Norwegian 737MAX - statustråd

LN-HFH

ScanFlyer Gold
Norwegian 737MAX - statustråd

Har sett en del steder den siste tiden at det ryktes om at norwegian blir lanseringskunde på 737max, noen som kan bekrefte dette på noe vis?
Virker jo litt rart, da det står en del maskiner til southwest rundt omkring Boeing-fabrikken som vel bare mangler motorer (og litt annet stæsj kanskje), i tilegg så var det vel southwest som skulle ha MAX først.
 
Last edited:
Re: Statustråd - Norwegian 737max

Antar det følger noen "goder" med å være lanseringskunde? Man tar jo en kalkulert risk (jfr B787) med å være først ute. Får man billigere fly, eller for å bruke bilspråket, følger det med utvidede serviceavtaler og garanti? Norwegian vil jo få mye gratis pr ved å være lanseringskunde.
 
Re: Statustråd - Norwegian 737max

Det er vel snakk om europeisk lanseringskunde ;)

Leste noe om at Southwest ikke fikk på plass avtale for sine piloter for B737MAX før B737CL var ut av flåten.... derfor Norwegian som global lanseringskunde.
 
Re: Statustråd - Norwegian 737max

Yupp, skal vi tro Wikipedia er Norwegian satt opp som første mottaker av 737 MAX i mai
 
Re: Statustråd - Norwegian 737max

DY's første er linjenummer 6360, så det kan nok stemme sånn circa. Mulig Lion er før - de har allerede fire maskiner som er klare for testflyvninger.

Southwest har planlagt å fase inn typen i tredje kvartal - da maskinen opprinnelig var planlagt sertifisert. Nå ligger imidlertid Boeing flere måneder foran skjemaet, noe som kan gjøre det mulig å levere de første maskinene allerede i mai. Derfor blir trolig Lion eller Norwegian første kommersielle operatør.
 
Re: Statustråd - Norwegian 737max

Det har jo vært kjent en stund at 6 maskiner vil bli levert i 2017, og nå er det også ute at de planlegger å få levert 10 737-8Max i 2018
 
Re: Statustråd - Norwegian 737max

DY's første er linjenummer 6360, så det kan nok stemme sånn circa. Mulig Lion er før - de har allerede fire maskiner som er klare for testflyvninger.

Southwest har planlagt å fase inn typen i tredje kvartal - da maskinen opprinnelig var planlagt sertifisert. Nå ligger imidlertid Boeing flere måneder foran skjemaet, noe som kan gjøre det mulig å levere de første maskinene allerede i mai. Derfor blir trolig Lion eller Norwegian første kommersielle operatør.

Første levering til Southwest i juli i følge dem selv i dag, men de kaller seg fremdeles launch customer, selv om Norwegian da blir først ute med levering i mai, som de da kaller launch operator
 
Re: Statustråd - Norwegian 737max

Første levering til Southwest i juli i følge dem selv i dag, men de kaller seg fremdeles launch customer, selv om Norwegian da blir først ute med levering i mai, som de da kaller launch operator
Kommer denne pressetalsmannen til Trump fra Southwest? Alternative fakta.....
Det var jo Lion air som var først med å bestille Max. South west var vel ikke nummer 2 heller. I ettertid er det vel de som først får levert en ny modell som blir stående som launch oparator. I de fleste tilfeller har launch operator også vært første selskap til å sette typen i kommersiell drift. Et av få tilfeller av det motsatte er 787-9, der Air New Zealand var launch customer og første som fikk levert modellen, men ANA satt den i drift 2 dager før.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Med launch customer, så menes vel det selskap som plasserer den ordre som gjør at prosjektet når den minimumsgrensen i ordre man har satt for å sette prosjektet ut i livet. Trenger vel derfor ikke være den første ordren,
eller den første levering, men ofte en en stor ordre som drar opp volumet nok til at det blir levedyktig... (men kan ta feil)

http://money.cnn.com/2017/01/26/news/companies/norwegian-jumps-southwest-737-max/

W
 
Last edited:
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Med launch customer, så menes vel det selskap som plasserer den ordre som gjør at prosjektet når den minimumsgrensen i ordre man har satt for å sette prosjektet ut i livet. Trenger vel derfor ikke være den første ordren,
eller den første levering, men ofte en en stor ordre som drar opp volumet nok til at det blir levedyktig... (men kan ta feil)

http://money.cnn.com/2017/01/26/news/companies/norwegian-jumps-southwest-737-max/

W
Nja ikke helt enig. Dersom Boeing trengte 200 ordre for å sette 787 i live, så ville det vært rart om det var f.esk det 8ende selskap som bestilte, som ble launch customer, bare forde det var de som gjorde at 200 ble passert.

Lion air bestilte ikke mindre en 201 737max9 og 29 739ng det skulle jo uansett være nok.
http://www.boeing.com/commercial/customers/lion-air/orders-lions-share-737-max.page
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Hvis jeg husker rett, ble de store amerikanske (Southwest, United, American) spurt om de ville vente på 737's avtager, men ingen var villige til å vente til 2020 and beyond på nye fly. Derfor ble MAX fullført som et kompromiss.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Kan vi håpe på at første maskin kommer med en egen design (ikke en logojet fra Pepsi Max men et design som viser at dette er den første Max'n)
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Får disse maskinene, Norwegian sine da, montert noe underholdningssystem ?
 
Re: Norwegian starter Providence og Stewart fra Bergen

Noen som kjenner til om det er/blir underholdningssystem på 737MAX-ene til DY?
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Til å begynne med vil de så vidt jeg har forstått heller ikke få WiFi, da dette utstyret foreløpig ikke er sertifisert for 737 MAX
 
Back
Top