Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Ja, det slår nok an i landet hvor alle skal være like .. jeg kan allerede høre ropene om diskriminering ...

Derfor har førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta, sett på konsekvensene av å innføre «overvekt-skatt». I en artikkel i tidsskriftet Journal of Revenue and Pricing Management, som publiseres i trykket versjon i morgen, lister Bhatta opp tre alternative løsninger:

• Passasjerene betaler kilopris for billetten. Altså vil en person på 120 kg betale dobbelt så mye som en passasjer på 60 kg

• Flybilletten tar utgangspunkt i en fastpris. Deretter får passasjerene rabatt eller en ekstrautgift hvis de skiller seg ut vektmessig

• Dele billettprisene inn i tre vektklasser; lett, normal og tung

http://www.dagbladet.no/2013/03/25/nyheter/inneriks/forskning/flybillett/26382667/

Det som her imidlertid er betenkelig er hvor lite informasjonsmedarbeideren til Norwegian vet om dette. Så fort du er så stor at du trenger extention belt, skal du flyttes fra emergency exit. Et sete i første rad eller ved bulkhead, og ofte også ved exit, har også generelt ikke løftbare armlener. Blir vanskelig å klemme seg ned der hvis man trenger to seter ...

Norwegian skriver i en epost til Dagbladet at vekten til passasjerene ikke er et problem for dem.

- Derfor er vi godt fornøyd med den løsningen vi har i dag, skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion.

Hun anbefaler i stedet at passasjerer som kan få plassproblemer sørger for å planlegge reisen.

- Passasjerer som er veldig overvektige kan bli flyttet til et sete hvor det er mer plass, for eksempel til en rad hvor det ikke sitter noen på midtsetet. Men det kan også være lurt å reservere et sete med bedre plass på forhånd, for eksempel ved en nødutgang eller på første rad.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Betale kilopris for flybilletter? Man skal lese mye rart...
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Jeg syntes det er merkelig praksis av norwegian og gi overvektige bedere plassering på flyet som en belønning kun fordi de er overvektige.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Var ikke overraska over at DY ikke kom opp med noe bedre. Men nå finnes det jo stoler for folk som trenger ekstra plass, kanskje dette er noe som burde vært vurdert.

Å stille seg på ei vekt før man går inn på flyet er vel ikke noe alle setter så stor pris på kan jeg tenke meg.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Hadde en liten og tynn kollega som ofte ergret seg over at det ikke var kilopris på bilettene. Hadde lønt seg stort for han. Ikke så mye for meg.

Jeg syntes det er merkelig praksis av norwegian og gi overvektige bedere plassering på flyet som en belønning kun fordi de er overvektige.

Det er vel en pragmantisk løsning som er det beste for alle parter, både den overvektige og setenaboene hans. Hadde en gang nabosetet til en veldig høy og veldig overvektig passasjer på en CRJ-900. Ble utrolig glad da han flyttet seg til en ledig toseter etter avgang. Hvis ikke hadde vi nok blitt godt kjent underveis.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Klassisk 'Skrivebordsforskning'.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Man kan også innføre minuttskatt, på de som bruker lang tid i midtgangen. For ikke å snakke om "kaffeskatt" for de som drikker kaffe, og kjøper ting ombord. Urettferdig at de som ikke drikker kaffe, skal måtte betale for vekten av vann og kaffepulver! :)
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Jeg syntes det er merkelig praksis av norwegian og gi overvektige bedere plassering på flyet som en belønning kun fordi de er overvektige.

Nå er vel ikke for overvektig og nødutgang en god combo heller...
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Og det er over 500 kommentarer .. saken engasjerer ihvertfall.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Er det virkelig noen som tror at kostnaden ved en flyreise er proporsjonal med vekten til den reisende? Det høres ut som en noe enkel fremstilling, men nå har jeg ikke lest artikkelen så det kan være at fremstillingen er noe mer nyansert der.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Kansje jeg kan få SAS med på at for hvert kilo jeg går ned vil jeg få konvertert det over til ekstra baggasje-vekt jeg kan ta med på samme billetten?

-A
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

har vel litt for lite å forske på han der, og litt for mye fritid. Men men, det er vel tidsfordriv like godt som no annet hvis det er sånt som engasjerer mannen.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Skattepenga dine i bruk .... ;)
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Hakket mer seriøs enn kandidat til Ig Nobelprisen, men kommer neppe noen nye måter å prise billettene. Det er noen år siden SAS gjennomførte veiinger på noen avganger for å regne standardvekt, og kom da til 87 kg. Dvs 3 kg tyngre i snitt enn det man brukte før. Det er klart et halvt tonn ekstra vekt utgjør større fuelkostnader, men enn så lenge så må nok alle være med å spleise på denne kostnaden. Bare det praktiske ved å veie alle før avgang tror jeg blir mye mer kostnadskrevende enn besparingen.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Ifølge NRK er denne Bhatta på påskeferie nå, og vil ikke kommentere saken ytterligere. Det skal kanskje være "sendt på påskeferie" :D

John Roger Andersen er førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogndal og fedmeforskar i Helse Førde. Han legg lite imellom i kritikken av høgskulekollega Bharat Bhatta.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.10964588
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Nå har jeg lest hele artikkelen, og sitter vel med et inntrykk av at dette er tynne saker rent faglig. Motivasjonen er bl.a. en artikkel i The Economist hvor det hevdes at 1 kg i veltreduksjon gir en årlig samlet besparelse i fuel på 3000 dollar. Om vi konservativt anslår at hvert fly er på vingene i 8 timer daglig, så snakker vi om en kostnadsbesparelse på rundt 6 kr per time i luften per kg. Nå diskuteres ulike versjoner av prisingen, men om man regner med at noen er tyngre og noen lettere enn "basisvekten" så er jeg svært usikker på hva poenget med dette er sett fra flyselskapets side. Det er, som andre har nevnt, ikke helt kostnadsfritt å implementere dette, og kostnadsbesparelsen et ikke utpreget stor. Jeg skjønner ikke at dette har blitt publisert.
 
Last edited:
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Rette stedet for dette .. det er et 'kraftig' folkeferd, for å si det slik. Mange fra Samoa i Seattle, og det er mange som jobber på Sea-Tac. Svære som sumobrytere omtrent alle sammen.
 
Re: Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

Kan lett arrangeres som. De gjør som på helikopter sjekk inn. Du står på ei vekt , leser av, får vekt og drar kortet...:p
 
Back
Top