Norway FIR and OFIR

Roxman

ScanFlyer Gold
Kan noen hjelpe meg med å si hvor mangen FIR Norge er delt inn foruten Bodø OFIR. Jeg trodde det var 3 stk, men boka <Eksamensoppgaver til "PPL> sier det er 4 foruten Bodø FIR..:drunk:

Kan noen gi meg eksakt tall og hva disse heter?:):)

Vi har to FIR i Norge:

Norway FIR - ENOR

Bodø Oceanic FIR - ENOB

Norway FIR er delt inn i tre Area of Responsibility (AoR), disse er:

Bodø - ENBD
Stavanger - ENSV
Oslo - ENOS

AoR ene "styres" av sine respektive kontrollsentraler, Bodø ATCC har i tillegg Bodø Oceanic FIR i sin portefølge.

Mvh,

Hekkan. Når det endelig kommer noen med artige spørsmål så er noen raskere ute.

Grr.

K

FIR - Fligt Information Region, Flygeinformasjonsregion

OFIR - Oceanic Flight Information Region

Mvh,

ATCK: Da kan du jo svare på hva som er adressen for å sende en AFTN-melding til Oslo ATCC. Den tror jeg ingen kommer deg i forkjøpet med!

Når Roxman skal ut og fly. :)
Jeg tror vi kunne holdt på sånn noen timer. Men det kan hende at enkelte ville synes det var relativt kjedelig. :D

Som vanlig er spm til PPL fra LUftfartsskolen utdatert. Har aldri vært med på noe så frustrerende som å ta teori gjennom deres internettløsning. Utrolig at de har monopol på all teori i Norge når produktet de leverer er gjennomført RÆVA!

Tenkte på utskrift og der er visst ofte P (Printer) brukt som siste bokstav. Men for å sende melding dit kom jeg frem på BIKFYXYV med en melding om HAPPY NEW YEAR! Og jammen fikk jeg svar. Men nå har de dratt fra Island og tilbake til USA for leeeenge siden! Godt mulig det ennå sitter noen på BIKFYXYV men det vet jeg ikke.

Er dette fjernskriveradresser...? Jeg tenker på f.eks. BIKFYXYV.

Ja, nesten. Det er adresser som brukes i AFTN.

Enkelt forklart:
Man har en hovedadresse, feks ENZVZTZX, der vi deler opp i ENZV (Nordeuropa, Norge, Sola) og så en enhet ZTZ (Tårnet) og så til slutt "terminal" (X for utskrift, P for meldingssentral, V for skjerm).
Skal man sende en melding til Oslo kontrollsentral blir det f.eks ENOSZQZX, der ZQZ er "mottakssentral" for alle IFR-flygingsmeldinger, mens ZFZ er for VFR-flyginger.
I gamle dager foregikk dette med en egen teleks, i dag er det heldigitalt, et slags internett altså.

Ja, nesten. Det er adresser som brukes i AFTN.

Enkelt forklart:
Man har en hovedadresse, feks ENZVZTZX, der vi deler opp i ENZV (Nordeuropa, Norge, Sola) og så en enhet ZTZ (Tårnet) og så til slutt "terminal" (X for utskrift, P for meldingssentral, V for skjerm).
Skal man sende en melding til Oslo kontrollsentral blir det f.eks ENOSZQZX, der ZQZ er "mottakssentral" for alle IFR-flygingsmeldinger, mens ZFZ er for VFR-flyginger.
I gamle dager foregikk dette med en egen teleks, i dag er det heldigitalt, et slags internett altså.

Strukturen i adressen minner meg om det jeg drev på med i min militære karriere.... Lange papirremser med kryptrerte tegn.... Godt å høre at verden har gått litt videre siden den gang.:D

Back