Northport OY fra 1.oktober

Ja, her var det mange som har hørt fæle ting om Northport gitt...pussig nok virker det som de fleste av dem jobber i Servisair...:sarc Nei, gi ihvertfall Northport en sjanse, så får dere heller komme og si "hva var det jeg sa" senere.

Er det slik at dere som er veldig kritiske til Northporth her jobber for SA...?

Edit: ser at LCH har tenkt samme tanke som meg - bare at han var litt kjappere...

Originally posted by Someone

Virker som om SA folket fortsatt sutrer over av Dy kontrakten glapp!

Sutrer ikke for at kontrakten glapp, det er ikke de ansattes skyld det. Og det er ikke bare SA folk som er skeptiske til Northport, langt ifra. Med tanke på at det var 2000 søkere til stillingene, og at bare 2 i SA fikk jobb, samt noen få fra SGS kunne Northport fått en kjempemulighet til å skaffet seg personell med erfaring og alle utsjekker som kreves. Over 200 i SA måtte gå, og over 70 i SGS må gå når Westair tar over posten. Derfor er det utolig bittert at det nye selskapet ikke kunne ansatte flere av de som måtte bli ledig, men slik er livet.

DEt jeg er mest bekymret for er at resten av bransjen kommer til å benytte bemanningsbyrå for å rekrutere folk, nå som adecco tok over vikarene til SA, så får ikke vikarene samme lønn som de som jobber der fast, dette er folk som har meget bra kompetanse, blir bare satt ned i lønn fordi de er vikarer og blir sendt over til vikarbyrå. Nå som NA kommer inni markedet med bruk av bemanningsbyrå og mindre lønn enn de andre aktørene på OSL, dermed besparelser så kan det kanskje friste for SGS,WF og SA å følge etter. Det setter hele yrket i dårlig lys, dårlig betalt, misnøye som igjen fører til gjennomtrekk og dårlig kompetanse, jeg gidder ikke å stue baggasje for 120 kr timen, da sitter jeg heller i kassa på rimi, og med en arbeidskontrakt som er litt i gråsonen så er jeg enda mere i tvil, proffice GODTAR IKKE at arbeidstaker har andre jobber.
De som jobber på innsjekk fikk beskjed om at de i stille stunder kunne stikke ned i PMZ for å lempe bag, ehhhh... er det stille på innsjekk, så er det stille i PMZ og... Eller man kunne jobbe på taxfree, når man jobber for proffice på gardermoen må man ha med 2-3 forskjellige arbeiduniformer skjønner dere..
Proffice har ikke en gang peiling på hva de snakker om, de som har med rekruteringen har jo blitt forbanna på folk på intervju fordi at den man intervjuer har spurt om skiftplaner og evt andre praktiske spm, det er arbeidgiveren sin det, og proffice har hatt mange dyktige SA-folk på intervju, men de vil jo ikke ha dem. Det virker som de vil ha unge uerfarne folk som er husmenner og nikkedukker som ikke har peiling på arbeidsrett og lønn.
Men jeg håper at Northport ike mislykkes, men at de må innse at å ansette egne folk lønner seg best i lengden

På Arlanda fungerer det jo helt greit. Selvfølgelig tar det noe tid før man kjenner hverandre, men etter at SA har hatt flere år på seg til å skaffe nok utstyr og nok folk på jobb så er det til tider fortsatt dårlig. Folkene der løper som f... de, men hjelper ikke når utstyr og bemanning nok ikke er på plass?

Det er til tider dårlig fordi at flyene sjelden er på osl til rett tid, enten så kommer dem 15-20 minutter for tidlig eller så kommer dem seint, da tuller de til for de som jobber for dem, så forlanger de hæærn fløtte meg at det skal være nok folk til alle flyene, hadde norwegian betalt mer for bakketjenestene så hadde de fått flere folk ut, men som kjent så betaler NAS for x antall pers på hvert fly, dette blir satt opp på programmet for bemanningen, og når flyene detter ned før og etter rutetid så sier det seg selv at det tuller seg litt til. SA handler ikke bare NAS, heldigvis for det, skulle jeg ha handlet NAS en hel dag uten noen andre selskaper hadde jeg blitt kokko, for mere krevende og surrete flyselskap skal man lete lenge etter, det er jo teknisk stadig vekk, og mannskap blir sittende fast på flyene, så må andre fly vente på å bli tømt. Håper fortsatt at NAS og Northport finner tonen.

Jeg tror nok også at det skal gå bra når Northport overtar Norwegian fra oss - det er ingen grunn til at det ikke skal gjøre det.

Legger merke til at det påpekes at bare to stk fra Servisair har fått jobb i Proffice Aviation. Og at det kun er et fåtall fra andre aktører som har fått tilbud om jobb. Klart at Proffice hadde hatt mulighet til å få med seg en del personer med mye kompetanse og utsjekker, men de vil også ved å ansette gamle travere få med seg inngrodde holdnigner. Er det noe Proffice Aviation IKKE trenger, er det inngrodde holdninger! Proffice ønsker å tenke nytt - og da kan man ikke dra med seg en haug med folk som alle har sin egen oppfatning av hvordan det best skal drives. Klart man må ha de rette personene i nøkkelposisjoner, men på innsjekk, gate og ramp trenger man ikke mange års bransjeerfaring for å gjøre en god jobb.

Ønsk Northport og Proffice lykke til! Utfordringene står i kø for dem, men jeg er overbevist om at de skal klare brasene!

Hilsen svenk som er lei seg for at vi mistet Norwegian, men har fullforståelse for at Norwegian velger den billigste tilbyderen!

Nå har jeg absolutt ingen peiling på kontraktene som er skrevet mellom SA og DY angående hvordan handlingen skal foregå, hvor mange folk som skal være på hvert fly, hvilket utstyr SA skal stille med osv., men det høres veldig underlig ut om man skulle ha en kontrakt som er basert på at flyene til enhver tid ankommer Gardermoen til rett tid - det er vel uansett hvor punktlig en flyplass/-selskap er en nokså sjelden foreteelse. Et handlingselskap må vel basere seg på at det er en viss uforutsigbarhet i denne typen aktivitet, og om det ikke er systematiske skjevheter i ankomst-/avgangstider så skulle vel denne usikkerheten spille mindre rolle (om et DY fly er tidlig inne, så er kanskje et annet DY-fly sent ute slik at de som skulle jobbet på det sene flyet kan ta det som ankommer tidlig osv.).

Blir som regel 4 Ramp workers på hvert fly! Synes det er mye feilinformasjon fra Vaskeball. Kjenner ikke igjen den beskrivelsen av Proffice/Northport som blir fremlagt...

FEIL/MISVISENDE:

Proffice GODTAR IKKE at arbeidstaker har andre jobber. (2 personer som jeg kjenner har en annen jobb i tillegg, etter avtale med Proffice)

De som jobber på innsjekk fikk beskjed om at de i stille stunder kunne stikke ned i PMZ for å lempe bag, ehhhh... ( På sikt vil det bli slik at alle skal kunne gjøre alle jobber for å få et fleksibelt system. Også stuere i innsjekk/gate, men det er ikke slik at man skal gjøre flere ting samme dag)

De som har med rekruteringen har jo blitt forbanna på folk på intervju fordi at den man intervjuer har spurt om skiftplaner og evt andre praktiske spm. (Rart ikke jeg fikk kjeft da....^_^ )

Vil ha unge uerfarne folk som er husmenner og nikkedukker som ikke har peiling på arbeidsrett og lønn (Denne påstand er vel litt for useriøs til å kommentere....)

De som jobber på innsjekk fikk beskjed om at de i stille stunder kunne stikke ned i PMZ for å lempe bag, ehhhh... ( På sikt vil det bli slik at alle skal kunne gjøre alle jobber for å få et fleksibelt system. Også stuere i innsjekk/gate, men det er ikke slik at man skal gjøre flere ting samme dag)

Dette er grunnen til at jeg ga en lang bjelle i å søke NårtPårt/Pråååfis

Bare vent til de tar over TaxFree på Innland ;)

Tror det er en god del folk som kommer til å være rundt Gardermoen den 1 oktober for å se hvordan dette kommer til å gå:colgate:
Glad jeg ikke skal fly Norwegian på en god stund, kommer til å bli SAS fremover;)

Ja, blir satt observation deck, inngang kun for SA/ex SA ansatte :p

Litt "dumt" å være i USA, for det skulle vært spennende å sett hvordan dagen hadde utartet seg. Er ikke bare bare å starte opp 1OKT som er en Søndag, første dag i Høstferien, første uka i Elgjakta.. Det lyser UM, AVIH, FIREARM i hopetall :old

Originally posted by Vaskeball

Intervjuerne på Proffice har faktisk blitt sure når de har blitt spurt om skiftplaner osv, blant annet flyplassdrift.

Det er helt normalt. Det er sjelden aa finne HR-folk med peiling paa hve som foregaar i driften. De er bare ute ett aa sile ut folk basert paa kriteria de faar ovenfra. Ingen vits aa gaa i detaljer om driften - de har ikke peiling, og de skal de heller ikke ha.

Arbeidssoeking er generelt i stor forandring. Etter at internett og online jobbsoeking ble normen, har personalavdelngene forvandlet seg til rene 'festninger'. Mye av aarsaken ligger i at det naa kommer saa mye soeknader at det ikke er praktisk mulig aa sortere alt for haand. Naa for tiden soeker man ofte paa dusinvis av jobber der man foer soekte paa et par stykker. Med brev, frimerker, kopier etc var det jo litt arbeid aa soeke. Naa modifiserer man et mer eller mindre standard coverbrev, hekter vet et par attachments og trykker paa 'send' knappen ..

Skal man ha jobb idag, maa man enten komme inn bakveien eller bli ekspert i aa finne de rette soekeordene personalkonsulenten soeker etter. Selv har jeg faatt jobb kun en gang etter aa ha gaatt 'tjenesteveien'.

Kostnadspresset i bransjen er ogsaa saa stort at man ikke VIL ha for mange med erfaring. Det er billigere med hoey rotasjon og mange uerfarne enn veteraner med hoey loenn selv om det blir mye opplaering.

Velkommen til Flybransjen 2006.

Originally posted by norshuttle
På Arlanda fungerer det jo helt greit. Selvfølgelig tar det noe tid før man kjenner hverandre, men etter at SA har hatt flere år på seg til å skaffe nok utstyr og nok folk på jobb så er det til tider fortsatt dårlig. Folkene der løper som f... de, men hjelper ikke når utstyr og bemanning nok ikke er på plass?

Exactly!

Sannheten er jo nå at ingen vet hvordan Northport vil klare seg. Jeg har hørt en del stygt om de i Stockholm men da jeg var der nå sist gikk alt på skinner. Det tar tid å starte opp med noe nytt. Men det blir sinnsykt spennende å se hvordan de skal klare seg på OSL med noe så stort som Norwegian.

Hilsen,
Laurenz

Det kommer nok ikke til å gå smertefritt for seg de første dagene med så mange uerfarne folk, men vi får håpe Finnene og Svenskene får skikk på oss ;)
Det er nok ikke noe annet å forvente når et selskap skal starte fra bunn på en rimelig ukjent flygplats

At ansatte på bakken jobber over faggrenser er noe som kommer mer og mer. Også i SGS er dette tildeles meget utbredt, på mindre stasjoner. Så ikke bli overrasket om dere treffer en stuer i gaten eller på check-in i distriktsnorge.
Det virker pga. mindre stasjoner har som oftest ett fly om gangen å konsentrere seg om. Folk sjekker inn før flyet har landet. Da er behovet for arbeidskraft størst på trafikk. Etter ankomst er behovet størst på apron, ergo arbeidskraften flyttes ut.

Nå er trafikk tettheten og arbeidssituasjonen annerledes på GM, og Northport løser sikkert dette på en annen måte, men ikke vær så negativ ovenfor arbeid over faggrenser. Du lærer mer, får et helhetsintrykk, og har mer å skrive på cvèn.

Hilsen
Innsjekker, gate-mann, stuer, catering-mann, de-icer, lost bagasje-mann og bilettkontor-mann

Originally posted by Vaskeball

Hørte rykter om at Northport på arlanda ga elendig service.

Må si at fra et pax synspunkter Northport helt supre at ha å gjøre med på ARN

Originally posted by SK1399

Hilsen
Innsjekker, gate-mann, stuer, catering-mann, de-icer, lost bagasje-mann og bilettkontor-mann

er nesten alt det der jeg også da, men legg til Vekter og frakt-mann samt at du trekker fra catering-mann.. så har du min hverdag :)

Originally posted by MountainDew

Det kommer nok ikke til å gå smertefritt for seg de første dagene med så mange uerfarne folk, men vi får håpe Finnene og Svenskene får skikk på oss ;)
Det er nok ikke noe annet å forvente når et selskap skal starte fra bunn på en rimelig ukjent flygplats

Bare for å si en ting, Kjos forventer at alt går på skinner fra dag 1! Der i gården aksepteres ikke at det blir en innkjøringsfase. Northport har hatt mer enn nok tid på å skaffe folk, traine dem og sørge for at utstyret står på plass til søndag 1 oktober kl 00.00. Og svensker og finner som kan alt og man må stole på har man vel mer enn nok eksempel på på Gardermoen:colgate:

Back