• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian 737MAX - statustråd

Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Det har ingenting med pilotmangel å gjøre. Pilotene er ferdig trenet og bare venter på at MAX skal erstatte -800 på Atlanterhavet. Er dokumenter og diverse myndighetsrelaterte årsaker til at 3 MAXfly står ubrukt på bakken i Oslo. (De skal være operert av NAS)
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Det har ingenting med pilotmangel å gjøre. Pilotene er ferdig trenet og bare venter på at MAX skal erstatte -800 på Atlanterhavet. Er dokumenter og diverse myndighetsrelaterte årsaker til at 3 MAXfly står ubrukt på bakken i Oslo. (De skal være operert av NAS)

Kan det være ETOPS det står på?

Ser FYA og FYB stort sett alltid flyr rimelig nære Island, mens -800 som har ETOPS flyr "langt" til havs....
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Kan det være ETOPS det står på?



Ser FYA og FYB stort sett alltid flyr rimelig nære Island, mens -800 som har ETOPS flyr "langt" til havs....



Hadde det vært ETOPS så kunne de vel ha brukt de på andre ruter ?
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

ETOPS er kun påkrevd når man er mere en 1 time ifra nermeste alternative flyplass.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Det har ingenting med pilotmangel å gjøre. Pilotene er ferdig trenet og bare venter på at MAX skal erstatte -800 på Atlanterhavet. Er dokumenter og diverse myndighetsrelaterte årsaker til at 3 MAXfly står ubrukt på bakken i Oslo. (De skal være operert av NAS)
Las vel for litt sia at det var ferie hos div myndigheiter både her og i usa, så det tok lenger tid enn planen å komme gjennom papirbunken.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Ser på radaren at -FYC og -FYD tok en bitteliten tur i dag fra Gardermoen med cirka en times mellomrom.
Tok av fra 19R og landet tilbake, -FYC gikk rundt og gjorde ny approach.

Bare nysgjerrig, noen spesiell grunn til det? :)
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Ser på radaren at -FYC og -FYD tok en bitteliten tur i dag fra Gardermoen med cirka en times mellomrom.
Tok av fra 19R og landet tilbake, -FYC gikk rundt og gjorde ny approach.

Bare nysgjerrig, noen spesiell grunn til det? :)

Kan det ha vært noen kjappe treningsturer?
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Bare få litt luft under vingene. Skal snart i produksjon, og de har stått på bakken lenge. Greitt å sjekke at alt fungerer.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Når begynner de første MAX flyene å krysse atlanterhavet og hvilke ruter settes de inn på først?

Har alle flyvningene med 737-800 over Atlanterhavet gått greit eller har det blitt noen mellomlandinger på f.eks Island?
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

De går allerede to maskiner mellom Skottland/Irland og USA på de lengste rutene. Det har de gjort siden 16/7.

Ser ut som det hele går nærmest plettfritt.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

De går allerede to maskiner mellom Skottland/Irland og USA på de lengste rutene. Det har de gjort siden 16/7.

Ser ut som det hele går nærmest plettfritt.

Er det blokkerte seter eller andre vekt restriksjoner på flygningene over atlanteren?
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Ser ut som MAXene vil bli benyttet på de lengste 737 rutene ut fra ARN til vinteren, samt et par turer til HEL

http://www.routesonline.com/news/38...s-boeing-737max-routes-from-stockholm-in-w17/
Norwegian in last week’s schedule update filed planned Boeing 737MAX 8 service from Stockholm Arlanda, currently scheduled to commence from the week of 29OCT17. Planned 737MAX operation as follow.

Stockholm Arlanda – Dubai eff 31OCT17 6 weekly
Stockholm Arlanda – Gran Canaria/Las Palmas eff 31OCT17 7 weekly
Stockholm Arlanda – Helsinki eff 01NOV17 2 weekly
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Som passasjer eller kabinpersonale merker en ingen forskjell bortsett fra redusert motorstøy og krympet do bak.

Seter, sky-kabin, vindstøy og generell opplevelse er samme som -800.
 
Back
Top