C-17-seremoni i Ungarn

Speedbird

ScanFlyer Gold
C-17-seremoni i Ungarn
Tolv nasjoner, deriblant Norge, har gått sammen om å kjøpe tre store transportfly av typen C-17. 27. juli markerte starten for Heavy Airlift Wing i Ungarn.

Les hele saken:
http://www.mil.no/luft/start/nyheter/article.jhtml?articleID=187722

Da kan Norge skryte av at vi har C-17 som en del av flåten vår,
vi har kjøpt 400 timer i året - så denne blir et vanlig syn, spesielt på OSL. :)

Per i dag er det også planen at den vil dukke opp på et flystevne her litt utpå høsten også.. :D

Flotte fly! En gang fløy jeg rett under en slik i min C152 :)
Ønsker deg et fortsatt flott opphold i Ungarn

Var det nødvendig for Forsvaret å sende både deg og Vidar ned dit en uke for å dekke den seremonien?? *mumle noe om mine skattepenger osv.*

Jaja, så lenge skattepengene mine ble brukt til å sponse deg en billett med "you know who", så var det vel verdt det :D

Militært spleiselag! Kult!
Hva var grunnen til at Ungarn ble valgt som flaggnasjon?

Det er mulig at det som står har noe med det å gjøre :)
Ungarn er vertsnasjonen for Strategic Airlift Command (SAC), og i tillegg til å stille Papa Air Base til disposisjon er de også flaggnasjon for prosjektet.

Norge har jo bare betalt, mens Ungarn stiller jo en hel base!
Kunne de ikke gjort det slik at 6 nasjoner fikk fargene sine på, hver sin halvdel? :lol:

Joda, jeg ser argumentet om militærbasen som de stiller til disp. :) Spørsmålet dreier seg mer om hva som ligger bak dette valget. Er det strategiske hensyn? Er det arbeidsplasser? Er det prestisje? Er det penger å tjene?....

Jfr. tidligere artikler i mil.no (og andre steder) står SAC i denne sammenhengen for Strategic Airlift Capability. Er dette feil? SAC er en gammel innarbeidet USAF-betegnelse, så det er vel naturlig å forveksle med Command, men jeg tror ikke det er relevant i denne sammenhengen.

Korrekt... Supreme Allied Commander du tenker på regner jeg med? Som i SACEUR, SACLANT, etc...

Korrekt... Supreme Allied Commander du tenker på regner jeg med? Som i SACEUR, SACLANT, etc...
Nei, Strategic Air Command, faktisk. Og i artikkelen i trådstart (quotet seinere i tråden) ser det ut til å være automatikk i at SAC er gamle Strategic Air Command, selv nesten 20 år etter deaktiveringen. :old

Tror jeg går over til å kalle hele greia HAW, jeg, så slipper jeg å bli helt :confused:

Joda, jeg ser argumentet om militærbasen som de stiller til disp. :) Spørsmålet dreier seg mer om hva som ligger bak dette valget. Er det strategiske hensyn? Er det arbeidsplasser? Er det prestisje? Er det penger å tjene?....

Det står noe om dette i siste utgave av Offisersbladet.

Oberst i U.S. Air Force, John Zazworsky,
som leder det multinasjonale flysamarbeidet
forteller at valget falt på basen
i Papa fordi Ungarn tilbyr god infrastruktur.
Det er lett å frakte materiell med tog, via
motorveien eller med fly. Det er dessuten
kort vei til Budapest. I tillegg ble det
reklamert med at Ungarn har et lavt
kostnadsnivå, noe som ikke er helt innfridd,
på grunn av blant annet boligprisene.

http://www.offisersbladet.no/images/offisersbladet0409/OB_4_09_web_ny.pdf

Back