Norway FIR and OFIR

Må vel innrømme at all AFTN opplæringa har blitt fortrengt forlenge siden...;)
AFTN er for spesielt interesserte.....kommer uttrolig langt med zqzx og ztzx
 
I gamle dager foregikk dette med en egen teleks, i dag er det heldigitalt, et slags internett altså.

Hva slags nett transporteres dette over, egentlig? Jeg tåler ei rimelig teknisk forklaring, eventuelt peker til noe informasjon.
 
Litt info fra Eurocontrol (ikke så veldig teknisk):

The AFTN

The data interchange in the AFS is performed by the Aeronautical Fixed Telecommunications Network, AFTN. This is a message handling network running according to ICAO Standards documented in Annex 10 to the ICAO Convention. With a history dating back to the 1950's, it was in fact the world's first large-scale message handling system. It was conceived according to the special needs of its users but also restricted by the technology available then. Today several hundred nodes located in virtually every country of the world exchange messages on links of different types and speeds using "store-and-forward" procedures.

The European part of the AFTN forms an important component of this world-wide network. It handles a large volume of message traffic originating and/or terminating in Europe but also considerable transit traffic. There is one or more AFTN nodes in every European country.
 
Vi har to FIR i Norge:

Norway FIR - ENOR

Bodø Oceanic FIR - ENOB

Norway FIR er delt inn i tre Area of Responsibility (AoR), disse er:

Bodø - ENBD
Stavanger - ENSV
Oslo - ENOS

AoR ene "styres" av sine respektive kontrollsentraler, Bodø ATCC har i tillegg Bodø Oceanic FIR i sin portefølge.

Mvh,
Tusen takk for svaret (og til OP for spørsmål) sitter her på Scandic Hotel i Asker, studere opp til eksamen og også var villedet av "Eksamensoppgaver" boken. Vel å merke den er ikke online, men fortsatt ikke rettet!!

Blir litt mett med både feil men også rotete reglement. Kan finne i Luftfartstilsynet sin sider regler om "5 flygninger" i siste 90 dager for å kunne ta passegerer. Og uoverensstemmelse om reserve...drivstoff og olje må ha 45 minutter reserve, mens de fleste andre sier nå 30 minutter for flygning i dagen. 45 om natt.

Det er litt forvirrende!
 
Back
Top