Re: Norsk/Nordisk luftfart om 5 år
Hehe

Beklager at dette blir OT, men å si at det ligger en "tung teoretisk utdannelse" bak en flyger må være årets overdrivelse. Det er langt mellom professorene på flyskolene, for å si det slik. Hvor er komiske Ali?
Kunne ikke dy meg
EASA/JAA-teorien til Air Transport Pilot Licence har jeg aldri tatt selv, men derimot det noe eldre ICAO-pensumet. Felles for sertifikatene er at det er et rimelig omfattende pensum med en bred fagsammensetning på teknisk, operativt, lovverk, navigasjon, menneskelige faktorer og begrensinger, osv osv, mye på ganske så akademisk engelsk, og med eksamener som har en relativt høy terskel for "bestått", i forhold til karakterskalenen på høgskolen. I tillegg er det internasjonale krav til språk. Mange av de som går flyskolen i USA tar både amerikansk og europeisk pensum for å kvalifisere til jobb på begge kontinentene.
Mange flyskoler er universiteter eller integrert i høgskoler, og jeg har møtt flere professorer innen luftfarten enn du nok tror eksisterer. (At det ikke er professorer i Tromsø er vel ganske naturlig, all den tid flyutdannelsen der er både ny og har veldig lite volum internasjonalt sett.) Mye av forskningen som er utført av professorene og andre fagfolk innen luftfarten, har ført både teknisk, operativ og ikke minst mellommennesklige samoperasjoner opp på nivå som ikke bare er tørt stoff på en tavle, men som omsettes i praktisk bruk hver eneste dag over store deler av verden. Hadde, helt eksempelvis, de medisinske fagmiljøene rundt sykehus og legekontorer, med alle sine tilstedeværende professorer og doktorer, vært i nærheten av luftfarten i CRM, rapporteringsprosedyrer og Safety Management systemer, hadde både jeg og mange andre hatt mange flere venner og slektninger i live enn vi hadde trengt å miste på grunn av feildiagnoser, "mistede legepapirer" og manglende oppfølging... Dette ikke for å rakke ned på yrkesgruppen, men for å si at det er viktige miljøer som kan ha mye å lære innen kvalitetssikring og operativ risikohåndtering, der luftfarten har hatt det på plass lenge, og fremdeles utvikler og perfeksjonerer det.
Til slutt: Komiske Ali bor i de forente arabiske emiratene med familien sin, rapporteres det. I motsetning til ham, er vi en del personer her på forumet som har luftfart som yrke og prøver å bidra til å løse opp myter og å forklare litt om hverdagen og om ting som opptar oss (eller noen av oss) til personer med andre jobber innen bransjen (også de er profesjonelle), luftfartsinteresserte og passasjerer/gjester som er fascinert av sivil luftfart. Slengbemerkninger av det man i det forjettede land ville kalt "derogatory remarks", som dissingen av flygerutdannelsen i det foregående innlegget, bidrar ikke til en følelse av at det er fornuftig tidsbruk å prøve å forklare ditt eller datt, eller å delta i diskusjoner på forumet, og er kanskje årsaken til at det er ganske få av oss her på forumet. Tenk gjerne litt på hvem du "snakker til" før du rakker ned på yrkesgrupper som bidrar til å holde forumet aktivt — det er ikke alle som er 18 år gamle her...