• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norges guleste sjøfly

GF1

ScanFlyer Gold
Norges guleste sjøfly

Cessna 180 LN-TSP fra 50-tallet var ferdig restaurert i 2006. I år er det kommet på vannet og holder til ved Eikeren:
seaplaneLN-TSP.jpg

Re: Norges guleste sjøfly

Lå tidligere i Kilen, eier var såvidt jeg husker Viggo Norvang. Med dette flyet hadde jeg min første flytur, fra Sjøflyhavna og over til Kilen. Det var 'tøfffft' for en liten gutt^_^

Det var Jan Erik Tharaldsen som pleide å eie TSP. Hadde han ikke Draco-merke på halen en periode også? Tharaldsen var Draco-gründer sammen med Kåre Drangsholt, og TSP kunne nok finne veien til Tvedestrand på egen hånd.

Min tur gikk på 60-tallet, lenge for Tharaldsen ble eier ....:old

Her fra Kay Hagbys 'bibel':

N5364D
1959- Ferry flight from USA to Norway.

LN-TSP
1959-09-03 Solbergfly AS; Tønsberg.
1963-06-08 AS Flytransport; Hamar.
1963-09-14 Mooring accident near Hamar.
1964-11-18 Thor Solberg Aviation; Fornebu.
1967-02-24 Star Lufttrafikk AS (Wiggo Norvang); Fornebu.
1968-05-03 Hallvard K Vikholt; Oslo.
1969-04-11 Substantially damaged when blown against RAF C-47 KN645. Repaired.
1969-04-24 A. Nore; Noresund.
1974-07-18 Terje Kobro & Partner; Oslo.
1977-01-01 Jan E. Tharaldsen & Partner; Oslo.
1978-04-24 Jan E. Tharaldsen; Oslo.
1984-11-06 Caseb Aviation AS; Oslo.
1986-12-25 Substantially damaged when hangar collapsed at Fornebu. Repaired.
1988-12-19 Caseb Invest AS; Oslo.
1997-07-09 Jan E. Tharaldsen; Oslo.
2003-05-15 Sondre Vassbotten; Tranby. Restored by Flyteknisk, Notodden.
2007-01-16 Anders Erling Gimnes & Partners; Darbu.

Sjøfly i Norge

Seabee

Originally posted by hmm273

Jøsses - du skryter vel ikke på deg noen år, nå? :)

Originally posted by Falcon

Nei, som en lett aldrende herremann som var rundt 10 år i 1967-1968 vil jeg vel ikke si det. Vi 'bodde' jo på sjøflyhavna i sommerhalvåret, badet i Kilen og hadde det mye morro med bl.a. Gunnar Bakke, Alf Gunnestad og nevnte Wiggo Nordvang. Fulgte mye med Gunnar Bakke ut og inn av hangaren og oppholdsrommet for å fylle drivstoff på flyene og ta imot ankommende sjøfly. Det var herrrlige tider:-p

For ca et år siden (eller kanskje i påsken i fjor) hørte jeg på NRK P1(?) mens jeg kjørte bil. I akkurat det programmet jeg tenker på, var Roald Øyen gjest hos en kvinnelig programleder. Man kom da inn på at Øyen hadde flysertifikat og kikket litt i loggboka hans. En tur ble nevnt på radio: som 2.pilot hos Norvang på vei til Sørlandet - var det til Mandal eller kanskje enda lenger? Kanskje det var med LN-TSP? (Eller kanskje litt senere, og da med en 206?)

Nei, som en lett aldrende herremann som var rundt 10 år i 1967-1968 vil jeg vel ikke si det. Vi 'bodde' jo på sjøflyhavna i sommerhalvåret, badet i Kilen og hadde det mye morro med bl.a. Gunnar Bakke, Alf Gunnestad og nevnte Wiggo Nordvang. Fulgte mye med Gunnar Bakke ut og inn av hangaren og oppholdsrommet for å fylle drivstoff på flyene og ta imot ankommende sjøfly. Det var herrrlige tider:-p

Du verden! Da har vi tråkket i hæla på hverandre! Jeg har vanket i Kilen siden Gunnar flyttet ned dit fast i 1956-57.Han holdt tidligere til i "Dumpa" på FBU.Da er vi tre på forumet med en barndom og oppvekst i dopeimen.Uten varige skader?:question:

Originally posted by FBU 4EVER

Du verden! Da har vi tråkket i hæla på hverandre! Jeg har vanket i Kilen siden Gunnar flyttet ned dit fast i 1956-57.Han holdt tidligere til i "Dumpa" på FBU.Da er vi tre på forumet med en barndom og oppvekst i dopeimen.Uten varige skader?:question:
Skadet? Hvem, jeg? Vet ikke .... :old :colgate:

Back