Norske flyselskaper

Rland

ScanFlyer Silver
Medlem
I E24 har Torbjørn Lothe, som er leder i NHO Luftfart en kronikk der han snakker om de norske flyselskapene Norwegian, SAS og Widerøe som tilsammen taper 3 milliarder kroner i billettinntekter med dagens operasjon kontra en normal sommermåned.
==> https://e24.no/norsk-oekonomi/i/jdE...-taper-mest-men-har-ennaa-ikke-faatt-en-krone

Hva er egentlig et norsk flyselskap?

Er det eierskap, antall ansatte i Norge, eller norsk operasjon som er grunnlag for begrepet?

Jeg håper at denne tråden kan frembringe fakta om det norske innholdet i hvert av de omtalte flyselskapene

Det sies at SAS har i overkant av 4000 som er ansatte i Norge. Hvor stor del av antall ansatte er dette? Er alle disse direkte ansatte eller ansatte i bemanningsbyråer og innleide til SAS?
Jeg har også lest at Norwegian har ca 2000 ansatte i Norge. Er dette fast ansatte?
For en tid tilbake snakket jeg med en nordmann i WF sitt kundesenter som bodde og hadde kontor i Manila - er dette en ensom svale, eller har WF en del ansatte i utlandet?

Hadde vært fint med konkrete tall og så kan hver og en av oss selv trekke konklusjoner om hvor norsk selskapet er.

Blir ikke dette diskutert nok i andre tråder .. ?

For en tid tilbake snakket jeg med en nordmann i WF sitt kundesenter som bodde og hadde kontor i Manila - er dette en ensom svale, eller har WF en del ansatte i utlandet?

.

WF har et kontor i Thailand som bemannes av norske ansatte som er der en måned av gangen. Dette for å minimalisere nattarbeide i Norge.

Vedkommende du snakket med er stuck på Filippinene etter en ferietur. Hun hadde laptopen i sekken og jobber nå derfra.

Blir ikke dette diskutert nok i andre tråder .. ?

Det blir diskutert i andre tråder, men jeg tenkte at en mer rendyrket tråd med fakta fra alle tre var mer oversiktlig. Trekker en inn Norwegian i en SAS tråd og motsatt blir det ofte en avsporing fra hva tråden handler om.

Et NORSK selskap har hovedkontor i NORGE !

Anatall ansatte i underselskaper i andre land har ingen betydning på Nasjonalitet.

Det siste jeg så var at den norske eierandelen i SAS er 2,8%. Kanskje noen som vet mer om hvem eller hva som sitter på disse aksjene?

Det siste jeg så var at den norske eierandelen i SAS er 2,8%. Kanskje noen som vet mer om hvem eller hva som sitter på disse aksjene?

Det er masse små aksjonærer, og så små at de hver for seg ikke synes på listen over de største aksjonærene.

Takk for info. Er Fred Olsen fremdeles inne som aksjonær?

Aner ikke

Men de har i hvertfall ikke mer enn 0,69%, som er de aksjonærene som synes. Ser at heller ikke «oljefondet» synes der. De eier vel i snitt 2% av alle europeiske aksjer, men synes tydeligvis at SAS ikke er noe å satse på...

Ellers er den «norske» andelen nå 3,54%, men det er spredd såpass utover at enkelt aksjonærer kommer frem. Grunnen til at de opplyser om det er jo at de må sikre at minimum 50% er eiet av EU/EØS borgere

https://www.sasgroup.net/investor-relations/the-share/shareholders/

Aner ikke

Men de har i hvertfall ikke mer enn 0,69%, som er de aksjonærene som synes. Ser at heller ikke «oljefondet» synes der. De eier vel i snitt 2% av alle europeiske aksjer, men synes tydeligvis at SAS ikke er noe å satse på...

Ellers er den «norske» andelen nå 3,54%, men det er spredd såpass utover at enkelt aksjonærer kommer frem. Grunnen til at de opplyser om det er jo at de må sikre at minimum 50% er eiet av EU/EØS borgere

https://www.sasgroup.net/investor-relations/the-share/shareholders/

Med mindre de har solgt nylig så har oljefondet drøye to prosent. Eid via Stockholmsbørsen

Med mindre de har solgt nylig så har oljefondet drøye to prosent. Eid via Stockholmsbørsen

De synes ikke på SAS sin liste, og såvidt jeg vet pleier ikke de skjule eierandeler via megler eller klientkontoer. Så tyder på de da har mindre enn 0,69%

Synes det er helt kurant å snakke om SAS, Widerøe og Norwegian som norske flyselskap. Sas har mange ansatte i eget selskap mens Norwegian kjøper flere tjenester av andre.

Om et selskap har så eller så mange ansatte i andre land spiller jo ikke så stor rolle når man snakker om Jotun, Yara, Jordan, Norsk Hydro, Equinor og flere andre.

Selskaper som DnB og Telenor har mange ansatte i utlandet og mange av dem jobber for den norske virksomheten. Men det ville vært litt rart å snakke om dem som "ikke norske".

Utrolig mange større norske selskaper bruker utenlandsk arbeidskraft både i Norge, som fjernarbeid mot Norge eller at de jobber for selskapets utenlandske virksomhet. Mer eller mindre all klassisk produksjon har blitt flyttet fra Norge til utlandet. Men de fleste omtaler disse selskapene som norske selv om langt over halvparten av de sysselsatte jobber i utlandet. Og til de som lurer så er det først og fremst kostnader som har drevet denne utviklingen.

Støtter norsk hovedkontor som en grei definisjon på norskhet.

Last edited:
PWC: Hvor er et selskap skattemessig hjemmehørende?

Norske regler

Norske skatteregler har til nå lagt hovedvekten på hvor ledelsen av selskapet på styrenivå har funnet sted, dvs. hvor de faktiske styrebeslutningene fattes. Utenlandske selskaper med omfattende virksomhet i Norge anses ikke hjemmehørende her så lenge styremøtene avholdes og styrebeslutningene fattes utenfor Norge. Slike selskaper kan som nevnt ha begrenset skatteplikt til Norge for virksomheten her. Vurderingen av om norske selskaper anses utflyttet fra Norge tar også utgangspunkt i ledelsen på styrenivå, men her har man i praksis gjort en bredere vurdering av selskapets tilknytning til Norge. Det har ikke uten videre vært tilstrekkelig å avholde styremøtene utenfor Norge for å anse et selskap utflyttet, dersom selskapets øvrige ledelse og virksomhet har forblitt i Norge.

SAS er svensk, og DY norsk (foreløpig)

W

Last edited:
Der er jo alltid en mulighet, aksjekursen i SAS har vel utviklet seg dårligere enn markedet så ikke noe dårlig salg i så måte.

Folketrygdfondet er vel også største eier i DY om dagen nå med 6.58%... har de kjøpt seg opp nylig?

Back