Norges guleste sjøfly

GF1

ScanFlyer Gold
Norges guleste sjøfly

Cessna 180 LN-TSP fra 50-tallet var ferdig restaurert i 2006. I år er det kommet på vannet og holder til ved Eikeren:
seaplaneLN-TSP.jpg

Re: Norges guleste sjøfly

Lå tidligere i Kilen, eier var såvidt jeg husker Viggo Norvang. Med dette flyet hadde jeg min første flytur, fra Sjøflyhavna og over til Kilen. Det var 'tøfffft' for en liten gutt^_^

Det var Jan Erik Tharaldsen som pleide å eie TSP. Hadde han ikke Draco-merke på halen en periode også? Tharaldsen var Draco-gründer sammen med Kåre Drangsholt, og TSP kunne nok finne veien til Tvedestrand på egen hånd.

Min tur gikk på 60-tallet, lenge for Tharaldsen ble eier ....:old

Her fra Kay Hagbys 'bibel':

N5364D
1959- Ferry flight from USA to Norway.

LN-TSP
1959-09-03 Solbergfly AS; Tønsberg.
1963-06-08 AS Flytransport; Hamar.
1963-09-14 Mooring accident near Hamar.
1964-11-18 Thor Solberg Aviation; Fornebu.
1967-02-24 Star Lufttrafikk AS (Wiggo Norvang); Fornebu.
1968-05-03 Hallvard K Vikholt; Oslo.
1969-04-11 Substantially damaged when blown against RAF C-47 KN645. Repaired.
1969-04-24 A. Nore; Noresund.
1974-07-18 Terje Kobro & Partner; Oslo.
1977-01-01 Jan E. Tharaldsen & Partner; Oslo.
1978-04-24 Jan E. Tharaldsen; Oslo.
1984-11-06 Caseb Aviation AS; Oslo.
1986-12-25 Substantially damaged when hangar collapsed at Fornebu. Repaired.
1988-12-19 Caseb Invest AS; Oslo.
1997-07-09 Jan E. Tharaldsen; Oslo.
2003-05-15 Sondre Vassbotten; Tranby. Restored by Flyteknisk, Notodden.
2007-01-16 Anders Erling Gimnes & Partners; Darbu.

Sjøfly i Norge

Seabee

Originally posted by hmm273

Jøsses - du skryter vel ikke på deg noen år, nå? :)

Originally posted by Falcon

Nei, som en lett aldrende herremann som var rundt 10 år i 1967-1968 vil jeg vel ikke si det. Vi 'bodde' jo på sjøflyhavna i sommerhalvåret, badet i Kilen og hadde det mye morro med bl.a. Gunnar Bakke, Alf Gunnestad og nevnte Wiggo Nordvang. Fulgte mye med Gunnar Bakke ut og inn av hangaren og oppholdsrommet for å fylle drivstoff på flyene og ta imot ankommende sjøfly. Det var herrrlige tider:-p

For ca et år siden (eller kanskje i påsken i fjor) hørte jeg på NRK P1(?) mens jeg kjørte bil. I akkurat det programmet jeg tenker på, var Roald Øyen gjest hos en kvinnelig programleder. Man kom da inn på at Øyen hadde flysertifikat og kikket litt i loggboka hans. En tur ble nevnt på radio: som 2.pilot hos Norvang på vei til Sørlandet - var det til Mandal eller kanskje enda lenger? Kanskje det var med LN-TSP? (Eller kanskje litt senere, og da med en 206?)

Nei, som en lett aldrende herremann som var rundt 10 år i 1967-1968 vil jeg vel ikke si det. Vi 'bodde' jo på sjøflyhavna i sommerhalvåret, badet i Kilen og hadde det mye morro med bl.a. Gunnar Bakke, Alf Gunnestad og nevnte Wiggo Nordvang. Fulgte mye med Gunnar Bakke ut og inn av hangaren og oppholdsrommet for å fylle drivstoff på flyene og ta imot ankommende sjøfly. Det var herrrlige tider:-p

Du verden! Da har vi tråkket i hæla på hverandre! Jeg har vanket i Kilen siden Gunnar flyttet ned dit fast i 1956-57.Han holdt tidligere til i "Dumpa" på FBU.Da er vi tre på forumet med en barndom og oppvekst i dopeimen.Uten varige skader?:question:

Originally posted by FBU 4EVER

Du verden! Da har vi tråkket i hæla på hverandre! Jeg har vanket i Kilen siden Gunnar flyttet ned dit fast i 1956-57.Han holdt tidligere til i "Dumpa" på FBU.Da er vi tre på forumet med en barndom og oppvekst i dopeimen.Uten varige skader?:question:
Skadet? Hvem, jeg? Vet ikke .... :old :colgate:

Back