Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Originally posted by chocks
Neimen er det ikke Servisair som har handlingen også....
Bra, takk Kurt!Originally posted by LN-KGL
Fellowship, det er NOR som står bakest - bare se under
Originally posted by LN-MOW
Det ligner mistenkelig paa en DC9-21, ja ....![]()
Norway Airlines var et norsk charterselskap basert i Oslo. Selskapet operererte med to Boeing 737-300 i perioden 1988 til 1992. Disse ble i 1992 erstattet av to fly fra McDonnell Douglas MD-80-serien, en MD-83 og en MD-87. Selskapet betjente én vanlig flyrute, mellom Oslo lufthavn, Fornebu og London Gatwick Airport, først på kontrakt med Air Europe, men fra 1991 på egen hånd. På det meste hadde Norway Airlines 196 ansatte. Etter langvarige økonomiske problemer og totale tap på om lag 100 millioner kroner begjærte selskapet oppbud i oktober 1992.
Selskapet ble etablert 2. april 1987 av en gruppe investorer fra Trøndelag, og det opprinnelige formålet var å drive charterflygninger i middelhavsområdet. Flyselskapet Ansett Australia var en kort periode etter oppstarten inne som investor. Selskapets viktigste oppdragsgiver på charter, Sun Tours, gikk konkurs i 1988, noe som førte til at Norway Airlines flyttet sin virksomhet til det britiske chartermarkedet. Air Europes holdingselskap gikk inn som en tredels eier i oktober 1989, og det norske selskapet overtok Air Europes rute mellom Fornebu og Gatwick gjennom en såkalt wet lease-avtale, samt flygninger til en rekke andre internasjonale destinasjoner ut fra London. Air Europe gikk konkurs i 1991, noe som førte til at Norway Airlines måtte stoppe driften for en periode.
Sterling Airways kom inn som en ny strategisk minoritetseier, og disse to selskapene gikk sammen i en allianse med Transwede. Formålet var å sikre seg konsesjoner til å fly mellom de skandinaviske hovedstedene, men slike konsesjoner ble ikke gitt. I stedet opprettet Norway Airlines en egen rute mellom Oslo og London. Virksomheten opphørte 14. oktober 1992 da styret i selskapet begjærte oppbud.
Hadde vært artig å lært litt mer om dette selskapet. Er ikke mye å finne på nettet om det, men forstår det slik at selskapet gikk med i dragsuget etter Air Europe kollapsen.
https://no.wikipedia.org/wiki/Norway_Airlines
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.