Norge går for F-35

Re: Norge går for F-35

Beklager hvis dette allerede har vært oppe, men vil det bli noen offisiell seremoni, eller kanskje oppvisning over Oslo e.l. i forbindelse emd overtakelse?
Første maskin kommer vel ikke hot før 2017 så lite er vel planlagt enda. Håper på en demo maskin i Bodø Air sgow neste år

Og prisen gikk vel opp her om dagen også, når det ble valgseier til Trudau i Canada.
Han har vel gått til valg på å kutte F-35 kjøpet.

Med en færre å dele på, går vel utgifter pr fly opp for oss. :headbang

Det er to aktører som holder til på Kjeller militære flyplass: Forsvaret og AIM norway. Forsvaret har masse kontoransatte, mens AIM driver flyverksted (med Forsvaret som "kunde").

Det bør ikke automatisk få noen konsekvenser for Forsvaret hvis AIM norway flytter. Forsvaret har på sin side selv nylig foreslått å flytte seg selv ut fra Kjeller. Men det ligger nok noen år frem i tid.

Ang. F-35 var siste prisen jeg så (på f-16.net) $100,000,000 for en A-modell. I tillegg kom en motor pr fly, reservedeler, utviklingskostnader osv. Så det koster å være med USA rundt i verden og krige.

Interessant fra norges første F-35 pilot:
https://blogg.regjeringen.no/kampfly/2015/11/20/a-fly-f-35-erfaringer-fra-den-forste-uka/#more-1382

Med hjulene oppe merket jeg raskt en særegenhet ved F-35; flyet har en kontinuerlig sitrende følelse. En slags svak og høyfrekvent skjelving. Litt som følelsen av å stå på dekket på en god gammel bilferge, hvor du kan kjenne den svake vibreringen fra selve maskinen. Denne sitringen er ganske konstant helt til jeg begynner å manøvrere flyet aggressivt. Da øker skjelvingen i styrke til det er som å kjøre bil på en gruslagt hyttevei. Slik risting kalles gjerne «buffeting» på fagspråk.

Ett par artikler den siste tiden, om at Norge får "B-maskiner" av
denne flytypen:

Ifølge en ny rapport vil flyene være 2.-klasses fly, sammenlignet med flyets eget potensial, og den kvaliteten flyene etter planen skulle ha, skriver Aftenposten.

Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/krig_og_konflikter/forsvar/kampfly/jagerfly/43013630/

Fra Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/i...y-blir-2-klasses-utgaver-av-F-35-8343440.html

Storm i et vannglass. Ingen nye kampfly har full operativ kapasitet fra dag én. F-16 som vi fikk den var ikke akkurat like kapabel som de senere Block 10 og MLU, osv. Naturlig at også F35 blir oppgradert gjennom sin levetid.

Det er også snakk om software her...
I likhet med en iPhone eller en Tesla så vil programvaren på F-35 oppgraderes etterhvert som nye versjoner kommer.
Storm i et vannglass er riktig betegnelse for dette ja, og at Aftenposten er kritiske er ikke noe nytt. De har vært kritiske til F-35 lenge.

Nordmenn har vel kun fløyet f35 siden november 2015,så dette er vel ikke resirkulert fra norsk side MTp. At de først nå begynner å få et antall timer i lufta ?

Nordmenn har vel kun fløyet f35 siden november 2015,så dette er vel ikke resirkulert fra norsk side MTp. At de først nå begynner å få et antall timer i lufta ?

Stod iallefall en ca lik sak på trykk i Aftenposten eller VG før jul basert på utsagn fra de Norske testpilotene.

Skal bli spennede å se resultatet av Trumps interesse for kostnader ved prosjektet, og se om han dreper hele greia, og satser på F18 eller 22.

Her ser man hva som skjer når man får en forretningsmann ved tømmene. Plutselig er det viktigere å finne ut hva som gjør jobben istedet for hva som er det kuleste leketøyet.

Boeing kom også fort løpende med den røde pennen da Trump twitret at AF1-prosjektet burde stoppes ..

Dette dreier seg om mine skattepenger. Jeg vil ha mest mulig verdi for penga - og har ikke behov for å pisse høyere enn 'naboen'.

Skal bli spennede å se resultatet av Trumps interesse for kostnader ved prosjektet, og se om han dreper hele greia, og satser på F18 eller 22.

F-22 er et helt annet fly og er enda dyrere. Og produksjonen er vel stoppet

Nå er uansett F-35 allerede i produksjon og kommet langt i utviklingen at det å stoppe det er "too late", men det betyr det ikke er mulig for forbedringer

Skulle vi ha kjøpt F-18 kunne vi likså godt ha kjøpt nye F-16. F-22 er ikke til salgs. USA har ikke vært villige til å dele det med sine allierte. Uansett så er det et dårligere fly med færre bruksområder enn F-35. Mye dyrere og.

Her ser man hva som skjer når man får en forretningsmann ved tømmene. Plutselig er det viktigere å finne ut hva som gjør jobben istedet for hva som er det kuleste leketøyet.

Boeing kom også fort løpende med den røde pennen da Trump twitret at AF1-prosjektet burde stoppes ..

Dette dreier seg om mine skattepenger. Jeg vil ha mest mulig verdi for penga - og har ikke behov for å pisse høyere enn 'naboen'.

Denne såkalte forretnings mannen det er snakk om har flere konkurser på samvittigheten og flere 1000 søksmål mot seg. Tror ikke han har så mye mer greie på business enn han har på utenriks politikk. Han ble født med en sølvskje i munnen.

Back