NoRRA med ATR for Widerøe

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
NoRRA med ATR for Widerøe

AES og MOL skal flys av Norra sin ATR i høst ser det ut som.
 
Last edited:
Re: Norra med ATR for Widerøe?

Et raskt søk tyder på at det er faktum fra høsten av. Ser ut som samtlige BGO-AES og BGO-MOL, totalt 10x daglig, ligger inne med ATR-72 og Norra, når jeg søker random i september

Rent matematisk så tyder vel det da på to maskiner?


Betyr det at Widerøe nå på i høstt skrur opp sitt regionale program såpass kraftig at de ikke har tilgjenglig kapasitet på kort sikt av fly og crew?
 
Re: Norra med ATR for Widerøe?

En rask titt på vestlandsrutene en tilfeldig dato (17 september) viser at det er alle avgangene til/fra AES (6) og MOL (3), samt morgenavgangen fra BGO til KSU. Ettersom morgenavgangen fra BGO til KSU og AES går samtidig må det som Someone skriver være to fly.

Det er jo ikke første gang vi ser ATR på ruten BGO-AES. SAS hadde inne noen øst-europeere der for noen år siden, uten at jeg husker hvem, når og hvor mye.
 
Last edited:
Re: Norra med ATR for Widerøe?

I tillegg så blir en og annen rundtur BGO-SVG med ATR,
 
Re: Norra med ATR for Widerøe?

Er det sånn at Widerøe ikke har kapasitet til å vokse mer og må derfor leie inn ATR, eller er det mangel på piloter/fly i en periode som gjør at vi kommer til å se Norra i høst?

Hadde forøvrig vært kult å se en ATR i WF-farger
 
Re: Norra med ATR for Widerøe?

Er det sånn at Widerøe ikke har kapasitet til å vokse mer og må derfor leie inn ATR, eller er det mangel på piloter/fly i en periode som gjør at vi kommer til å se Norra i høst?

Hadde forøvrig vært kult å se en ATR i WF-farger

Laget et kjapt lite forslag til hvordan det kunne bli seende ut i fjor :)
 
Re: Norra med ATR for Widerøe?

Det er jo ikke første gang vi ser ATR på ruten BGO-AES. SAS hadde inne noen øst-europeere der for noen år siden, uten at jeg husker hvem, når og hvor mye.

Det er vel OT.
Men de «øst-europeerne» «dine» het Jet Time og kom fra Danmark ;)
 
Re: Norra med ATR for Widerøe?

Blandet med regional jet. My bad. Takk for info.

Hehe, ingen problem! :D
Men hvis du snakker om SAS ATR-ops på norsk innenriks, så er det kun Jet Time som har flydd.
Regional Jet/Xfly har kun fløyet til Norge med ATR på utlandsruter for SAS.
 
Re: Norra med ATR for Widerøe?

Husker ATR hadde dårlig rykte vinterstid pga ising og crashing.
Har det blitt vesentlig forandringer på flyet så det tåler Norsk vinter på strak arm, eller er det masse begrensninger i håndboka? (Limitations)
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Kjenner ikke til håndboka generelt, men jeg vet DAT - Stordflyet har laget seg en spesialprosedyre for å unngå ising i descent/climb-området ved Stord. Spesielt i Folgefonna-traktene kan det være ille, og de hadde en stygg episode for noen år siden. Nå holder de cruiselevel lengre vestover på vei fra Oslo og tar nedstigning på vestsiden av kystlinjen, ute over sjøen. På samme måte klatrer de også opp på vestsiden av kysten før de setter kurs østover mot Oslo.
Jeg synes det er ufattelig at Widerøe -av alle- skal bruke ATR i et av verdens verste isingsområder, Mørekysten, attpåtil høst- og vinterstid. Huttetu.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Vil tro finnene har litt erfaring på området, og sammen med våre opsfolk sørger de for trygge flyvninger.
 
Vil tro finnene har litt erfaring på området, og sammen med våre opsfolk sørger de for trygge flyvninger.

Vi har vært inne på det før, men jeg sliter med å se hva som er sammenliknbart med det tørre innlandsklimaet i Finland og den våte kystklimabaserte vinteren i Norge.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Vi har vært inne på det før, men jeg sliter med å se hva som er sammenliknbart med det tørre innlandsklimaet i Finland og den våte kystklimabaserte vinteren i Norge.


Bottenviken? Østersjøen?
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Det tyder uansett på at Widerøe sitt høstprogram er større enn deres tilgjenglig kapasitet, enten det er snakk om fly eller crew (eller begge deler?)

Det spennende er da hvor lenge de planlegger bruke dem og hva de eventuelt skal erstattes med på sikt. Blir det kanskje flere Q400 inn, eller E2er som kan frigjøre andre Q400? Og hva nå det åpnes mer opp og flere av utenriksrutene kommer tilbake?

Og hvordan påvirker dette SAS og Norwegian sin transfertrafikk på OSL?
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Kjenner ikke til håndboka generelt, men jeg vet DAT - Stordflyet har laget seg en spesialprosedyre for å unngå ising i descent/climb-området ved Stord. Spesielt i Folgefonna-traktene kan det være ille, og de hadde en stygg episode for noen år siden. Nå holder de cruiselevel lengre vestover på vei fra Oslo og tar nedstigning på vestsiden av kystlinjen, ute over sjøen. På samme måte klatrer de også opp på vestsiden av kysten før de setter kurs østover mot Oslo.
Jeg synes det er ufattelig at Widerøe -av alle- skal bruke ATR i et av verdens verste isingsområder, Mørekysten, attpåtil høst- og vinterstid. Huttetu.

Det var Coast Air og LN-FAO som ble utsatt for nedising over Folgefonna 08.09.2000.

Espen
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Og Jet Time (for SAS) hadde en stygg hendelse pga. ising mellom Bergen og Ålesund i 2016
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Kjenner ikke til håndboka generelt, men jeg vet DAT - Stordflyet har laget seg en spesialprosedyre for å unngå ising i descent/climb-området ved Stord. Spesielt i Folgefonna-traktene kan det være ille, og de hadde en stygg episode for noen år siden. Nå holder de cruiselevel lengre vestover på vei fra Oslo og tar nedstigning på vestsiden av kystlinjen, ute over sjøen. På samme måte klatrer de også opp på vestsiden av kysten før de setter kurs østover mot Oslo.

Jeg synes det er ufattelig at Widerøe -av alle- skal bruke ATR i et av verdens verste isingsområder, Mørekysten, attpåtil høst- og vinterstid. Huttetu.
WF gjør ofte det samme ut fra Florø.

Sent fra min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Back
Top