Norge går for F-35

Re: Norge går for F-35

Litt morsomt, Lightningen har samme konfig på plassering av roundelene som Starfighteren hadde i sin tid, selv om de er hvite, rent estetisk syns jeg det ødelegger litt.

Ikke helt sikker, men skal være så lett og fly, samt at ekstremt mye av treningen vil fåregå i simulator så baksete pilot blir overflødig.

Ser ut som halenummeret blir 5087.
087 tilhører vel en NH90.

Noen som vet hvilket FY den kommer under ?

Hvorfor blir det ikke laget en versjon med to-seter av denne?

Israel ønsker vist 2 seter i tilegg til den typen de allerede har bestilt og pusher for dette, men det er vel tvilsomt om vi får se en slik med det første.

F-35 skal være så enkel å fly og operere våpen samtidig, at en 2 seter ikke har vært vurdert som nødvendig.

Litt morsomt, Lightningen har samme konfig på plassering av roundelene som Starfighteren hadde i sin tid, selv om de er hvite, rent estetisk syns jeg det ødelegger litt.

Hvorfor er de ikke i farger ? Jeg ser at også andre flyvåpen har valgt denne grå løsningen. Er det et problem med farger på dette flyet. Har det noe å si for stealth egenskapene og den spesielle malingen ?

Mangelen på farger skyldes den moderne "low vis" camoen som blir stadig mer utbredt, Amerikanerne har brukt det ganske lenge på sine fly, mens i Norge er det bare 412 helikopterne som har brukt dette.
På stealthfly er det normalt å bruke lakering som skal virke radar absorberende, usikker på om fargen har så mye å si.

Last edited:

Beklager hvis dette allerede har vært oppe, men vil det bli noen offisiell seremoni, eller kanskje oppvisning over Oslo e.l. i forbindelse emd overtakelse?

Back