Norsk Flygerforbund reagerer.

TVNorge Aktuelt 18: Nå krever Frp (Ellingsen) og SV (Chaudry) at samferdselsministeren ordner opp...

Som vanlig er jeg helt uenig med Ellingsen. ^_^

En ting er sikkerhetsaspektet for dette med helseflyene, men en annen vel så viktig faktor her er likhetsprinsippet når det gjelder konkurranse og anbudsprinsipper.
Det er slik jeg ser det en sterk konkurransevridende effekt når operatører av slike helsefly slipper unna sikkerhetskontroller, og kostnadene rundt dette, da jeg vil tro at disse heller ikke betaler terminalavgift per passasjer slik de konkurrerende selskap er pålagt å gjøre. Noen som vet med noe om dette aspektet?

Mener de seriøst at en kritisk skadet/syk person skal screenes før han fraktes ombord ett Lufttransport-fly? Oi, securitas er forsinket, dere må vente litt med å gå ombord... blir for dumt.

Hvordan skal dette ordnes fra ubemannede flyplasser som feks Oppdal? må man leie inn godkjente kontrollører før man tar av?

Det er vel sjelden/aldri kritisk skadde personer ombord i disse flyene. Så vidt jeg har skjønt benyttes disse flygingene bl.a. for folk som skal på rutinekontroller, planlagte operasjoner etc. fordi Helse Midt-Norge eller hva de nå heter har funnet ut at dette er en rimeligere løsning enn å la pasientene benytte rutefly.

Ambulanseflyvninger er noe helt annet (vet ikke i hvor stor grad det benyttes, det er jo gjerne helikoptere som benyttes ved trafikkulykker etc.)

Ang. helsefly/ambulansefly. Det er en relativ stor aktivitet med disse flyene hver eneste dag i Norge. Noe er rene hjemtransport og henteoppdrag, men det er ogdå mange oppdrag med transport av kritisk syke personer, transport av organer, blod og plasma til andre deler av landet. Det ville være rimelig håpløst om disse flightene skulle bli holdt tilbake i påvente av en kvisete 18-åring i Adecco uniform som kunne få utøve litt makt.

Biz-jet i charter derimot ser jeg vel et behov for en slags screening evnt. stikkprøver.

Det er vel sjelden/aldri kritisk skadde personer ombord i disse flyene. Så vidt jeg har skjønt benyttes disse flygingene bl.a. for folk som skal på rutinekontroller, planlagte operasjoner etc. fordi Helse Midt-Norge eller hva de nå heter har funnet ut at dette er en rimeligere løsning enn å la pasientene benytte rutefly.

Ambulanseflyvninger er noe helt annet (vet ikke i hvor stor grad det benyttes, det er jo gjerne helikoptere som benyttes ved trafikkulykker etc.)

Såvidt jeg vet er det en daglig "helseflyryte" i Norge, dvs Vigra-Værnes T-R med JS32. Det er mange fler flygninger Lufttransports Beech Super King Air, om noen krever at disse skal sikkerhetskontrolleres hver gang blir dette for dumt. Håper de tenker kun på den første varianten, men de skrev da vitterlig "de mange helseflyene"... Og jo, det fraktes kritisk syke personer stort sett hver dag med fly, spesielt i Nord-Norge (og første helg etter trygden har kommet :) ).

Last edited:
Hvor går egentlig grensa for hvem som må gjennom sikkerhetskontroll? Jeg ser ikke helt forskjellen på en chartret BBJ til London og en chartret 737 til Kreta, men jeg antar det er noe.

Hvor går egentlig grensa for hvem som må gjennom sikkerhetskontroll? Jeg ser ikke helt forskjellen på en chartret BBJ til London og en chartret 737 til Kreta, men jeg antar det er noe.

nja, ikke helt sikker, men bla. hvor de står parkert. Skal de til gate må de kontrolleres uansett da de er inne på det "sikre" området. Alle biler som passerer fra det usikre til det sikre området (kan) blir kontrollert, det ser litt rart ut når en med fuelbil må ut og bli screenet.. Privatfly parker gjerne utenfor det sikre området.

Back