutene som opprinnelig skulle skifte til våren.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Rutene fra Spania til Rygge begynte med dette 1. November. ICAO-kode IBK, voice callsign Nortrans.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Mener jeg så OSL-TOS sist uke, var da TOS var stengt p.g.a brøyting en D8 maskin.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Mener jeg så OSL-TOS sist uke, var da TOS var stengt p.g.a brøyting en D8 maskin.

Ja, men denne kom vel opprinnelig fra LPA og var på OSL for litt mer juice i tankene
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Den første observasjonen av NAI i nord, er 2. november. Da fløy IBK2470/-71 Gatwick - Tromsø med EI-FBH (ex LN-NOE). Deretter har alt av charter fra nord til Gran Canaria vært IBK og callsign NORSTRANS. Tromsø har IBK5252/-53, Evenes IBK5248/-49, og Bodø IBK5208/-09. Noen ganger med irsk registrering (-FHB, -FHC, -FHJ), men de fleste med LN-registrerte maskiner.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Kjos' advokater gjör siste innspill med NUK, en oppfinnsom hvit hest pä sjakkbrettet hvorved det siktes ä presse frem en velfortjent 'sjakk matt' mot opposisjonen. Jeg hyller Kjos' sans for juridisk strategi og langlivet forhandlings-linje : aldri legger han ned öksen, inntil NAI blir etablert over Atlanteren etter planen.

http://aviationweek.com/commercial-...-lines-drawn-over-norwegian-s-dot-application

...Quote/ ...Now Norwegian has again filed for a U.S. permit through the U.S. Transportation Department, this time on behalf of its U.K. affiliate, Norwegian UK (NUK) .../Unquote
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Ingen hvit hest i det hele tatt. Dette er et 'rent' engelsk flyselskap med fly- og personalbase i England. Ingen forskjell fra f.eks. Jet2 ...
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Selv mener jeg NUK kunne vel identifiseres som en hvit knekt eller hest (sett fra etablerte majors' side som vi antar ikke betrakter Kjos som vennlig instilt) fordi NUK kan ikke avskues eller skyves vekk av noen forklarlig grunn, som sitter med alle de riktige credentials for retten ä etablere seg som fullbyrdet operatör TATL ... allikevel kommer NUK til ä vende seg om og avslöre seg som business-foe ovenfor nevnte majors, nettopp fordi Kjos beregner ä kunne spille frem NAI ved bruk av NUK son innledende strategi.

Jeg viser til Shakespeare's Lady Macbeth og hennes White Knight.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Oppstarten av D8 var klossete og er årsaken til mye av problemene de nå har med trafikkrettigheter. Imidlertid har Norwegian utvviklet seg til et internasjonalt konsern, og man kjører nå et 'rent' løp med tanke på de enkeltes baser, personale og trafikk. Det er derfor ingen grunn for DOT eller andre til å stikke kjepper i hjulene for DU så lenge de overholder EU's regelverk med tanke på eierskap og bruk av personale.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Det er derfor ingen grunn for DOT eller andre til å stikke kjepper i hjulene for DU så lenge de overholder EU's regelverk med tanke på eierskap og bruk av personale.

Hvorfor i all verden skal ikke DOT og de andre stikke kjepper i hjulene til Norwegian om det gagner deres agenda? Så lenge man er på riktig side av loven er det bare å kjøre på. Norwegian tyner selv grensene, ofte til bristepunktet.
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Hvorfor i all verden skal ikke DOT og de andre stikke kjepper i hjulene til Norwegian om det gagner deres agenda? Så lenge man er på riktig side av loven er det bare å kjøre på. Norwegian tyner selv grensene, ofte til bristepunktet.

Jeg antar at et offentlig departement skal sørge for at ting går riktig for seg i forhold til det lovverk som amerikanske myndigheter har skrevet under på - ikke følge sin egen agenda. DOT skal altså ikke stikke kjepper i hjulene på noen, men opptre i henhold til et sett med regler som de er satt til å forvalte.

At konkurrenter og fagforeninger hos konkurrenter stadig svinger rundt seg med "flags of convenience" får man leve med, men de har fint lite substansielt å fare med i denne saken. Hvis du får anledning til å høre ALPA debattere dette så er det rent faktisk god underholdning (jeg har fått med meg en rekke slike debatter), og strengt tatt så betviler jeg at de selv egentlig tror på en rekke av de tingene de påstår.
 
Last edited:
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

Hva er tanken bak bruken av D8? Utad så selges jo produktet som Norwegian, uansett hvor flyene er stasjonert, hvor crewet er fra eller hvor selskapet som flyr juridisk er registrert. Det står Norwegian på flyet, og passasjerene er vel under det inntrykk at de skal fly med Norwegian.
Så hvorfor bruke to forskjellige koder? Er ikke det bare forvirrende?
 
Re: Norwegian Air International får eget flight number code - D8

http://aircargoworld.com/unions-cry-foul-over-norwegian-subsidiarys-facp-request/

Siste utspill fra Norwegian's side vekker like stor uro blant Fraktfly-Operatörer. saerdeles pga sterk fremmarsj hos Norwegian Cargo med +40% i 2015's förste 9 mndr, samt i betraktning at Kjos valgte noen meget fraktglade 789 hvorav fire stk. skal leveres i 2016 :

Quote / While most of the dispute is over passenger flights, the FACP is of concern in the airfreight industry because of the aircraft that Norwegian Air Shuttle flies on its long-haul routes: the cargo-friendly 787-9, capable of carrying up to 20 tonnes of belly cargo. According to The Loadstar, the carrier’s cargo arm, launched in 2013, grew 40 percent in volume in the first nine months of 2015 and is poised to become a larger part of its business this year, with four more expected 787-9 deliveries in 2016. Norwegian Cargo deals with general and perishable cargo, but does not carry dangerous goods, live animals, human remains or oversize loads. /Unquote
 
Back
Top