Norway Airlines/Air Europe

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Dette bildet er nok litt sjeldent. Det var eneste gangen jeg så begge 737-ene til Norway Airlines i Air Europe-farger. Dette var på Gatwick 27/8-1989.

00029.jpg
 
Morsomt! Ikke mange av dem aa se. Paa denne tiden jobbet jeg i SR og JA-rep'ene var stadig innom kontoret mitt og stjal kaffe .... :p

Paa den annen side ga det meg ogsaa sjansen til aa proeve produktet deres ... har mange gode minner fra denne tiden.
 
Heisann!
Godt å se dette bildet på nett igjen :)

Takk for at du har notert datoen, vet du også om det er LN-NOR som står nærmest?
 
Noen morsomme detaljer jeg la merke til på bildet, som sikkert kan hjelpe i identifesringen;

Flaggene står hver sin vei; det ene står i fartsretningen, mens det andre står den "riktige" vegen.

Det nærmeste flyet har registreringen skrevet slik at LN står rett bak bakre lasteromsluke og de tre siste bokstavene på selve luken.

Det bakre flyet har ikke LN bak bakre lasteromsluke.

Det nærmeste flyet har Boeing 737-xoo påskrevet foran framre (styrbord) lasteluke, det bakre flyet har det ikke.
 
Fellowship, det er NOR som står bakest - bare se under
 

Attachments

  • LN-NOR.jpg
    LN-NOR.jpg
    44.8 KB · Views: 407
Det var et artig bilde.

Jeg fløy med begge 737 til Norway Airlines frem og tilbake til Gatwick, i 1989 må det ha vært.
 
overalt her i verden...på airBaltic vil du f.eks være kortest mulig...;)
 
Hadde vært artig å lært litt mer om dette selskapet. Er ikke mye å finne på nettet om det, men forstår det slik at selskapet gikk med i dragsuget etter Air Europe kollapsen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Norway_Airlines

Norway Airlines var et norsk charterselskap basert i Oslo. Selskapet operererte med to Boeing 737-300 i perioden 1988 til 1992. Disse ble i 1992 erstattet av to fly fra McDonnell Douglas MD-80-serien, en MD-83 og en MD-87. Selskapet betjente én vanlig flyrute, mellom Oslo lufthavn, Fornebu og London Gatwick Airport, først på kontrakt med Air Europe, men fra 1991 på egen hånd. På det meste hadde Norway Airlines 196 ansatte. Etter langvarige økonomiske problemer og totale tap på om lag 100 millioner kroner begjærte selskapet oppbud i oktober 1992.

Selskapet ble etablert 2. april 1987 av en gruppe investorer fra Trøndelag, og det opprinnelige formålet var å drive charterflygninger i middelhavsområdet. Flyselskapet Ansett Australia var en kort periode etter oppstarten inne som investor. Selskapets viktigste oppdragsgiver på charter, Sun Tours, gikk konkurs i 1988, noe som førte til at Norway Airlines flyttet sin virksomhet til det britiske chartermarkedet. Air Europes holdingselskap gikk inn som en tredels eier i oktober 1989, og det norske selskapet overtok Air Europes rute mellom Fornebu og Gatwick gjennom en såkalt wet lease-avtale, samt flygninger til en rekke andre internasjonale destinasjoner ut fra London. Air Europe gikk konkurs i 1991, noe som førte til at Norway Airlines måtte stoppe driften for en periode.

Sterling Airways kom inn som en ny strategisk minoritetseier, og disse to selskapene gikk sammen i en allianse med Transwede. Formålet var å sikre seg konsesjoner til å fly mellom de skandinaviske hovedstedene, men slike konsesjoner ble ikke gitt. I stedet opprettet Norway Airlines en egen rute mellom Oslo og London. Virksomheten opphørte 14. oktober 1992 da styret i selskapet begjærte oppbud.
 
Back
Top