Norske crew klare for C-17

Speedbird

ScanFlyer Gold
Norske crew klare for C-17
Ti piloter og fem lastemestere fra Luftforsvaret har gjennomført tre måneders typekurs på Boeing C-17 Globemaster III på Altus Air Force Base i Oklahoma, USA, i forbindelse med Strategic Airlift Capability (SAC).

Les hele saken:
http://www.mil.no/luft/start/nyheter/aktuelt/article.jhtml?articleID=184468

Jeg kom tilfeldigvis over en interessant artikkel på mil.no,
hvor norske crew nå gjør seg klare til å begynne å fly C-17.
Denne maskinen vil vi få en del til Norge i årene som kommer,
og kanskje også til Rygge Airshow?? :D

Litt skuffet over at det ikke er pictures by Speedbird. Altus...var der på flystevne/open day med en gammel Waco i 1988. Those were the days (-:

Tommy:
Refererer fra artikkelen: hvorav Norge har kjøpt 400 timer.

Rolf:
Jeg vet jeg vet .. Men ikke se bort i fra at det dukker opp noen bilder "by Speedbird" i forbindelse med C-17 i løpet av en måned eller to.. =)

Grattis med første (antar jeg) artikkel. Forventer at alle (av interesse ihvertfall) blir linket her på forumet :old :D

Du fikser vel meg en liten kjapp tur i C-17 hvis den dukker opp på RAS 09 :colgate: ;)

Det hadde bare vært å spurt pent så hadde jeg glatt reist 9 timer herfra, eller 1,5 timer fra der jeg bodde frem til April og opp til Altus ;) Altus ligger rett nordvest for treningsområdet for "primary"-elever på Sheppard; vest for Lawton.

Bra folk de har sendt til C-17 kurs! :-)

Er det C17, FA20, C30J, F16, Orion og Awacs man nå kan fly dersom man er pilot i det norske forsvaret? (i tillegg til skole/treningsfly da)

Artig artikkel fra Journalist Speedbird :) Kanskje du får ta studietur til USA og undersøke saken nærmere?

Er det C17, FA20, C30J, F16, Orion og Awacs man nå kan fly dersom man er pilot i det norske forsvaret? (i tillegg til skole/treningsfly da)

Fixed wing: Ja. (hvis vi ser bort fra at det heter DA20 og C130J)
Rotary wing: Lynx, 412SP (soon to be HP) og SeaKing.

Det meste av "action'en" i USA er ferdig (var slik jeg forsøkte å vinkle artikkelen - formidle at treningen er over og de venter nå på Papa på flyet), men en studietur til Ungarn er på blokka. (se: jeg har lært journalist utrykk! :D )

Se der ja, der var de i gang. C17 opplæringen skulle egentlig vært utført for lenge siden, men pga at det tok tid før flyet ble utsatt levert, så har dette dratt ut i tid. Hadde vært fristende å fått 401 timer, så kunne jeg tatt siste. Dette er et rått fly i følge de som har peiling.

Var der ikke noget om at også Danmark,Sverige og Finland skulle benytte dette fly ??
--
Hvis ja mon så ikke den bliver lidt speciel bemalet ??

Hilsen
Ole

Fixed wing: Ja. (hvis vi ser bort fra at det heter DA20 og C130J)

Strengt tatt ikke, hvis man snakker ICAOsk, og det er det jeg mistenker JohnnyEagle for å gjøre.. ;)

EDIT: Ser at han nevnte det selv ja....

Last edited:
Var der ikke noget om at også Danmark,Sverige og Finland skulle benytte dette fly ??

De deltagande länderna:

USA 1 000 flygtimmar per år
Sverige 550 flygtimmar per år
Nederländerna 500 flygtimmar per år
Norge 400 flygtimmar per år
Italien 300 flygtimmar per år
Rumänien 200 flygtimmar per år
Polen150 flygtimmar per år
Finland 100 flygtimmar per år
Bulgarien 65 flygtimmar per år
Slovenien 60 flygtimmar per år
Ungern 50 flygtimmar per år
Estland 45 flygtimmar per år
Lettland45 flygtimmar per år
Litauen 45 flygtimmar per år
Tjeckien 40 flygtimmar per år

Ja, alle landene stiller med crew.

JohnnyEagle: Tenkte "vanlig" forkortelse og ikke ICAO, beklager den..!

M609: OK, det var ikke jeg klar over - forstod på en kamerat i HeliOne at de skulle påbegynne modifiseringen, men da er de allerede i gang.
Hvor mange individer er modifisert?

M609: OK, det var ikke jeg klar over - forstod på en kamerat i HeliOne at de skulle påbegynne modifiseringen, men da er de allerede i gang.
Hvor mange individer er modifisert?

1 er fullført.
Meiner å hugsa at planen er å oppgradere kun ein del av dei 18 maskinane Norge har. Trur det var snakk om 10 stk.

Back