Norsk/Nordisk luftfart om 5 år

Re: Norsk/Nordisk luftfart om 5 år

Bare for å få det på det klare...
Gjennomsnittsalderen på en pilot i SAS er 47-48 år.
Dette er en ukes gammel info som jeg fikk tak i ;)

Bare for å bidra: Jeg tror, og håper, SAS klarer seg. Likens; jeg tror ikke mange folk i luftfarten stemmer FrP, de vil legge ned halvparten av landetsflyplasser(skal ikke starte noen debatt her nå nei! ;) )

Hvis SAS forsvinner tror jeg mange av de mindre flyplassene her til lands(altså mindre enn de 5-6 store) kommer til å blø.

-----------

Skal vi diskutere politikk og luftfart, sindreh?
Luftfarten er den biten av transportsystemet i landet vårt som er nærmest er uavhengig av subsidier, og dermed selvbærende. De små flyplassene og ATC, security etc mottar penger som er generert av avgifter i utgangspunktet. (Fra de større lufthavnene)
Om SAS slutter på en lufthavn (nå flyr vel ikke de på de minste, det er vel mer typisk Widerøe), så overtar vel en annen operatør.
At jeg heller vil ha SAS der enn f.eks Ryanair, er en helt annen sak.

Jeg tilhører den ytterst private delen av luftfarten, hvor det ikke er en krone i overføringspenger fra Staten. Tvert i mot - vi bidrar med en masse avgifter til Staten hver eneste dag. Vi vet at vi må prestere hver dag, i morgen kan det være slutt, om ikke kundene kommer. Om vi hadde hatt statlig /kommunal lønn, og sikker jobb som på i en statlig jobb / kommunal jobb, skal jeg love at det var mange som hadde latt være å strekke seg det lille ekstra hver dag, for sikkerhet, service og økonomi.

Bortsett fra de som flyr ambulanseoppdrag og som ev. har konsesjonsruter på vegne av staten, så passer ikke luftfarten inn med statlig eierskap.
Jeg trodde den teorien var gått ut på dato. Jeg kan love deg at det finnes rikelig med borgelig innstilte medarbeidere i det private næringsliv, sindreh.

Tally-Ho

Både TUI Nordic og Thomas Cook har den siste tiden rekruttert, og rekrutterer fremdeles.I sistnevnte selskap finnes det ikke en pilot som selv har dekket ratingen, tvert i mot er det lønn fra dag en på kurset.

Rekrutterer ikke Thomas Cook også fra CTC Wings Cadet/ATP programmet? Man får da riktignok lønn under TRen, men kun sim-delen (£1000 skattefrie i måneden av CTC). Samme lønn får man visstnok også under line training, med mindre selskapene gir lønn i tillegg da?
Man får altså lønn under TRen, men må betale £6-7000 for ett såkalt Airline Qualification Course, som er en kombinasjon av MCC og JOC (obligatorisk selv om man har MCC fra før av). Dette er riktignok ikke en del av TR, men om Thomas Cook har hentet piloter herifra den siste tiden er det ikke helt uten egen kostnad (dog ett av de bedre tilbud i dagens marked). :)

Rekrutterer ikke Thomas Cook også fra CTC Wings Cadet/ATP programmet? Man får da riktignok lønn under TRen, men kun sim-delen (£1000 skattefrie i måneden av CTC). Samme lønn får man visstnok også under line training, med mindre selskapene gir lønn i tillegg da?
Man får altså lønn under TRen, men må betale £6-7000 for ett såkalt Airline Qualification Course, som er en kombinasjon av MCC og JOC (obligatorisk selv om man har MCC fra før av). Dette er riktignok ikke en del av TR, men om Thomas Cook har hentet piloter herifra den siste tiden er det ikke helt uten egen kostnad (dog ett av de bedre tilbud i dagens marked). :)

-----

Med forbehold om at dette ble innført på det aller siste kurset, som starter opp nå, stemmer ikke dette i Thomas Cook Airline Scandinavia. Kanskje gjelder det i Thomas Cook UK / Tyskland (Condor)?

Praksis har vært - slik det skal være - at firmaet dekker rating (A320), lønn og dietter fra dag 1, samt selvfølgelig alt av hoteller, flyreiser, kursutgifter o.l.

Helt frem til siste opptak sto firmaet ganske fritt med hensyn til "flytypebakgrunn", men har nå - i dagens marked - valgt å plukke primært de med Airbusbakgrunn.
P.g.a. "overrepresentasjon" av danske piloter, har man de siste gangene primært sett etter norske, svenske og finske piloter, til basene OSL, ARN og HEL.

Tally-Ho

Med forbehold om at dette ble innført på det aller siste kurset, som starter opp nå, stemmer ikke dette i Thomas Cook Airline Scandinavia. Kanskje gjelder det i Thomas Cook UK / Tyskland (Condor)?

Det er det fullt mulig at du har rett i. :)

Back