• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norges farligste lufthavn

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Det var krigsoverskrifter i dagens Finnmark Dagblad, der Hammerfest ble karaterisert som Norges farligste lufthavn

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article1959107.ece

Replying to Topic 'Norges farligste lufthavn'

En ny flyplass for Hammerfestområdet bør realiseres snarest. Regionen er i vekst og Alta/lakselv ligger litt for langt borte. Det er pekt ut et par områder som vil egne seg godt til nye flyplass hvro banen blir lang nok til 737.

Hadde dette vært for 10 år siden så ville Hammerfest fått ny flyplass. Båtsfjord med mye mindre grunnlag fikk et praktbygg med lang nok bane til å ta ned Fokker50/Dash8 300 i 1997.

Med lengre bane ville SAS Braathens kunne legge inn en frekvens mot Oslo om dagen og WF oppgradere til DH8-300. Statoil vil også kunne fly charter med snøhvit arbeidere.

Spørsmålet er vel om det er så mye penger igjen, når man har utført alle tiltak for hinderfrihet på kortbanenettet.

Det brukes penger på Hammerfest. Radar for Alta og Hammerfest kommer, og Hammerfest TMA blir realisert så snart det finnes noen som kan betjene det. (Les: Mer folk!)
Pr i dag skal Alta utføre den tjenesten, men er avhening at radaren kommer på plass.

Kortbanenettet er jo anno-sekstitalls og funket helt fint med Twotter.

Med dagens krav til standard blir vel hele greia snart lagt ned. :p

Originally posted by ANX

Kortbanenettet er jo anno-sekstitalls og funket helt fint med Twotter.

Med dagens krav til standard blir vel hele greia snart lagt ned. :p

Der traff du spikeren på hodet. Kortbanenettet(KBN) er en del av det jeg vil kalle distriktspolitikk. Sikkerhetssonen,stripp som den kalles, er på 60 m og har vært kjent av myndighetene lenge. Lufttransport ble for en stund tilbake pålagt av Luftfartstilsynet(LT) å ta denne strippen med i sine beregninger ved avgang og landing. Da sa Lufttransport fra om at de må legge ned ambulansevirksomheten med det samme. Hvis du skal trekke 60m inn på banen blir den alt for kort. Da gjorde man fra myndighetshold det man alltid gjør når det er snakk om distriktspolitikk, man gir dispans. Hvor mange dispansasjoner for eks WF har på kortbanenettet for å kunne operere med Dash8-100 vet ikke jeg, men det er noen.
Som nevnt over, med Otteren funka det bra, sikkerhetsmessig altså.

Det har jo vært snakk om at EU pålegger Norge å oppgradere kortbanenettet sitt for å kunne fly med de flyene som betjenes idag. Selvsagt med masse skriverier om at EU pålegger nordmenn dumme regler.

Saken er vel at tidligere hadde Norge langt "bedre" regler på mange områder enn EU, men nå er faktsik standarden i EU høyere enn i Norge på endel områder. Mange nordmenn har nok ikek fått med seg dette, og bruker helle rtiden på å latterliggjøre krumningene på agurkene som EU hadde (men så viste det seg jo at Norge hadde regler på dette også...bare ikke så strenge krav på krumningen)

Heia Norge - vi vet best! (IRONI)

Hvor mange dispansasjoner for eks WF har på kortbanenettet for å kunne operere med Dash8-100 vet ikke jeg, men det er noen.

Har hørt at det er et flygermessig C-moment å manøvrere Dash'en rundt de tighte approachene som var designet for Twotter'n.

Disse gedigne sikkerhetssonene er jo helt på trynet, akkurat som at EU's landbruksregulativer totalt ubrukelige for nordlige områder.

Dagens nyutdannede flygere er prosedyreanlagte flight-sim'ere. Tidligere WF-flygere hadde praktisk erfaring og fløy "by-seat-of-the-pants".

Dengang kortbaneplassene ble bygget var veiene veldig dårlige, og jeg forstår at i Nordland kan det nå passe med færre større flyplasser. Men i områder gjennomskåret av fjorder (Troms og Finnmark) har de fortsatt sin misjon.

:(

Har hørt at det er et flygermessig C-moment å manøvrere Dash'en rundt de tighte approachene som var designet for Twotter'n.
Tviler ikke på at det er tight, men hvor mye høyere er V-speeds på DHC enn på Twin Ottern?

Dagens nyutdannede flygere er prosedyreanlagte flight-sim'ere. Tidligere WF-flygere hadde praktisk erfaring og fløy "by-seat-of-the-pants".
Dette var ukas morsomste generalisering! :thumbup

Sikkert mye gammel know-how som er overført til de nye generasjonene WF-flygere også..

hvor mye høyere er V-speeds på DHC enn på Twin Ottern?

For å si det sånn - Dash'en svinger ikke "på femøringen" slik Twotter'n gjorde...

Dette var ukas morsomste generalisering!

Takker og bukker. Men sådan egenskap må nok læres inn fra bunnen av via "hands-on" og kan ikke overleveres teoretisk.

:hi2

Det er et svært godt poeng. Men hvor mye gjennomtrekk er det i et lite selskap?

Seat-of-the-pants flyging har vel drept flere flygere og passasjerer enn prosedyrer?

Men... godt poeng likevel! Stick'n rudder-mentaliteten er kanskje på vei ut?

Seat-of-the-pants flyging har vel drept flere flygere og passasjerer enn prosedyrer?

Sikkert - men da i helt andre forhold (f.eks bushflyging uten hjelpemidler).

Stick'n rudder-mentaliteten er kanskje på vei ut?

Teknikken er forlengst død og begravet. :p

ATC kan'ke be en moderne pilot om å ta en "visual approach" i godt vær, for de har ikke lært å beregne høyde/distanse for touchdown. Altså det jeg mente med prosedyre-piloter (kjør IFR for sikkerhets skyld).

Problemet er at det trengs andre egenskaper i "Ultima Thule" enn på flyplasser "søraførr". :wow:

Jeg har av og til blitt litt forbløffet når jeg hører motivasjonen for utdanningsvalg til en del pilotaspiranter. Noen vil bare **** flest mulig flyvertinner, noen vil bare fly longhaul og widebody og titte på autopiloten. Noen vil ha mest mulig lønn og jobbe minst mulig . Bare et fåtall elsker å fly, og ser på flyging som både fremtidlig hobby og yrke. Noen mislikte faktisk å fly småfly, og så på tiden i piston som et ork...

Noen mislikte faktisk å fly småfly, og så på tiden i piston som et ork...

Altså kan vi begrave "stick-and-rudder" og "seat-of-the-pants" begrepet?

No guts, only cheap glory! :sarc

Originally posted by ANX

Altså kan vi begrave "stick-and-rudder" og "seat-of-the-pants" begrepet?

Kanskje ikke begrave, men det er ikke like aktuelt som tidligere.
... tror jeg.
Det finnes jo fremdeles noen som liker å fly, og som faktisk ikke bare sitter og trykker på autopiloten hele tiden.

Det finnes jo fremdeles noen som liker å fly, og som faktisk ikke bare sitter og trykker på autopiloten hele tiden.

Dessverre sltfor færre og færre disse dager. :smokin

Godt jeg skal prøve å bli pilot da, til tross for det. Kan igrunn ikke tenke meg et bedre kontor, selv om veien dit er lang og dyr. Jeg skal hvertfall prøve....:hi2

Originally posted by Dag Viking

Jeg har av og til blitt litt forbløffet når jeg hører motivasjonen for utdanningsvalg til en del pilotaspiranter. Noen vil bare **** flest mulig flyvertinner, noen vil bare fly longhaul og widebody og titte på autopiloten. Noen vil ha mest mulig lønn og jobbe minst mulig . Bare et fåtall elsker å fly, og ser på flyging som både fremtidlig hobby og yrke. Noen mislikte faktisk å fly småfly, og så på tiden i piston som et ork...
Ja ting forandrer seg hele tiden.
Tror en vil se en forandringer av statusen til piloter. Tidligere var dem jo nesten som "Gud", men ser en endel år tilbake var det å være lege, lærer etc svært prestisjefyllt, men ikke like mye nå til dags.

Originally posted by ANX

ATC kan'ke be en moderne pilot om å ta en "visual approach" i godt vær, for de har ikke lært å beregne høyde/distanse for touchdown.

Hvor i allverden har du det fra? De fleste jeg kjenner tar da en visual approach med engang muligheten byr seg...

Originally posted by Dag Viking

Men... godt poeng likevel! Stick'n rudder-mentaliteten er kanskje på vei ut?

God formiddag fra England folkens,

faktisk var Swissair 111 som styrtet utenfor Halifax i Canada, en ulykke som kunne faatt en annen utgang, om pilotene hadde bestemt seg for aa faa flyet paa bakken saa fort som mulig.

Pilotene var derimot opptatt med aa faa gaatt igjennom checklister og sette flyet opp for en relativt vanlig approach. Hadde de brukt speedbrakes, flaps og landinggear som bremser kunne de ha kommet seg ned paa bakken mye raskere, og brannen som til slutt kortsluttet styreinstrumentene og eller til slutt roeykforgiftet pilotene kunne ha faatt en annen utgang.

Saa seat of the pants flyging har en fordel i enkelte situasjoner.

Back