Northport OY fra 1.oktober

rampen

ScanFlyer Silver
Som tidligere kjent skal Northport OY overta bakketjenestene til Norwegian på Osl. Om 14 dager skal 170 personer ut i "ilden" og starten kan neppe bli noe annet enn veldig tøff. Pr.dags dato har Northport fått levert 2 Mulag trekkere og en mobil heater på Gardermoen, mere utstyr skal visstnok komme til Gardermoen neste uke. Det var over 2000 søkere på de jobbene Northport utlyste, og de mener selv de har funnet de riktige personene til jobbene som skulle bestettes. Av de 170 personene som har jobb, har 35 stk erfaring fra flyplassvirksomhet fra tidligere, og av disse skal 12 ha jobb fra flyplass den senere tid. Ramp traineer har ikke flyplasserfaring, men vært daglig leder ved en McDonald`s restaurant tidligere.. Opplæringen til selskapet har nettopp begynt, de har 14 dager på seg til å traine 170 personer til alt som har med handling å gjøre. 14 dager er ingenting det, i andre selskaper må man ha jobbet i mange måneder for å kjøre push-back eller airstartere eller brokjøring. Det skal bli spennende å se hvordan dette går, tror de ansatte i Norwegian er skeptisk til det som kan komme til å skje.

Servisair har vel ikke akkurat brukt flere måneder på å lære opp folk i pushbackkjøring nå i sommer..... Og at man må være rakettforsker for å kjøre en pushback er vel å ta i litt. Forøvrig hørte jeg at mannen som skal være ansvarlig for å lære opp folk ute, kommer fra SGS. Det hørte jeg fra folk i SGS. Om det er sant eller ikke, aner jeg ikke, men jeg vil vel tro at skal de først betale en mann for å lære opp folk i stuing, velger de neppe en fra McDonald. Men mulig noen her på forumet vet noe konkret om dette, ikke bare rykter??

Hele opplegget til Northport har potensial til å bli katastrofal for eget firma, Norwegian og for alle som jobber på OSL... Tror ikke de er særlig ønsket av "de gamle grå" på OSL. Men kanskje de klarer dette og løser jobben bedre enn SA noen gang har klart. Vi får bare vente og se. Jeg er ihverfall spent.

Kommer erfarne folk og motiverte folk! disse karene har vært handlings personel på LHR,ZRH,HEL,ARN og klarer nok å følge GROUND HANDLING MANUAL for Norwegian. Norwegian blir nok fornøyd når den blir fulgt opp og gjennomført slik den skal!!!

Originally posted by MountainDew

Går bra dette! Kommer erfarne folk fra Helsinki og Arlanda i oppstartfasen :up:

Hjelper ikke med 2 mann fra Helsinki og Arlanda når Norwegian har opptil 9-10 bevegelser i timen, spesielt på morgenene. 2 mann kan ikke være overalt. Det tar tid å lære opp folk, og det tar tid for hver enkelt person som har fått jobb for å finne ut om helsen holder, eller om det er en jobb man kan trives i. Er ikke bare bare å stå ute i 25 minus på vinteren og lempe bag fra fly til fly uten særlige pauser. Og som en skriver så har SA brukt mye folk på push backer i sommer, men det har gått veldig fint. Push back kjøring er vel ikke den vanskeligste jobben for en stuer akkurat.

Originally posted by rampen

Som tidligere kjent skal Northport OY overta bakketjenestene til Norwegian på Osl. Om 14 dager skal 170 personer ut i "ilden" og starten kan neppe bli noe annet enn veldig tøff. Pr.dags dato har Northport fått levert 2 Mulag trekkere og en mobil heater på Gardermoen, mere utstyr skal visstnok komme til Gardermoen neste uke. Det var over 2000 søkere på de jobbene Northport utlyste, og de mener selv de har funnet de riktige personene til jobbene som skulle bestettes. Av de 170 personene som har jobb, har 35 stk erfaring fra flyplassvirksomhet fra tidligere, og av disse skal 12 ha jobb fra flyplass den senere tid. Ramp traineer har ikke flyplasserfaring, men vært daglig leder ved en McDonald`s restaurant tidligere.. Opplæringen til selskapet har nettopp begynt, de har 14 dager på seg til å traine 170 personer til alt som har med handling å gjøre. 14 dager er ingenting det, i andre selskaper må man ha jobbet i mange måneder for å kjøre push-back eller airstartere eller brokjøring. Det skal bli spennende å se hvordan dette går, tror de ansatte i Norwegian er skeptisk til det som kan komme til å skje.

det er folk fra mc donalds som skal jobbe der ja... good luck

Originally posted by rampen

Originally posted by MountainDew

Går bra dette! Kommer erfarne folk fra Helsinki og Arlanda i oppstartfasen :up:

Hjelper ikke med 2 mann fra Helsinki og Arlanda når Norwegian har opptil 9-10 bevegelser i timen, spesielt på morgenene. 2 mann kan ikke være overalt. Det tar tid å lære opp folk, og det tar tid for hver enkelt person som har fått jobb for å finne ut om helsen holder, eller om det er en jobb man kan trives i. Er ikke bare bare å stå ute i 25 minus på vinteren og lempe bag fra fly til fly uten særlige pauser. Og som en skriver så har SA brukt mye folk på push backer i sommer, men det har gått veldig fint. Push back kjøring er vel ikke den vanskeligste jobben for en stuer akkurat.

2 mann??? nei det antallet stemmer ikke...

Handling for Norwegian fungerer best der "nye" har overtatt. Dvs BGO, SVG, TRD og TOS.

Gi Northport en sjanse først, og så kan man heller ta en diskusjon på hva som eventuelt ikke fungerer.

Jo, det stemmer! Og den ene av disse kommer ikke fra Arlanda, men fra Landvetter i Gøteborg som en skrev tidligere. Han er foresten en hyggelig kar, som bruker natten til å få hjelp av osl`s folk til å bli bedre kjent med flyplassen og jobben dere skal begynne med. Synes synd på dere som skal begynne i Northport, synes det er kjempefint at dere har en fin instilling og har bra entusiasme. Dere vil møte en tøff hverdag, uansett om dere yter 110% så er ikka alle fornøyd hvis det en dag skjærer seg med 10 min delay selv om dere mener det ikke er deres feil får dere høre det. Og som en skrev her, det er de gamle "grå", de liker ikke at et nytt selskap truer andres arbeidsplasser. Det er også riktig at det er en i SGS som har fått jobb med å lære opp folk, men han er ikke Ramp Traineer. Han har heller ikke noen erfaring med å lære opp folk, heller ikke kjent med Norwegian`s lasterutiner som er noe annet enn SAS sitt. Og det er mange ledd som skal på plass innen 14 dager, som opplæring av stuere, opplæring av innsjekkspersonell, opplæring av HC, opplæring av folk i PMZ, opplæring av OPS, osv.. For dere som skal begynne der, dere er vel klar over at lokalene deres fortsatt står tomme, ikke så mye som et bord der inne. Dere har en virkelig tøff tid i møte, håper dere lykkes tross min negativitet:wink

Originally posted by Lystige Laura

Handling for Norwegian fungerer best der "nye" har overtatt. Dvs BGO, SVG, TRD og TOS.

Gi Northport en sjanse først, og så kan man heller ta en diskusjon på hva som eventuelt ikke fungerer.

Ikke rart det, dere sender knapt 20 bag ut fra de destinasjonene, untatt TOS. Prøv å få en snuing på 25 min der flyet kommer inn med 140 bag og skal ut til f.eks Faro, Dubrovnik,Krakow,Gdansk,Warsawa,Heraklion, osv med f.eks 200-275 bag på hver eneste flight så kan du poste tråden på nytt!

Ja, da gjentar jeg det jeg sa og legger til at de som handlet Norwegian før da må ha gjort en dårligere jobb selv med 20 bag.

Det dreier seg om yrkesstolthet og stå på vilje i alle ledd, ikke hvor mange bag som skal gjennom systemet!

Originally posted by Lystige Laura

Ja, da gjentar jeg det jeg sa og legger til at de som handlet Norwegian før da må ha gjort en dårligere jobb selv med 20 bag.

Det dreier seg om yrkesstolthet og stå på vilje i alle ledd, ikke hvor mange bag som skal gjennom systemet!

Fint du nevner det med yrkessstolthet, for er det noe de ansatte i SA ha er det akkurat det. Selv om 200 mann er oppsagt, står de på, får flyene ut på rutetid, og stiller opp på frivakter for å hjelpe til. Akkurat dette har blitt lagt merke til utad, noe som kan hjelp de ansatte til å finne nye jobber. Hvis du mener de ansatte i Sa ikke har yrkesstolthet, så har du bommet godt selv om bare 2 mann har fått jobb i det nye selskapet.

Nei, jeg mener ikke at SA ikke har stått på etc. Det jeg prøver å få frem er gi Northport en sjanse først før de dømmes nedenom og hjem.

Dette gaar nok bra. Klarer Swissport det paa Sea-Tac, klarer Northport det paa OSL.

Som nevnt ovenfor - det er ikke 'rocket science' man skal drive med. To uker til aa drive opplaering foer oppstart er langt mer enn det som er normen her borte .... og med support fra hjemmebase og utestasjoner er det ingen grunn til at ikke C172, Mountain Dew og de andre skal klare seg med glans.

Nå husker jeg nå engang når SA etablerte seg på Gardermoen, og akkurat det samme skjedde da, de hadde lite folk, og det kom erfarne folk fra både fjern og nær fra andre Servisair stasjoner og hjalp til......

Det gikk seg fort til...

I tillegg var jo noen stykker noen år senere i utlandet på andre nyoppstartede stasjoner for å lære opp nyansatte der og...

Slapp av, dette har kommet for å bli, la folket få en sjanse, og som Lystige Laura sier, dette handler om yrkesstolthet også.......Den kan pinadø forbedres i mange selskaper som allerede er her på Gardermoen...Deriblant også Servisair...

:old

Originally posted by LN-GBM

Ikke mobb McDonald's-folk... :) Vi er mennesker vi også!

McDonald folk er flink til å jobbe raskt og effektivt i stressende omgivelser. Om vi har folk som kommer fra McDonalds så ser jeg på det som en positiv arbeidserfaring.

Hørte rykter om at Northport på arlanda ga elendig service, NAS folk gruer seg visst noe enormt når Northport skal ta over for SA. Det er mye gjennomtrekk der nede, flyene står lenge før noe kommer å tar dem i mot, ikke snakk om fem minutter, men myyyyyyyyye lengere... Men jeg håper at Northport får det bra på OSL. Skal bli artig å se om 14 dager gitt.
PS.. Jeg har sett arbeidskontrakten til Proffice, imponert er jeg slett ikke... det var noen punkter som jeg var ganske skeptisk til.

Back