norport handling

krsvg

ScanFlyer Blue
fikk høre i dag fra en som kjenner en som kjenner ...osv... i norport at de ansatte i selskapet i disse dager organiserer ser og krever tarifflønn.
dette skulle visst utgjøre 11 % lønnsøkning utfra lønna de np-ansatte har i dag..

er det noen som kjenner til dette og i så fall kan bekrefte/avkrefte dette?

hvis dette nå skulle vise seg å være tilfelle, hva kan det bety for Norport?
slutt på å underby handlingkontrakter? vil eierne finne seg i å ikke få de fete utbyttene lengre på bekostning av at np-ansatte skal få anstendig lønn?

Snakker vi her om Norport (Bergen, Rygge, Stavanger) eller Northport (=Menzies, Gardermoen)?

Norport ble etablert av mange tidligere Braathens-ansatte i 2002, med Norwegian som største selskap på kundelisten. Etter hvert som Norwegian har vokst har Norport blitt meget god butikk for eierne. Til tross for denne veksten, har ikke Norport klart å bygge opp en skikkelig organisasjon preget av god kompetanse, rutiner og konsekvens. De ansatte har aldri vært organisert, men i 2007 begynte noen ansatte å organisere seg et LO-forbund og i et YS-forbund. Jeg er ikke kjent med dette kravet, men jeg synes kravet høres rimelig ut med utgangspunkt i de lønnssatsene som Norport opererer med.

Lønnen ligger i dag på kr. 104,50 for vikarer og kr. 117,50 for faste ansatte, med 100 prosent tillegg før kl. 06.00 om morgenen og 50 kr. ekstra på søndager.

Last edited:
Jeg har aldri helt forstått hvorfor lønningene skal være så lave i handlinsselskapene og hvorfor de (ønsker ikke å støte noen her på forumet) ofte rekrutterer folk med lav eller ingen utdanning. Dette personellet skal jo håndtere materiell som er verdt hundervis av millioner kroner og da burde de jo være opptatt av å få tak i "rett type" personell. For meg blir det nesten meningsløst når flyselskapene presser prisene på handlingstjenestene ned hele tiden. Lønns- og kompetansenivået i handlingsselskapene burde ligge på tilsvarende nivå som de andre aktørene innen luftfarten. Flyselskapene kan bare slutte å klage over skader på materiellet og kvaliteten når de ikke er villige til å betale for tjenestene som utføres......

Espen

Lønnen ligger i dag på kr. 104,50 for vikarer og kr. 117,50 for faste ansatte, med 100 prosent tillegg før kl. 06.00 om morgenen og 50 kr. ekstra på søndager.

What??? :drunk:
Og det gidder de å jobbe for? Unskyld meg men det er da luselønn.

Hilsen,
Laurenz

Hvor han har 104.50kr fra vet jeg ikke, men det er en sum jeg aldri har sett.
Da jeg startet der var jeg 18år og lite arbeidserfaring. Da startet jeg på 117.65kr som timevikar pluss ymse tillegg. Folk som er eldre og har mer arbeidserfaring starter på høyere lønnstrinn.

Hvor han har 104.50kr fra vet jeg ikke, men det er en sum jeg aldri har sett.
Da jeg startet der var jeg 18år og lite arbeidserfaring. Da startet jeg på 117.65kr som timevikar pluss ymse tillegg. Folk som er eldre og har mer arbeidserfaring starter på høyere lønnstrinn.

Tja, 104,50 er startlønnen i Norport for vikarer uten faste vakter. Og hvor jeg har det fra? Jo, det var min egen startlønn da jeg begynte å jobbe i Norport for litt over et år siden. Men jeg orket ikke jobbe lenge i det selskapet.

men hva med skifttillegg, smussttillegg, overtid og helligdagsgodtgjørelse? lønnsforhandlinger? har det noen gang vært slikt?

Dere som jobber i de forskjellige handlingselskapene, hvordan er jobbmulighetene ?
Nå tenker jeg på OSL/ENGM...

Røros tar vel til seg folk i ren adecco security stil så jeg tror hvem som helst får jobb der...

Tenkte du i samme stil som sikkerhetskontrollen på flyplassen nå ? *ler*
Vil vel tro de handler flyene bedre enn adecco handler securityen...

Men om noen vet om noe så send gjerne en PM

Back