Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Re: Den europeiske streiketråden 2017

Da ble det streik i SAS

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

I praksis har man utsatt fristen til torsdag, for da tas alle ut i streik hvis det ikke oppnås enighet. Nå er det jo bare 2 stykker
 
Re: Den europeiske streiketråden 2017

I praksis har man utsatt fristen til torsdag, for da tas alle ut i streik hvis det ikke oppnås enighet. Nå er det jo bare 2 stykker
Det er sant men enighet så fort er sjeldent.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Den europeiske streiketråden 2017

Jaja, SAS-flyvningen min på torsdag ettermiddag ble mao. bestilt på så idiotisk tidspunkt som praktisk mulig, forstår jeg.
 
Re: Den europeiske streiketråden 2017

Useriøs kommentar, kun med hensikt å fjerne all sympati (hvis det fremdeles finnes) fra pilotenes sak. Ingen tvil om hvem passasjerene vil skylde på.

https://www.nrk.no/norge/alle-norske-sas-piloter-tas-ut-i-streik-fra-torsdag-1.13682059


Til NRK sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Thorbjørn Lothe, at de er veldig skuffet over resultatet.

– Det ble lagt frem krav på lønns og arbeidsvilkår som vil øke kostnadene i selskapet betydelig, og som går lagt ut over de endringene som andre norske arbeidsgivere har i disse dager. Så det er helt uaktuelt å gå inn på den type ordninger på en gruppe som er svært privilegerte i utgangspunktet, med et godt lønnsnivå på en million pluss.

Videre sier Lothe at pilotene jobber omtrent 175 til 180 dager i året og at de har i snitt fire arbeidsdager i uken.

– De har mye mer ferie og fritid enn andre grupper i samfunnet. Det er ikke grunnlag for at de skal jobbe mindre enn det de gjør i dag, sier han.
 
Re: Den europeiske streiketråden 2017

Useriøs kommentar, kun med hensikt å fjerne all sympati (hvis det fremdeles finnes) fra pilotenes sak. Ingen tvil om hvem passasjerene vil skylde på.]

Jeg hørte uttalelsen på radio, og reagerte også på den. Sannsynligvis har meninga vært, som du er inne på, å gi sympati til SAS. For min del slo det imidlertid ikke slik ut, for jeg fikk inntrykk av ei arbeidsgiverside med lite forståelse for sine ansatte.

"Vi mener kravene til XXX er urimelige, selv om vi har forståelse for YYY. Slik det er nå er avstanden stor, men vi er åpne for å snakke med motparten når som helst, dersom de vil se på kravene på nytt." Eller noe slikt. Intetsigende uttalelse som passer i en hver streikesituasjon.
 
Gode gamle topplønna brukes igjen som eksempel for å undergrave egne ansattes sympatier i samfunnet forøvrig. Hjelper neppe på forhandlingsklimaet. Ingen skal fortelle meg at variabel roster uten planleggingsmuligheter med ca hver fjerde helg fri for en fersk styrmann er det luksuslivet herr Lothe fremlegger det som. Men så sier han i praksis at de har én mill pluss i lønn også da, så skal vel ta det han sier med en klype salt. Uansett var svaret hans smakløst og utenfor det han er programforpliktet til å si i en slik situasjon.
 
Re: Den europeiske streiketråden 2017

Jeg har en tur med SAS fredag morgen, retur 10 dager etter med Norwegian, bestilt gjennom tredjepart. Forstår jeg det riktig slik at dersom jeg bestiller en sikkerhetsbillett ut med et annet selskap, og da ikke benytter meg av utreisen med SAS, at returen automatisk blir kansellert selv om den er med et annet selskap?
 
Re: Den europeiske streiketråden 2017

Hvordan blir dette med tanke på Cityjet?

Jeg har en tur med SAS fredag morgen, retur 10 dager etter med Norwegian, bestilt gjennom tredjepart. Forstår jeg det riktig slik at dersom jeg bestiller en sikkerhetsbillett ut med et annet selskap, og da ikke benytter meg av utreisen med SAS, at returen automatisk blir kansellert selv om den er med et annet selskap?

Alle Norwegian sine reiser bestilles som enkeltturer, så da er det isåfall tredjeparten sine regler som gjelder. Norwegian kansellerer ikke hjemreisen selv om du ikke møter opp på utreisen.
 
Er det nokon som veit om denne opptrappinga kjem 14. September 00:01 eller 14. September 23:59?

Med andre ord, natt til torsdag eller natt til fredag?

Utifrå http://riksmekleren.no/index.php/ja...?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=8&pid=726 så står det "Fra 14. september kl. 24.00 87 medlemmer." som jo gjer det noko vanskjeleg å tolke :) (har 2 viktige SAS-flygingar torsdag morgon som eg eventuelt på bestille alternativ reiserute til)

Dette tolker jeg som natt til fredag - 24:00 brukes oftest på slutten av den dagen, 00:00 som begynnelsen på den aktuelle dagen. Men gudene vet
 
La oss håpe de er ferdige med streiken før sykkel VM i Bergen. Jeg tør ikke å tenke på konsekvensene.
 
Hva med Dansk og Svensk besetning i Cockpit mellom OSL og CPH ?? Jeg skal reise med SK 1455 og hjem med SK 1456 på lørdag - Er disse avgangene besatt med Norsk, Svensk eller Dansk besetning - eller blir den dem kansellert uansett ??

Jan
 
Hva med Dansk og Svensk besetning i Cockpit mellom OSL og CPH ?? Jeg skal reise med SK 1455 og hjem med SK 1456 på lørdag - Er disse avgangene besatt med Norsk, Svensk eller Dansk besetning - eller blir den dem kansellert uansett ??

Jan

Det er bare de som har norske piloter som streiker. Alle andre flighter går som normalt. Vet dessverre ikke hvordan man ser om flighten har norsk crew?
 
Det er bare de som har norske piloter som streiker. Alle andre flighter går som normalt. Vet dessverre ikke hvordan man ser om flighten har norsk crew?

På OSL-CPH så er det jo lett og se, da det kommer an på om det er 737 eller A32x som fly.
Skal ikke si det aldri dukker opp en svenske eller noe annet "mot normalt", men man kan i hvertfall være langt opp på 90-tallet-prosent sikker hvis man ser flytypen

Hvordan blir dette med tanke på Cityjet?

Ikke norsk crew der, så ingen grunn til at de ikke skal fly
 
Gjelder det samme Cimber og Air Nostrum, er man "trygg" om man har booking med dem?

Cimber er jo nå Cityjet, og uansett så er det jo ingen norske SAS-piloter her.

Så er det alltid en risiko for hvor flyet vil bli brukt, men de kan uansett ikke tas ut i streik her
 
Slik jeg ser det er disse flyene - en 738 og en A320

16.9.2017 OSL - CPH SAS SK 1455 A 320 +
16.9.2017 CPH . OSL SAS SK 1456 B 738 +

Jan

På OSL-CPH så er det jo lett og se, da det kommer an på om det er 737 eller A32x som fly.
Skal ikke si det aldri dukker opp en svenske eller noe annet "mot normalt", men man kan i hvertfall være langt opp på 90-tallet-prosent sikker hvis man ser flytypen



Ikke norsk crew der, så ingen grunn til at de ikke skal fly
 
Back
Top