Norsk Metropolitan Klubb

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Vi hadde nesten skipsreder Sunde i Bergesen d.y. med oss på et tidspunkt i 1988 som medeier . Han er kjent for sin interesse for gamle biler , fly og jernbaner.
Han er flyinteressert som noen kanskje er klar over.
Kona ble imidlertid noe betenkt og han valgte å satse på nyere materiell. Dog hadde jeg flere seriøse møter med Sunde om deltagelse og han var meget tent på å være med.
Det krever denne type investorer for å drive et slikt prosjekt.
Umulig er det ikke , men det krever kontakter og mye tid.

Har gravd litt i arkivet her på flyhistorisk forum, mye spennende lesestoff! Var gøy å lese om NMK, hadde vært fint med en fortsatt flyvedyktig CV-440!

Jeg jobber inn imellom med å skrive historien om NMK. Jeg håper å få denne ut i løpet av dette året eller første halvdel neste år.
Har noen spørsmål om NMK eller LN-KLK er det bare å ta kontakt.

Har du fått skrevet historien om NMK?

Hei!
Jeg er tidligere medlem i NMK. Jeg tror jeg var et av de nordligste medlemmene (bodde på den tiden i Kirkenes). Fløy -KLK på Fornebudagen i 84(?) og det var en stor opplevelse. OJB var aktivt tilstede.
-KLK ble også omtalt og avbildet i Flight International ifm et stevnebesøk i England. Det var stort syntes jeg!
Hyggelig og svært interessant å prate med deg OJB på siste Scanairjulebord, både om NMK og ikke minst Norway Airlines. Jeg håper på flere treff og ikke minst boken når den kommer!!
Beste hilsen Espen

Hei!
Jeg er tidligere medlem i NMK. Jeg tror jeg var et av de nordligste medlemmene (bodde på den tiden i Kirkenes). Fløy -KLK på Fornebudagen i 84(?) og det var en stor opplevelse. OJB var aktivt tilstede.
-KLK ble også omtalt og avbildet i Flight International ifm et stevnebesøk i England. Det var stort syntes jeg!
Hyggelig og svært interessant å prate med deg OJB på siste Scanairjulebord, både om NMK og ikke minst Norway Airlines. Jeg håper på flere treff og ikke minst boken når den kommer!!
Beste hilsen Espen

Fornebudagen var i 1985 Espen.
Vi hadde 5 fulle rundturer med -KLK den dagen.

Har kikket, men ser ikke at denne filmsnutten fra Kastrup er postet på flyhistorie-forumet? Beklager hvis repost.
DC-7, Metropolitan 440, Caravelle, helt herlige bilder fra bakke og luft.

Merk det raffinerte pling-plong før høyttaleroppropet (00:30).

http://www.youtube.com/watch?v=7XUEcRB8ots

Last edited:
Fantastisk, takk for den !
Gøy å se Finn Viking i ´levende live´og, som motsetning til en mere ´utstoppet´utgave på Teknisk Museum. :)

Tusen takk for et virkelig interessant klipp! Må si jeg likte mini-xylofonen som ble brukt til å lage "pling-plong-lyden" før kunngjøringen over PA-en :D

Gøy å se Finn Viking i ´levende live´og, som motsetning til en mere ´utstoppet´utgave på Teknisk Museum. :)

Just for clarification: Finn Viking på filmen är ju inte den riktiga SAS Finn Viking som nu finns på Teknisk Museum.

Just for clarification: Finn Viking på filmen är ju inte den riktiga SAS Finn Viking som nu finns på Teknisk Museum.

Er Finn Viking på filmen den som ble "lånt" av Air France / og eller av SudAviation ?

Er Finn Viking på filmen den som ble "lånt" av Air France / og eller av SudAviation ?

Den Finn Viking som är med i filmen är faktiskt den första prototypen (F-WHHH , senare F-BHHH) som flög första gången 27 maj 1955 , jag tror också c/n 01 syns på maskinen på filmen. Den var inne för översyn i slutet av 1957 till mars 1958 och målades i SAS färger med namnet Finn Viking , den var också med på Paris-utställningen i juni 1959 i SAS färger. Den som SAS använde för crewtraining februari/mars/april 1959 var prototyp nr. 02 , F-BHHI , men den ,vill jag minnas, aldrig var i SAS färger.

Prototypen var vel malt i SAS-skjema på venstre side og Air France-skjema på høyre side, derfor ser du denne kun filmet (og fotografert) fra venstre side med SAS-skjema.

Prototypen var vel malt i SAS-skjema på venstre side og Air France-skjema på høyre side, derfor ser du denne kun filmet (og fotografert) fra venstre side med SAS-skjema.

I John Wegg´s Caravelle-bok finns bild på 01 / höger sida i SAS-målning.

Har kikket, men ser ikke at denne filmsnutten fra Kastrup er postet på flyhistorie-forumet? Beklager hvis repost.
DC-7, Metropolitan 440, Caravelle, helt herlige bilder fra bakke og luft.

Merk det raffinerte pling-plong før høyttaleroppropet (00:30).

http://www.youtube.com/watch?v=7XUEcRB8ots

Herlig gammel film fra Kastrup 1959

Legg merke til at det ikke bare er DC-7C men også DC-6B med på filmen, lett å se forskjell i og med at DC-6 har trebladet propell, mens DC-7 har 4-bladet. DC-6 hadde heller ingen typebetegnelse i rødt øverst på halen, mens DC-7C hadde "7c" der.

Og F-BHHH er da vitterlig filmet i SAS farger fra begge sider på denne filmen :)

Herlig gammel film fra Kastrup 1959

Legg merke til at det ikke bare er DC-7C men også DC-6B med på filmen, lett å se forskjell i og med at DC-6 har trebladet propell, mens DC-7 har 4-bladet. DC-6 hadde heller ingen typebetegnelse i rødt øverst på halen, mens DC-7C hadde "7c" der.

Takk, lurte faktisk på akkurat dét - om ikke et par raske klipp viste en DC-6 i øyekroken.

Caravelle-mysteriet er fortsatt ikke løst, forstår jeg?
Mulig jeg er alene om dette, men jeg syns faktisk det er interessant å få oppklart slike spørsmål. Hvem står på museet? Finn? En hybrid? Snakker vi prototyp nr 1 på filmen?

Da Transweede i 198X havnet i småskogen ved ARN under en charteravgang, hovedsakelig med svenske pensjonister om bord, ble lokale representanter for kommisjonen fortalt av de franske medvirkende at det faktisk dreiet seg om "the number one aircraft" - altså den første Caravelle.

Spekulasjonene i etterkant av havariet gikk stort sett i én retning, men den historien kan dere vel... :)

Last edited:
Takk, lurte faktisk på akkurat dét - om ikke et par raske klipp viste en DC-6 i øyekroken.

Caravelle-mysteriet er fortsatt ikke løst, forstår jeg?
Mulig jeg er alene om dette, men jeg syns faktisk det er interessant å få oppklart slike spørsmål. Hvem står på museet? Finn? En hybrid? Snakker vi prototyp nr 1 på filmen?

Da Transweede i 198X havnet i småskogen ved ARN under en charteravgang, hovedsakelig med svenske pensjonister om bord, ble lokale representanter for kommisjonen fortalt av de franske medvirkende at det faktisk dreiet seg om "the number one aircraft" - altså den første Caravelle.

Spekulasjonene i etterkant av havariet gikk stort sett i én retning, men den historien kan dere vel... :)
I mine øyne er ikke dette noe Caravelle mysterium...
På filmen Youtube-filmen er det som ovenfor nevnt den første prototypen, c/n 01 F-BHHH som er vist i fullt SAS skjema med "Finn viking" navn.

Men den ekte "Finn Viking" er den som nå finnes på Tekisk museum på Kjelsås i Oslo, c/n 03, operert av SAS fra 1959 til 1974.

Arlanda-ulykken med Transwede var en Caravelle 10R, og har ingenting med første Caravelle å gjøre

ps nå har vi kommet langt bort fra Metropollitan klubben......

Som sagt , långt från Metropolitan ...

LN-KLH var faktiskt c/n 3. Den tredje Caravellekroppen som producerades kallades 03 eller ES (Cellule d´Essais Statique) och användes för strukturella teständamål , 04 , som var den femte producerade Caravellekroppen kallades EF (Cellule d´Essais Fatigue) användes också för teständamål.

Och som Fellowship också säger , inga oklarheter alls beträffande LN-KLH c/n 3 som nu finns på museum.

Back