Re: Norsk/Nordisk luftfart om 5 år
-----------
Skal vi diskutere politikk og luftfart, sindreh?
Luftfarten er den biten av transportsystemet i landet vårt som er nærmest er uavhengig av subsidier, og dermed selvbærende. De små flyplassene og ATC, security etc mottar penger som er generert av avgifter i utgangspunktet. (Fra de større lufthavnene)
Om SAS slutter på en lufthavn (nå flyr vel ikke de på de minste, det er vel mer typisk Widerøe), så overtar vel en annen operatør.
At jeg heller vil ha SAS der enn f.eks Ryanair, er en helt annen sak.
Jeg tilhører den ytterst private delen av luftfarten, hvor det ikke er en krone i overføringspenger fra Staten. Tvert i mot - vi bidrar med en masse avgifter til Staten hver eneste dag. Vi vet at vi må prestere hver dag, i morgen kan det være slutt, om ikke kundene kommer. Om vi hadde hatt statlig /kommunal lønn, og sikker jobb som på i en statlig jobb / kommunal jobb, skal jeg love at det var mange som hadde latt være å strekke seg det lille ekstra hver dag, for sikkerhet, service og økonomi.
Bortsett fra de som flyr ambulanseoppdrag og som ev. har konsesjonsruter på vegne av staten, så passer ikke luftfarten inn med statlig eierskap.
Jeg trodde den teorien var gått ut på dato. Jeg kan love deg at det finnes rikelig med borgelig innstilte medarbeidere i det private næringsliv, sindreh.
Tally-Ho
Bare for å få det på det klare...
Gjennomsnittsalderen på en pilot i SAS er 47-48 år.
Dette er en ukes gammel info som jeg fikk tak i
Bare for å bidra: Jeg tror, og håper, SAS klarer seg. Likens; jeg tror ikke mange folk i luftfarten stemmer FrP, de vil legge ned halvparten av landetsflyplasser(skal ikke starte noen debatt her nå nei!)
Hvis SAS forsvinner tror jeg mange av de mindre flyplassene her til lands(altså mindre enn de 5-6 store) kommer til å blø.
-----------
Skal vi diskutere politikk og luftfart, sindreh?
Luftfarten er den biten av transportsystemet i landet vårt som er nærmest er uavhengig av subsidier, og dermed selvbærende. De små flyplassene og ATC, security etc mottar penger som er generert av avgifter i utgangspunktet. (Fra de større lufthavnene)
Om SAS slutter på en lufthavn (nå flyr vel ikke de på de minste, det er vel mer typisk Widerøe), så overtar vel en annen operatør.
At jeg heller vil ha SAS der enn f.eks Ryanair, er en helt annen sak.
Jeg tilhører den ytterst private delen av luftfarten, hvor det ikke er en krone i overføringspenger fra Staten. Tvert i mot - vi bidrar med en masse avgifter til Staten hver eneste dag. Vi vet at vi må prestere hver dag, i morgen kan det være slutt, om ikke kundene kommer. Om vi hadde hatt statlig /kommunal lønn, og sikker jobb som på i en statlig jobb / kommunal jobb, skal jeg love at det var mange som hadde latt være å strekke seg det lille ekstra hver dag, for sikkerhet, service og økonomi.
Bortsett fra de som flyr ambulanseoppdrag og som ev. har konsesjonsruter på vegne av staten, så passer ikke luftfarten inn med statlig eierskap.
Jeg trodde den teorien var gått ut på dato. Jeg kan love deg at det finnes rikelig med borgelig innstilte medarbeidere i det private næringsliv, sindreh.
Tally-Ho